Författare Ämne: Gemensam alarmeringstjänst?  (läst 13608 gånger)

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Gemensam alarmeringstjänst?
« skrivet: 13:27 - 20/06 2012 »
Enligt en artikel i Tjugofyra7 tar Jan Wisén upp ämnet "Gemensam alarmeringstjänst"

http://tjugofyra7.se/msb/Avdelningar/Nyhet/MSB-vill-ha-alarmering-i-statlig-regi/

Att polis, räddningstjänst, ambulans m.fl. ska gå under en och samma larmcentral, och inte som idag där flera har sina egna t.ex. polisen, Stotstockholms räddningstjänst, Södertörn, Medhelp m.fl.

Och att detta ska drivas till 100% av staten och utan några som helt vinstkrav.


För och nackdelar med detta?

sdl 706

  • Gäst
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #1 skrivet: 20:38 - 20/06 2012 »
Jag tror att en sos-central som dirigerar polis,ambulans,räddningstjänst samt kanske sjö och flygräddning mm  blir en väldigt stor central,
men jag ser många fördelar med ex. samma teknik kortare alarmeringstider mellan dom olika aktörerna samt att det borde vara
enklare att rätta till brister när det handlar om en central istället för som idag flera stycken med olika teknik och arbetssätt.

Mvh sdl 706

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #2 skrivet: 15:26 - 21/06 2012 »
Man tycker ju att fördelarna borde väga mer än nackdelarna.

Som du säger, snabbare utalarmering m.m. Men mycket lättare att ha en "ledningscentral" vid t.ex. större händelse m.m.

T.ex. har jag varit med om att det tagit flera minuter att bli kopplad ifrån 112 till Polisen vid pågående bilvandalisering. lagom till dom svarade hade de förstört 7st bilar (larmade vid den andra bilen) och varit borta i ca 5min när de väl började larma ut bilarna.


Men som vanligt kommer nog polisen sätta ner foten, de ska minsann ha en egen larmcentral.

Vet att Räddningstjänsten i Visby hinner bland börja rulla ut bilarna på trafikolyckor innan ambulansen får larmet (ambulanserna finns stationerade på brandstationen) detta p.g.a. räddningstjänsten styrs av StorStockholms Räddningscentral och ambulansen av Medhelp.

sdl 706

  • Gäst
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #3 skrivet: 19:12 - 21/06 2012 »
På min station så larmas ambulans av sos och vi larmas av en extern larmcentral och vi har vid många tillfällen sett
att det tar någon eller några minuter innan vi får samma larm.

brandman34

  • Gäst
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #4 skrivet: 15:27 - 22/06 2012 »
Snabbare utalamering samma teknik o kompetens borde vara en fördel, sen finns det säkert nackdelar också. Sen tror jag även det kommer kopplas en hel del samtal även med en stor larmcentral tex polisiära händelser!!
Till sdl 706! Tror vi blir utlarmade från samma larmcentral o visst är det skillnad på utalarmering mellan amb o rtj, o så skall det ju inte vara!

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #5 skrivet: 16:17 - 22/06 2012 »
Det är just "vidare kopplingarna" han vill få bort (enligt min uppfattning) att samtliga ska larmas ut ifrån samma central, sen kan ju jag tycka att poliserna kan prata med varandra och sina befäl på sin egen central, men utlarmningen ska ske ifrån samma central. Då larmas samtliga enheter samtidigt vilket leder till mindre fördröjningar för t.ex. ambulans eller rtj.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #6 skrivet: 16:53 - 22/06 2012 »
Till diskussionen kan läggas att med den tänkta sammanslagningen av landets polisdistrikt till ett enda, blir det kanske aktuellt med endast 3-4 ledningscentraler i landet för polisen.

Vid vårt besök på Toftanäs i Malmö fick jag den uppfattningen att polisens ledningscentral har mycket hög skyddsnivå vilket kanske kan försvåra sammanslagningen.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

sdl 706

  • Gäst
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #7 skrivet: 18:49 - 22/06 2012 »
Eftersom alla 112 samtal måste landa på ett ställe (sos) så tycker jag att det är naturligt att dom kontrollerar hjälpbehovet och sedan larmar
aktuell aktör och slår ut larmet ,sedan när det är gjort kan ju varje aktör leda sina insatser efter eget tycke.
Det som jag anser är viktigast är att 3dje man får den snabbaste insatsen som är möjlig.

mvh sdl 706
« Senast ändrad: 18:57 - 22/06 2012 av sdl 706 »

Utloggad Luckan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #8 skrivet: 13:30 - 23/06 2012 »
Ett av problemen just idag med en gemensam lednings/alarmeringscentral är polisens anmälningsplikt. SOS garanterar inringare att vara anonyma om de vill och lämnar inte vidare namn eller telefonuppgifter om uppringaren inte samtycker. Skulle de finnas i samma central finns "risken" att en polis råkar höra uppgifter som de måste anmäla, samtidigt som SOS garantera anonymitet. Här gör lagstiftningen att samarbetet krockar!

(Anledningen till att SOS inte lämnar ut uppgifter till polisen är; En eventuell ångerfull gärningsman i ex ett misshandelsfall kan påkalla hjälp anonymt, hellre än att den skadade personen aldrig får hjälp för att gärningsmannen inte vill påkalla hjälp med risk att bli angiven till polis av SOS.)

Som f.d. SOS-operatör anser jag att bästa hjälpen (fram tills lagstiftningen tillåter annorlunda) till att minska fördröjningarna i utlarmningstider mellan olika aktörer, är att man där lagar och sekretessen tillåter, arbetar i samma datanätverk. Där kan medlyssning mellan operatörerna och samma uppgifter på skärmen drastiskt minska utlarmningstiderna. Här är förmodligen kostnaden en faktor eftersom SOS äger tekniken.
Med gemensamt datanätverk spelar det ingen roll om den som larmar räddningstjänsten inte sitter i samma central som den som tar emot 112-samtalet. Meddlyssningen skickas till kollegan bredvid eller i centralen 5 mil bort. De får samma uppgifter på skärmen och kan lyssna på samtalet. Utlarmningstiden påverkas inte!

Sdl 706 och brandman 34; Ni tillhör en larmcentral som får larmen överringda av SOS. Vid bränder kopplas samtalet direkt över till LC och SOS lyssnar lite för att eventuellt larma ambulans i de fall människor kan vara skadade. I annat fall får LC begära ambulans om de vill ha denna med på larmet. Fördröjningen kan där vara lång!

Vid trafikolyckor sköts intervjun av SOS och en medlyssnande SOS-operatör samlar de mest nödvändiga uppgifterna för en utlarmning, och ringer sedan upp LC och berättar uppgifterna för dem. Innan LC har börjat skriva in uppgifterna i sitt system har SOS redan larmat flera ambulanser. Har själv varit med om en skillnad på sju(!!!) minuter pga en skadad och förvirrad uppringare vid en trafikolycka. Ett gemensamt datanätverk med medlyssning av alla hade kunnat minska tiden rejält!

Summa sumarum: Gemensamt datanätverk och medlyssningar!!

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #9 skrivet: 12:16 - 02/07 2012 »
Jag tror mycket på gemensamma larmcentraler och funktioner men det finns vissa hakar som andra skribenter har berört tidigare i denna tråd, bland annat anonymitetskravet som finns när man ringer 112 men som gör att polisen inte kan sitta med exakt samma bild på sin skärm.

I Finland bildade man för att antal år sedan Nödcentralsverket som är en statlig myndighet och som driver sex regionala larmcentraler som täcker hela Finland. I dessa centraler sitter operatörer för räddningstjänst, ambulanssjukvård, polis och socialjour samlokaliserade. De har ansvar för sina respektive funktioner men sitter på samma plats vilket underlättar samverkan och uppföljning/ledning. Det viktigaste av allt är att de inte sysslar med någon kommersiell verksamhet utan helt kan fokusera på "blåljusverksamhet".

Eftersom polisens lagstöd och verksamhet skiljer sig från de övriga kan man behöva separera dem lite men det finns redan i funktion i Sverige, t ex i Östersund där det bara är en glasvägg mellan SOS-centralen och polisens LKC. Det går också att skicka information i realtid mellan funktionerna och "känsliga uppgifter" kan sållas bort från båda hållen.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

sdl 706

  • Gäst
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #10 skrivet: 20:09 - 02/07 2012 »
Sen är det så att den tekniska utvecklingen inom alarmering går snabbt och kostar ganska mycket pengar,
där kan jag tycka att den finska modellen kanske är att föredra vilket då gör att kommuner som driver egna centraler kan
använda dom pengarna på sin kärnverksamhet istället.

Mvh  sdl 706

Ove K

  • Gäst
SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« Svar #11 skrivet: 20:52 - 02/07 2012 »
Ibland låter det som om man skall uppfinna hjulet en gång till. De tankar som Mårten skriver om borde väl gå göra med nuvarande SOS-centraler. Det är väl "bara" för ägarna (stat och kommuner) att ändra ägardirektiven. Sen skall naturligtvis vinstkraven tas bort och centralerna konsentrera sig på kärnverksamheterna.

Ove Karlsson