Författare Ämne: Nerikes brandkår  (läst 8215 gånger)

Utloggad LOB

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Nerikes brandkår
« skrivet: 23:56 - 09/04 2014 »
Hej på er!

Är det någon här som har lite koll på fordonen hos Nerikes Brandkår.?

Och som kan ge information om deras fordon.. själv lägger jag ut uppgifter på utryckning.com/orebro. Och vill att allt ska stämma..
Men här om dan fick jag ett mail att det var minst två fel och det var ..Först är det 2 23-1610 Fjugesta som enligt mailet ska gå i Odensbacken som 2 23-1410..Och då började jag leta uppgifter om detta fordon..Och på http://www.utryckning.com/orebro 
har den aldrig gått i Odensbacken..Men då började jag googla  Odensbackens brandkår och då visar det visst att den har varit där.
P4 Örebro hade  i ett program från 2012 bilder på sin hemsida bilder på denna bil och med reg,nr SWU 928..Och då måste den ha gått i Odesbacken tycker jag..Och nästa fordon är då XKJ 183 som enligt utryckning.com/orebro ska gå i Odensbacken men på bild hos Nerikes Brandkårs hemsida ska tydligen gå i Ramsberg...

Mvh/Lars-Olof Backström

Utloggad mot_havet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Nerikes brandkår
« Svar #1 skrivet: 18:55 - 17/09 2018 »
Jag blev nyfiken på Nerikes räddningstjänst. Ser att de på bilarna har vita / röda reflexfält i fyrkanter istället för att som många andra neongula/röda och mer avlånga fält

Vad beror det på?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Nerikes brandkår
« Svar #2 skrivet: 08:30 - 18/09 2018 »
Nerikes Brandkår håller fast vid sin, sedan länge fastställda, färgsättning som ger dem en tydlig identitet. Att ha vita tak, vita bårder och vit kofångare började man med hos Örebro Brandförsvar redan i slutet av 1970-talet. Trots att de flesta andra kårer i landet har gått över mot röd/gul dekor håller man fast vid sin identitet och har på senare år förstärkt den med röd-/vitrutiga bårder som normalt betyder räddningsledning. Flera fordon som har köpts begagnade eller har kommit in när nya kommuner har tillkommit i förbundet har fått sin färgsättning ändrad till "Nerikestandard". Det finns inga nationella regelverk som bestämmer färgsättningen för brandfordon, de får ha i princip vilka färgkombinationer som helst.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad mot_havet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Nerikes brandkår
« Svar #3 skrivet: 15:37 - 18/09 2018 »
Aha.. Tack för ett mycket informativt svar