Utryckningsfordon > Övriga fordon

Scania P82 specialbygge Sorsele Brandkår

(1/2) > >>

Håkan L:
https://www.blocket.se/vasterbotten/Brandbil_Scania_80815334.htm?ca=11&w=3

Väldigt speciellt karossbygge. Någon som känner till denna vagn?

Lasse S:
Det väl runt 1982-83 någon gång, eller kanske litet tidigare, man byggde två prototyper till vad som man tänkte skulle bli de första BAS-fordonen.
Det var väl norska Skuteng som byggde denna bil och den andra som byggdes, en Volvo F10 som såg mer normal ut, tror det var Floby som byggde den.
Den sistnämnda rullade tilll åtminstone nyligen som släckbil i Väckelsång i Småland. Initiativtagare till byggena var Kommunförbundet som ville få fram en tänkbar
 standard för det som skulle bli BAS-bilar. Som vi alla vet så blev det i alla fall inte flera av denna Scania 82, men det var i alla fall ett kul nytänk då.
 Volvo F10 fick i princip efterföljare i form av de som kallades BAS I, om än att det inte blev just på just Volvo F10.
 Ska kolla om jag har någon broschyr på Scania, men det tar tid.

Håkan L:
Tack för ett uttömmande svar Lasse! Den påminner en hel del om en flygplatsbrandbil som väl Skuteng levererade en hel del av fast då med konventionell kaross.

Håkan G:
Scanian var en P82 med årsmodell 1984. Ägdes då till en början av Sveriges kommuner och landsting och var runt och förevisades/provades på flera stationer. Om jag minns rätt var den sedan ganska svårsåld, men köptes i december 1986 till ett mycket reducerat pris av RTJ i Sorsele då ingick allt materiel förutom andningsskydden. Bilen byggdes av en Norsk firma dock inte Skuteng som Lasse S skrev utan av Fjeldhus Bruk. Sorsele avyttrade den i slutet december 2011 till Föreningen Ã…ngtåg i Västerbotten somjag tror äger den än idag. Bilen hade en midskeppsmonterad Ruberg pump som gav 2200 l/min, vattentanken rymde 3000 liter och skumvätsketanken 400 liter vilket är ungfär samma volymer som dagens BAS bilar har. Bilen var även utrustad med en aktermonterad vinsch och gick i Sorsele som räddningsbil med Holmatro hydraulverktyg och Hansaboard bl.a.

Mårten Eskilsson:
Allt som Lasse och Håkan skriver stämmer fast det är en Scania P 112 M -84 med byggnation från Fjeldhus. Motorn sitter mitt i baksätet med plats för en rökdykare på varje sida som inte ser varandra... I framsätet kan det istället sitta tre personer eftersom det inte finns någon motortunnel där. Skåp med topphängda luckor är ju inte heller optimalt, det blir brett när de är öppna.

Båda prototyperna byggdes på chassin som inte var aktuella när BAS-bilarna väl kom på riktigt. Volvobilen byggdes på en F 10 som klarade prestandakraven men var för hög. FL-serien var på gång men hade inte presenterats när prototyperna byggdes. När de första BAS-bilarna kom var det FL 7 och FL 10 som erbjöds. Scaniabilen byggdes på P 112 som var tillräckligt låg (men ju sänktes ännu mer) och klarade prestandakraven. De första BAS-bilarna på Scania byggdes på normalhöga P 92 som klarade prestandakraven.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion