Författare Ämne: Släck/höjdfordon  (läst 10449 gånger)

Utloggad LFB

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Släck/höjdfordon
« skrivet: 18:42 - 07/03 2012 »
I Storbritannien finns något som kallas för "aerial rescue pumps" (ARP), kombinerade släck/höjdfordon.
http://www.graeme.kirkwood4.btinternet.co.uk/Photos/ARP.htm
Dom känns ju lite stora och osmidiga för svenska förhållanden kanske men nu finns det ett liknande fordon i Danmark på ett tvåaxligt chassi.
http://www.beredskabsinfo.dk/emne/morsoe-redningsberedskab/
Är det någon som vet om någon svensk rtj har eller haft funderingar på något liknande fordon.

//J

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Släck/höjdfordon
« Svar #1 skrivet: 17:47 - 08/03 2012 »
Kombinationen släckbil/höjdfordon var ganska vanlig i Sverige på 50- och 60-talen. Det var kårens stegbil som samtidigt hade funktionen "släckbil 2". Bland chassina fanns t ex Ford F 600 och IH 1600. De hade dubbelhytt, frontpump, mindre vattentank och en maskinstege på 25-30 meter. Svenska chassin var mer ovanliga för denna fordonstyp.

Det har också funnits någon enstaka kombinerad släckbil och hävare, jag tänker i första hand på Lidingös Volvo N 86 som överensstämmer med ovanstående fordon fast den hade en 16 meters skylift istället för stegen.

Det finns ingen modernare bil av denna typ i Sverige. Det närmaste man kan komma är nog Gnestas Unimog U 2150 -01 med enkelhytt, 1500 liter vatten och lastbilskran med personkorg som når 16-17 meter upp. Däremot finns det ett flertal stegbilar och hävare med fast brandvattenpump, dock utan vattentank.

Jag tycker att Magirus Multistar och liknande kombinationsfordon är ett intressant alternativ för mindre kommuner som på detta sätt kan använda sitt höjdfordon mer frekvent
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Släck/höjdfordon
« Svar #2 skrivet: 21:08 - 09/03 2012 »
Håller man sig mest på gatorna i städer där den självklara uppställningsplatsen för både släckbil och höjdfordon är på gatan, rakt nedanför huset där det brinner så lirar nog dessa multifordon.

Har man mer villabebyggelse, gårdar och annat där ett höjdfordon inte primärt används som livräddningsredskap utan mer som arbetsplattform lite senare i insatsen och där det i första läget inte är så självklart var ett höjdfordon ska ställas så är det ju inte så lyckat att höjdfordonet redan hunnit bli centrumpunkt i slangsystemet när man kommer på att bästa sättet att ställa upp det egentligen är att köra runt kvarteret, in på en cykelbana och backa in på granntomten bakom.

En släckbil har ju en helt annan möjlighet till flexibel uppställning, det kan till och med vara en fördel att ha den en bit bort. Ett höjdfordon måste ju av naturen stå nära om det ska göra någon nytta.

Fick jag från mitt landsortsperspekiv designa ett multifunktionsfordon så skulle det bli en kombinerad hävare/räddningsbil istället. Ett höjt, allhjulsdrivet chassie, varför inte unimogs treaxliga. Hävare med winch i bommen, inte nödvändigtvis jättehög, säg 22m eller så. Så låg totalvikt det bara går att få. Ett fordon som ska kunna komma till även till hus som ligger långt in på tomter, kunna köras in på sura gräsmattor mellan hyreshus, kunna användas för lyft vid trafikolyckor, kunna tas ut i lättare terräng som lyftredskap vid djurlivräddning osv. Gnestabilen är kanske inte så långt från detta? Men eftersom jag tror att höjdfordonsfunktionen skulle användas mer än räddningsbilsfunktionen så jag skulle satsa på en hävare med kranmöjlighet istället för en kran med hävarmöjlighet.
« Senast ändrad: 21:26 - 09/03 2012 av PB »