Författare Ämne: Båstad  (läst 3310 gånger)

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Båstad
« skrivet: 13:44 - 08/06 2023 »
Båstad räddningstjänst går in i norra Skåne rsnv från Jan 2024
Man har bekymmer med bemanningen i Torekov som ska vara 1+2. Man har beställt två små insatsbiiar med släckförmåga som ska levereras innan sommaren. Tanken är att dessa ska fungera som första insats eller framskjuten enhet. Någon som vet mer om fordonen och vad som händer med stationen och befintliga fordon ?

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Båstad
« Svar #1 skrivet: 21:18 - 08/06 2023 »
Hej.

En av de två nya bilarna har varit synlig vid stationen i Båstad.
2 64-7320 är VW Transporter T6 Skåp lätt begagnad av årsmodell 2019.

Den var ej färdigutrustad med blåljus sist jag såg den.

Som du säger så är bemanningen i Torekov problematisk, när det gäller själva brandstationen i Torekov så lär avtalet vara uppsagt där (man hyr bara dagens lokaler)
Det har pratats om att man ska ha lokaler i framtiden på Torekovs skola. Själva skolan stängdes inför höstterminen 22 och alla barn går numera på den nybyggda Bjäre Skola
i Västra Karup.

Det har dock inte sagts något om man bara ska ha tillgång till personallokaler på skolan eller om det även ska göras någon form av garage där.

Kan ju mycket väl bli så att personalen kommer att ha fordonen hemma hos sig under beredskapen.

Får jag mer och ny info så lovar jag att fylla på i tråden.

Peter (Som numera jobbar ute på Bjäre)
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Båstad
« Svar #2 skrivet: 21:58 - 08/06 2023 »
Tack för svar
Vad jag hört fanns ett förslag på heltidskår viss tid på dygnet. Båstad har en otroligt komplex riskbild med tanke på invånarantalet. Dessutom mkt larm, de snittar 4-5 larm /dygn på sommaren. Målsättningen har varit att man ska kunna mobilisera två 1+4 styrkor inom kommunen där Båstad utgör en av dem som idag och förslöv 1+2 ihop med två fip/offensiva enheter i Torekov med omnejd en andra styrka. Reservbilen i Båstad och torekovs släckbil lär bli över likaså ett antal lättare fordon, och det återstår vad som händer med dem.
« Senast ändrad: 07:37 - 09/06 2023 av Henrik »