Författare Ämne: Facebook  (läst 16807 gånger)

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
Facebook
« skrivet: 11:29 - 18/09 2012 »
Har facebook som nästan alla.. hittade SUF där.
Det står "Officiell sida för Svensk Utryckningsfordonsförening".

Länk: https://www.facebook.com/#!/utryckningsfordon

Vad är detta för sida? 13 gillar, är vi inte flera som gillar. Vem administrerar den? Är den officiel för SUF?
Ja, jag blev lite fundersam vad det är för sida..

Någon som vet?

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #1 skrivet: 13:37 - 18/09 2012 »
Det är våra webmastrar som har lagt upp en Facebook sida då det efterfrågats av några av våra medlemmar.

Så det är Simon och Daniel som sköter den precis som vår hemsida.

Att det inte är fler som gillar beror kanske på att det inte är jättemånga av våra medlemmar som har Facebook och att sidan nyligen lades upp.

Bengt



Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Facebook
« Svar #2 skrivet: 17:57 - 18/09 2012 »
Vi informerade om Facebook i sommras på forumet.
http://www.xnews.se/utr/index.php?topic=222.0

Länk har även funnits på hemsidans förstasida ett tag.

http://www.facebook.com/utryckningsfordon

44 personer gillar sidan i nuläget.

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #3 skrivet: 21:36 - 18/09 2012 »
Där ser man, missat det.

Ja det var 13 st när jag skrev inlägget, nu 44.. Alltså har 33 till hittat dit sedan mitt inlägg, kanske var bra att jag tog upp frågan eftersom det ökat med nästan 250%  under dagen :)

Får man lägga till bilder själv, eller är det enbart webmastrar som lägger upp?
Är medlem i andra grupper, där får man lägga in egna bilder.

Roligt iaf, då facebook är ngt folk är på mer eller mindre hela tiden.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #4 skrivet: 21:37 - 18/09 2012 »
Vi gamlingar som överhuvudtaget aldrig någon gång varit inne på Face-book, och inte tänker göra så, hoppas att det inte blir på så sätt att verksamheten långsamt smyger dit så att vi till slut står utan SUF!!? (förutom på FB)

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Facebook
« Svar #5 skrivet: 16:21 - 20/09 2012 »
Facebooksidan kommer inte på något vis att ta över hemsidans roll. Den ska endast ses som ett mindre komplement för att fånga upp de som faktiskt har Facebook. Visa att föreningen finns och vad vi gör. Hittills har det varit Simon som fixat med den.

I övrigt håller jag på att kolla över lite olika varianter för en ny hemsida. Detta då vi konstaterat att den nuvarande både har ett omodernt utseende samt att den är allt annat än lätt att jobba med. Någon tidsplan för när detta ska vara klart finns inte.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #6 skrivet: 17:33 - 23/09 2012 »
Jag gillar inte det. Jag har Facebook, men jag tycker bara inte det fyller någon uppgift för SUF. Det är bättre att satsa på lite mer aktivitet på det forum vi redan har.
Jag tycker det värsta i frågan är att man har gått bakom ryggen på oss andra medlemar och startat en facebookgrupp, utan att det har varit uppe till diskusson eller omröstning. Har man inte frågat vad folk tycker i SUF, kan man ju heller inte säga att man har föreningen bakom sig.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Facebook
« Svar #7 skrivet: 18:11 - 23/09 2012 »
Jag blir lite frågande till dina inlägg. Ena stunden ska vi marknadföra oss för att öka medlemsantalet. Andra stunden ska alla medlemmar vara med och besluta om vi ska lägga upp information om föreningen på Facebook. Det blir jäkligt omständigt. Ska man vänta till varje årsmöte innan man gör vissa enklare förändringar, då kommer det ta tid att arbeta för att medlemsantalet ska öka. Vi måste lita på våra funktionärer och förtroendevalda. 

Som det sagts tidigare ska facebook inte ersätta vare sig forum eller hemsida, utan ses som ett komplement.

Jag är aktiv i idrottföreningar där man både har hemsidor, forum och facebooksidor. Inget förtar det andra, bara man har en uppdelning  om vad som avhandlas i de olika medierna.

Att man gått bakom ryggen på medlemmarna håller jag inte med om. Man informerade om det på forumet när man körde igång. http://www.xnews.se/utr/index.php?topic=222.0



/Robban

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #8 skrivet: 00:39 - 24/09 2012 »
Jag tycker Facebooksidan fyller sin uppgift genom att vara ytterligare ett ansikte utåt för föreningen - ett sätt att kanske kunna locka fler medlemmar. Som skrivits tidigare så kommer Facebook inte ta över hemsidans roll, och det vore nog ingen bra idé.

Det nya forumet och de mer frekventa uppdateringarna av hemsidan har gjort föreningen mer "levande" igen, och den högklassiga tidningen Utryckning! blir bara bättre och bättre. Alla som är engagerade i föreningens arbete ska ha en stor eloge! Bra jobbat!
Martin, Ö-1031

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Facebook
« Svar #9 skrivet: 01:08 - 24/09 2012 »
Jag gillar inte det. Jag har Facebook, men jag tycker bara inte det fyller någon uppgift för SUF. Det är bättre att satsa på lite mer aktivitet på det forum vi redan har.
Jag tycker det värsta i frågan är att man har gått bakom ryggen på oss andra medlemar och startat en facebookgrupp, utan att det har varit uppe till diskusson eller omröstning. Har man inte frågat vad folk tycker i SUF, kan man ju heller inte säga att man har föreningen bakom sig.

Att påstå att vi skulle ha gått bakom ryggen vad det gäller Facebook är en intressant åsikt. Vad jag vill minnas har det diskuterats på inte bara ett utan de två senaste årsmötena. Eller så har jag bara drömt det. Rätta mig någon som vet.

Sen tycker jag också att det är konstigt att du ena stunden skriver följande "Hur ska folk hitta till hemsidan om de inte vet om att föreningen finns?" och sedan tycker det är fel när vi använder Facebook som ett sätt att visa att vi finns. Hur man än vänder och vrider på det är Facebook världens största community och att inte visa upp oss där vore enligt mig riktigt korkat.
Ã…terigen.... Facebooksidan kommer inte på något vis att ta över hemsidans roll. Den ska endast ses som ett mindre komplement för att fånga upp de som faktiskt har Facebook. Visa att föreningen finns och vad vi gör.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #10 skrivet: 08:01 - 24/09 2012 »
Jag tycker det är bra att föreningen profilerar sig på bredare front.
Alla kan ju vara med gratis på forum och facebook, men måste betala för medlemskap.

Jag lockades till medlemskap via forumet, sedan sidan och sedan betalande medlem.

Om facebooksidan kan locka fler medlemmar som sedan betalar, ja då är det ju kanon  :)
Idag är det lite så, finns man inte på facebook, ja då finns man inte, för 10 år sedan vara det, finns man inte på internet, jag då fanns man inte..  :P

Jag tycker inte heller att man ska behöva fråga medlemarna om en sådan här sak. Styrelsen / moderatorer har mitt fulla förtroende.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #11 skrivet: 12:07 - 24/09 2012 »
Jag blir riktigt ledsen när jag läser inlägget från Martin S-931. Vad jag förstår har du inte varit med på något av våra årsmöten som faktiskt är medlemmarnas möten för att lyfta viktiga frågor och välja funktionärer. Att då påstå att vi "gått bakom ryggen" är ett allvarligt påhopp på styrelsen. Som jag tidigare har skrivit på forumet så har föreningen tre ben att stå på och de är alla viktiga. Det är tidningen Utryckning!, hemsidan och studiebesöken. I grund och botten är allt styrelsens ansvar men vi lägger ut uppgiften att hålla igång alla aktiviteter på redaktion, webmastrar och besöksgrupp. Efter förslag i forumet i höstas kommer styrelsen under hösten att genomföra någon slags enkät bland medlemmarna för att höra hur man ser på föreningens verksamhet.

Som ordförande för föreningen har jag, liksom övriga i styrelsen, ställt mig bakom SUF:s publicering på Facebook. Skälet är precis det som har skrivits i flera inlägg, att öka vår "träffyta" för att hitta fler intresserade medlemmar. Det är inte tänkt att bygga på Facebooksidan med egna inlägg eller bilder utan just att locka fler till ordinarie hemsida och ett medlemskap.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Flemming

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #12 skrivet: 00:40 - 18/07 2017 »
Gammal tråd som fortfarande är aktuell...
I 2012 hade föreningen 44 ”gillare” på Facebook men idag den 17/7-2017 har dom ökat till 1070 st
Vi medlemmar måste kanske omvärdera vad som är bäst för föreningen.
Forumet har 139 st medlemmar och alla är nog inte så aktiva, några har säkert lämnat utan att meddela och då blev det ännu färre som kan skriva...
Forumet är bra men sidan skulle behöva moderniseras.
Facebook är det nya och halva svenska befolkningen har ett konto på Facebook.
Fram till för någon vecka sedan fanns det en grupp på Facebook som kallade sig UtryckningSweden men tyvärr stängde admin ner sidan och vägrar öppna/överlåta av personliga skäl.
Hade vi medlemmar drivit en sådan grupp/site, då tror jag nog att vi skulle kunna öka antalet betalande medlemmar något men inte så värst mycket, modernt folk läser inte tidningar även om det finns massvis med fina färgbilder i bladet...
Vad sägs om att göra ett försökt med att låta ”gillarna” få dela bilder och tankar på vår Facebooksida?
Bilder som hör hemma i vår tidning skall naturligtvis förbli i tidningen!
Gruppen bör vara sluten så att var och en får ”ansöka” om medlemskap, annars kommer det bli totalt kaos och det slutar bara med att gruppen stängs ner och det vill nog ingen seriös veta av...
Regelverket måste vara lika tufft här som där, inget tjafs, OT eller bildstölder skall tolereras.
Med tanke på att det finns mycket folk i blåsljusvärlden som besöksgruppen har träffat under åren, så tror jag nog att vi kan locka till oss många seriösa människor som är vana vi Facebook men kanske tycker att ett forum känns lite föråldrat...
Nu har jag sagt mitt, någon som känner för ett svar ?
Flemming S-1048


Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Facebook
« Svar #13 skrivet: 23:13 - 18/07 2017 »
Gammal som jag är vägrar jag att låta ansiktsboken ta över mer och mer av mitt liv! Det kommer ofrånkomligen att leda till att en massa diskussioner förs där och Forumet dör ut, liksom föreningen.
För ansiktsbokens folk, som någon sa, kommer inte att betala för någon tidning! Vi kommer att sälja ut oss själva där och dessutom tappa pengarna! Våga vägra FB!