Utryckningsfordon > Ambulans och sjuktransport

Varför fula takhöjningar?

<< < (2/2)

19-16:
Det dyker fortfarande inte upp några byggen på Ford Transit på den svenska ambulansmarknaden?

Det finns ju ett antal Ford Transit inom räddningstjänsten som utryckningsfordon, som lättambulans i Dalarna och mycket vanligt förekommande som färdtjänst-/sjuktransportfordon.

Lasse S:
Med tanke på det stora utbud som finns på marknaden, så tycker jag det är märkligt att man väljer en bil som man vet att man måste höja taket på för att den skall fungera!

Fredrik E:
Angående förhöjda VW och Mercor, när man lade ut anbud på fordonen så fanns det troligen ingen annan som kunde leverera efter beställarens krav, vi snackar väl 2006-2008 på de förhöjda fordonen om jag inte är helt ute och cyklar. Beställaren kanske även fått smak för en modell då det visat sig att just det specifika fordon man är ute efter redan rullar på annan ort.

De flesta fordonstillverkare har ju en utgrening av verksamheten, t.ex. specialbyggen där fordon konverteras efter tycke och smak, finns det redan en "serieproduktion" blir det kanske inte så dyrt eller kostsamt i reservdelar.

Vill påstå att de gamla ambulanserna med bas av en amerikansk pick-up och påmonterad "husvagn" av bredare snitt var långt mycket fulare men det gjorde nog nytta... :)

K9:
Man får nog också räkna lite på servicekostnader och driftäkerhet, då kan nog det nog bli så att både Mercedes och vw blir billigare i det långa loppet.

En ytterligare punkt att ta med i beräkningen är ju att dessa fordon används som utryckningsfordon och måste då ha vissa prestanda och detta är något som inte varit ford/nissan/renault´s starka sida.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion