Författare Ämne: Autokaross, ARS, har problem!  (läst 3770 gånger)

Utloggad Lasse S

• SUF medlem
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 435
    • Visa profil
Autokaross, ARS, har problem!
« skrivet: 23:39 - 04/02 2017 »
På Autokaross hemsida står att de varslar 27 av drygt 60 anställda p g a vikande orderingång. Det verkar allvarligt, nästan hälften av personalstyrkan!
Frågan jag då ställer mig är ifall det beställs färre brandbilar i Sverige, eller är det ARS som har svårt att hävda sig i konkurrensen? Jag sade tidigare att
de "närt en orm vid sin barm" i och med att de lade ut produktion till Wavraszek i Polen. Nu när Wavraszek blivit egna så ser vi ju även hur de tagit orders
som kanske annars skulle gått till ARS. Jag har ingen statistik, men även en känsla av att SALA Brand tagit många orders på senare tid, inte minst från tidigare
trogna ARS-köpare. T ex SÄRF.
Någon som har svaret; beställs det färre brandbilar i Sverige nu? För egen del har jag inte den känslan

Utloggad JS

• SUF medlem
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 596
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Autokaross, ARS, har problem!
« Svar #1 skrivet: 15:43 - 05/02 2017 »
Jag har inte heller känslan att det beställs färre brandbilar, tvärtom tycker jag att upphandlingarna har ökat det senaste året, men jag kan ha fel..

Jag har för mig att Sala Brand är något billigare än Autokaross.. Detta är ju något som är viktigt i upphandlingarna..
Det senaste året är det flera mindre kommuner/räddningstjänster som gjort släckbilsköp, i vissa fall för första gången på över 20 år. Då väljer man såklart det billigaste alternativet, eller den som kan offerera "billigare" lösningar. Då är det inte så viktigt vilken påbyggare man har varit "trogen".

Ska se om jag hittar några prisuppgifter.. Kan naturligtvis ha fel, så ta inlägget med en nypa salt..

Några som jag tror får svårt att hävda sig i konkurrensen är dock Ruberg med Wawrzaszek..
Undra om dem har samma möjlighet med service och reservdelar.. Ska dock bli spännande att se deras första leveranser!

Utloggad SAFE4U

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15:14 - 06/02 2017 »
Se nedan en jämförelse av gällande BAS-bils avtal från MSB för BAS 1;

ARS: BAS1, Scania P360 LB 4x2: 2.829.750 SEK (Pris komplett fordon i utförande enl. teknisk kravspec.)
ARS: Pris för påbyggnad: 1.505.000 SEK

SALA BRAND: Scania P360 LB 4x2: 2.624.000 SEK (Pris komplett fordon i utförande enl. teknisk kravspec.)
SALA BRAND: Pris för påbyggnad: 1.539.000 SEK

RUBERG: Scania P360 LB 4x2: 2.147.500 SEK (Pris komplett fordon i utförande enl. teknisk kravspec.)
RUBERG: Pris för påbyggnad: 1.072.700 SEK

/Richard
SAFE4U
Federal Signal

Utloggad Freddan

• Full Member
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16:38 - 06/02 2017 »
Om detta stämmer så våre det undergånen för ARS och senare Sala Och att Ruberg tat över hela marknaden :(

Utloggad Mårten Eskilsson

• SUF medlem
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 20:50 - 06/02 2017 »
Priserna i MSB:s ramavtal är maxpriser, grundkonceptet enligt standardspecifikationen får alltså inte vara dyrare från respektive leverantör. Man måste dock vid sin upphandling göra en "andra konkurrensutsättning" och fråga alla tre leverantörerna som då har möjlighet att justera priset för standardspecifikationen och lägga på pris för kundens särskilda önskemål och krav.

Ovanstående innebär att både ARS, Sala och Ruberg har vunnit upphandlingar av BAS-bilar det senaste halvåret. Detta genom att erbjuda lägst pris för den totala förfrågan. Alla leverantörer har heller inte offererat alla bilar.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF