Utryckningsfordon > Ambulans och sjuktransport

Varför fula takhöjningar?

(1/2) > >>

Lasse S:
I senaste Landet Runt gläds jag åt bilden på Renault-ambulansen från Järfälla. Ren och fin taklinje. Ingen fult pagodbygge a la kinesiskt tempel som på Volkswagen och Mercedes Vito, som dessutom torde vara dyrt och kostar mycket att reparera. Med dagens utbud av olika fordon i lämpliga storlekar synes det mig vara ett grundfel att till ambulans välja en bil där man vet att man måste göra en dyr, och oftast ful, höjning av taket.

Joroma:
För det första kan vi strunta i om det är fult eller inte! Funktionen känns nog mer prioriterat när man upphandlar fordonen. Själv hade jag föredragit en höjning av taket då det ger mer utrymme att arbeta när man vårdar en patient. Det ger dessutom utrymme för högre hyllor/skåp att lagra utrustning i. Dessutom kan jag tänka mig att patienten känner sig mer bekväm när taket är en meter ovanför huvudet istället för 20cm. Detta är ju särskilt påtagligt då patienten placeras sittande i ambulansen och extra takhöjd är behövlig. Därför kanske? Som sagt: funktion före utseende.

Lasse S:
Jag tänker mig inte att man skall använda t ex en Chrysler 300 som ambulans. Men i Renault på bilden får man säkerligen plats med både höga skåp och gott om takhöjd när patienten sitter upp. Och allt detta, och mer därtill, t ex hög dörröppning, eftersom man skaffat en bil som från början är tillräckligt hög. Det vore intressant om man kunde få veta priset, komplett, för dels en VW Multivan med förhöjt tak, dels Renault på bilden?

Joroma:
Allt beror ju på vad kravspecifikationen i upphandlingen säger, och vilket märke samt påbyggare som lättast möter dessa kraven. Det kanske finns andra aspekter som gör Renaultambulans sämre på något sätt i en upphandling, medan den är bättre i en annan upphandling. Det är ju helheten som räknas.

Puggen:
Renaultbilarna är tillräckligt höga i tak från fabrik. Uppenbarligen är inte folkabussarna eller mercedesbilarna det.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion