Författare Ämne: Skylt på tak för deltidare på väg fram till stationen?  (läst 2522 gånger)

Utloggad Falo-01

• SUF medlem
  • Full Member
  • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
Jag har sett på Youtube & även på plats i Tyskland att deltidare sätter en skylt på taket på sina privata bilar med ngn text om frivillig brandkår påväg (fast på tyska).

Jag har nu även sett ngn utveckling på detta med blinkande sak på solskyddet de fäller ner och förmodar tar ström från cigarettändaruttaget i bilen.

Skulle detta vara ngt. som skulle kunna brukas i Sverige?
Tycker det verkar vara en god idé så man ser att en deltidare är påväg fram till larm.

Jag vet ej hur trafikregler ser ut för dessa påväg till stationen, men vet ju att det går undan..  :)

Utloggad Joroma

• Full Member
  • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
SV: Skylt på tak för deltidare på väg fram till stationen?
« Svar #1 skrivet: 11:54 - 12/05 2017 »
För det första: de regler kring ljud, ljus och text mm som finns går ju att ändra. Det är förvisso en omfattande process med lagändring som borde gjorts för flera år sedan. Men det går att ändra på ett eller annat sätt.

För det andra: jag har sett videos från USA där "volunteers" (motsvarande deltid) har ljusanordningar. Någon hade grönt, någon gult. Precis som vi i Sverige har olika indelningar, gult för arbete på väg och blått för utryckning, hade deltidare kunnat ha en egen färg. I de videos jag såg snackar vi inte en kojaklampa, utan fullutrustade med bågar och blixtar runtom hela bilen, men som de dock fått betala själv. Färg mm regleras säkert i lokala trafikförordningar där. Men en deltidare i landet lagom med en grön kojaklampa kan väl diskuteras  :)