Författare Ämne: IVPA på Gotland  (läst 12868 gånger)

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
IVPA på Gotland
« skrivet: 22:29 - 01/06 2012 »
Nu ska Medhelp i Uppsala styra räddningstjänsten vid IVPA larm p.g.a. att Region Gotland vill spara in pengar, då IVPA larmen kostar dubbelt än budgeten.

Både ambulans personalen, räddningstjänsten och befolkningen är ENORMT kritiska och börjar känna sig otrygga


http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7718134

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: IVPA på Gotland
« Svar #1 skrivet: 23:53 - 01/06 2012 »
Problemet verkar ju vara att man har för få ambulanser. Vilket även tas upp i artikeln. Sen om den som gör bedömningen sitter på Medhelp i Uppsala, någon SOS central eller annat är väl av mindre intresse. Är väl svårt att göra en bedömning i telefon ändå. Även om du skulle sitta i grannlägenheten till den som är nödsökande.

Nu vet jag inte vem som tidigare skötte detta på Gotland men uppenbarligen har man flertalet ggr skickat räddningstjänsten i onödan med onödiga utgifter till följd. IVPA eller sjukvårdslarm ska enligt mig bara nyttjas vid fara för liv. Kvalité är bättre än kvantitet i det här fallet tycker jag. Det är min åsikt...
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: IVPA på Gotland
« Svar #2 skrivet: 10:25 - 02/06 2012 »
Det där med bedömningen har det skrivits en HEL del om i lokalpressen, tidigare hade SOS en egen larmcentral här på ön med "öbor" som anställda, d.v.s. de hade en god lokal kännedom som behövs här på ön. Ja, det är för få ambulanser, vilket enligt mig ytterliggare en anledning till att ha kvar IVPA i den utsträckningen som finns, på Södra Gotland finns det en dygnsambulans i Hemse, på Norra en dagambulans, som ofta är upptagen, och ifrån Visby (turistsäsongen) tar det ca 30-40 min för en ambulans i Prio 1. När min dotter fick plötslig andnöd, var deltidarna här, extremt fort och det har dom hyllats för, men då kom både ambulans och helikoptern, och under tiden allihopa var här, var det en kvinna också här i Fårösund som fick bröstsmärtor. Min dotter fick flyga helikoptern, ambulansen körde in mig, deltidarna åkte tillbaka och återställde, och bytte om, DÃ… fick de larmet, ambulansen fick larmet när vi kom in i Visby, d.v.s. medhelp, visste att hon fick flyga helikopter och då blev ju ambulansen ledig, men man valde att låta de köra mig HELA vägen till sjukhuset, (ca5,5 mil) och sedan ge de larmet istället för att dra de direkt, när de endå var här uppe, detta gjorde att denna kvinna fick ligga utan hjälp i ca 1,5 timme.

Det tas även upp att deltidarna runt om på ön, anser att det verkligen behövs IVPA i den utsträckningen som finns, då det ger en trygghet hos den nödställde, då de ofta känner deltidarna, de är där betydligt mycket snabbare än ambulansen, det inger ett lugn både hos den nödställde och anhöriga, detta vet jag av erfarenhet.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: IVPA på Gotland
« Svar #3 skrivet: 23:37 - 02/06 2012 »
Nu är det inte så att det är räddningstjänstens sjukvårdslarm som ifrågasätts utan hur ofta man ska dras på ett sådant.
Är enligt mig inte försvarbart att dra räddningstjänst på allt bara för att dom finns och därför kan det vara bra att någon sköter bedömningen av detta. Finns bättre hål att stoppa pengarna i än att låta räddningstjänsten åka på sjukvårdslarm på ärenden som inte är livshotande.

Vad jag vet åker räddningstjänsten i Gävleborg numer bara på sjukvårdslarm om ambulans är mer än 20 minuter bort. Är det ett tvåbilslarm, ex hjärtstillestånd, dras man direkt om det bara finns en ledig ambulans att tillgå. Man larmades oftare förut och då väldigt mycket i onödan vilket ledde till onödiga kostnader.

Och det där argumentet att deltidarna vill att det ska vara kvar köper jag inte riktigt. Deltidare vill alltid ha så mycket larm som möjligt på just SIN station. Finns hur många exempel som helst runt om i landet som till en början kritiserats av deltidskårer men sedan visat sig vara till det bättre.

Jag kanske har en lustig inställning men kom ihåg att de där pengarna som går till onödiga IVPA larm kan innebära att man får dra ner på något annat. Och vad det gäller Medhelp så är väl deras uppdrag att bedöma vårdbehovet och inte ha lokalkännedom? Den får vi väl hoppas att räddningstjänsten har.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: IVPA på Gotland
« Svar #4 skrivet: 11:16 - 03/06 2012 »
OM ambulansen är 20min eller mer bort? alltså, ska man fortsätta dra räddningstjänsten nästan lika mycket som nu då, för att 9 fall av 10 är ambulansen mer än 20min bort om det inte är i Visby

Allt detta prat att spara pengar hit och dit, jag anser att vill man börja spara pengar inom räddningstjänsten, ambulansen m.m. börja anställ polaker och dyl, de är billigare, min poäng, det håller inte att spara in hela tiden på dessa yrken, det drabbar oss som allmänhet som betalar för detta.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: IVPA på Gotland
« Svar #5 skrivet: 17:17 - 03/06 2012 »
Och min poäng är att man inte ska skicka räddningstjänsten på onödiga IVPA larm för verkligheten är faktiskt den att man åker på just många onödiga larm.

Nu är gränsen på 20 minuter för Gävleborg och det är väl fritt för andra landsting att sätta egna krav och villkor.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: IVPA på Gotland
« Svar #6 skrivet: 18:28 - 03/06 2012 »
Jo men om man nu påstår att det är för få ambulanser och man drar in på IVPA larmen, går inte ihop för mig, antingen behåller man IVPA larmen i den utsträckning det är nu eller så införskaffar man sig fler ambulanser. Men inget av detta kommer att ske, där av frustrationen här på ön. Man måste bo här, varit utsatt för att förstå det.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: IVPA på Gotland
« Svar #7 skrivet: 02:53 - 05/06 2012 »
Alltså...

Bara för att det finns för få ambulanser är inte alla larm som kommer in livshotande. Meningen med IVPA och Sjukvårdslarm är så vitt jag förstår det att de ska utnyttjas när det är fara för patientens liv. Alltså Prio 1 larm. Inte för att hålla sällskap.

Som det är nu misstänker jag att man åker på flera larm som inte borde vara ett IVPA larm varpå man får en onödig kostnad.

Det här gäller inte bara Gotland utan finns i stora delar av landet.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: IVPA på Gotland
« Svar #8 skrivet: 12:59 - 10/06 2012 »
Idag åker de å Prio 1 (prio 2 om ambulansen begär det). Men de deltidarna som jag pratat med har uppfattat det hela att Medhelp ska "välja" vilka Prio 1 larm de verkligen behövs på och sedan när ambulansen begär det. Ã…terstår och se vad det betyder i praktiken.

brandman34

  • Gäst
SV: IVPA på Gotland
« Svar #9 skrivet: 13:41 - 10/06 2012 »
Jag vet inte om det skiljer sig åt i Sverige, men här i Bromölla är det skillnad på IVPA o Sjukvårdslarm. Vid IVPA larm, larmas vi ut om Ambulansen inte kan nå den drabbade inom 20 min tex stroke, bröstsmärtor mm som är prio 1 för Ambulansen. Vid Sjukvårdslarm larmas vi ut omgående även om närmsta Ambulans skulle finnas i närheten tex Hjärtstopp o Trauma, där tidsvinsten mellan Amb o räddningstjänst inte spelar roll. Personligen tycker jag att Ivpa o sjukvårdslarm är bra, men det får aldrig vara så att vi skall ersätta eller ta över Ambulansens roll! Senast i Måndags lyckades vi få igång en person med hjärtstopp tack vare"deffen" o snabb utlarmning! Så visst räddar vi liv!! Men att åka ut på Ivpa larm för att någon har blödande hemorrojder(har hänt) är inte vårt jobb anser jag!

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: IVPA på Gotland
« Svar #10 skrivet: 09:55 - 11/06 2012 »
Här "uppe" i Fårösund har ambulansen i 9 fal av 10 alltid mer än 20min hit. Och Det jag menar med stöd är inte att de ska åka på ett stukat finger utan att det har en lugnande effekt på anhöriga när rtj kommer ( och de bara larmats på prio 1 prio 2 om ambulansen begärt det) jag vet detta för jag själva varit med om att min dotter varit blå i ansiktet och inte fått luft. Men hela grejen är att Region Gotland och Medhelp har fått det att framstå som att Medhelp ska "välja" vilket prio 1 larm rtj ska larmas på och att sedan Ambulansen kan begära hjälp ifrån rtj. för att man vill spara pengar. Här på Gotland har dom Prio 1A och Prio 1B antar att det är Prio 1B som de vill spara in Rtj på. Den uppfattningen jag fått av att prata med några deltidare här ute