Författare Ämne: Volvo 1941  (läst 8959 gånger)

Utloggad Håkan L

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Volvo 1941
« skrivet: 16:17 - 16/11 2011 »
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=13609

En pampig soteldsvagn med Nordbergskaross från Stockholm. Brandkåren köpte in sex stycken 1942. Finns någon sparad eller är alla skrotade?

Janne

  • Gäst
SV: Volvo 1941
« Svar #1 skrivet: 23:27 - 16/11 2011 »
Nej det finns inga kvar idag, Den som vi ser på bilden är stn KS A46 den sista av dessa bilar den rullade  1941-1964 därefter reserv till 1971 när den skrotades.
Bilden är tagen på BK:s innegård.

Utloggad Håkan L

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Volvo 1941
« Svar #2 skrivet: 10:33 - 17/11 2011 »
Tack för svaret! Minns att borgarbrandkåren i Hässelby hade en likadan som efter nedläggningen 1964 gick som A90 på Vällingby brandstation något år.

Janne

  • Gäst
SV: Volvo 1941
« Svar #3 skrivet: 11:33 - 27/11 2011 »
Helt rätt, du har bra koll.
När man öppnade Vällingby eller (Spånga) som den hette i början så förde man över bilar från borgarkårerna i Hässelby och Solhem
Så de två första bilarna var
A66 Ford 1951 från Solhem
A44 Volvon 1942 från Hässelby
Stegbil skickades fortfarande från KS, 1966 fick man en egen stegbil A91 Magirus 1966 med enkelhytt

Utloggad Håkan L

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Volvo 1941
« Svar #4 skrivet: 13:01 - 27/11 2011 »
Det fanns faktiskt en Scania Vabis stegbil från ca 1950 placerad i vagnhallen innan man fick Magirus Deutzen. Sen hade man väl den gamla Scania skumbilen från 1933 stående där?

Janne

  • Gäst
SV: Volvo 1941
« Svar #5 skrivet: 23:33 - 27/11 2011 »
Skumbilen A18 kan nog ha stått där, men den finns inte med i rullarna 1966, men jag vet att den skrotades först 1967.

Men scania stegbilen var en nyhet för mig, sthlm hade 5st som var nästa lika.
2st från 1949 (KT och BK) byttes ut 1968
1st från 1950 (ÖM) byttes ut 1968
1st från 1952 (KS) byttes ut 1967
1st från 1953 (JO till 1956 därefter FA) byttes ut 1970
Så jag funderar på om det kan ha varit efter 1966 då kan det ha varit en reservbil.

Utloggad Håkan L

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Volvo 1941
« Svar #6 skrivet: 23:50 - 27/11 2011 »
Det kan nog som du säger varit efter 1966 och då som reservbil. A18 håller väl som bäst på att återställas till originalskick nu? Ska väl ingå i veteransamlingarna framöver?

Janne

  • Gäst
SV: Volvo 1941
« Svar #7 skrivet: 10:59 - 24/12 2011 »
Det stämmer bra, det var några år sen jag såg den, men min bedömning då var att den var i rätt bra kondition.
Men som du förstår så dräller det inte av reservdelar.
Tack för påminnelsen, det är dax att kolla upp läget
God Jul