Författare Ämne: Magirusstege i Stockholm  (läst 11809 gånger)

Regent

  • Gäst
Magirusstege i Stockholm
« skrivet: 11:00 - 01/10 2012 »
Trevlig, om något suddig, bild från Johannes gård. Tror jag iallafall...

Bilden är tagen ca 1972 då stegarna hade blivit ombyggda för att kunna ha korg i toppen.


Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 12:52 - 01/10 2012 »
Byggdes de verkligen om? Vad jag har noterat är det stegtyp DG330 och vad jag minns hade den korg från början. Den hade stabilare stegpaket vilket bland annat kunde ses på fackverket som var tätare än på 230-modellen. Dessutom var stegpodiet försett med snedställda stödben av hydraulisk modell.

Jag har för mig att även Göteborg hade någon 330-stege.

De vanligare Magirus stegmodellerna som exvis Malmö hade var av just modell DG230. Malmö diskuterade korgvarianten i mitten av sextiotalet men valde att satsa fullt ut på hävare (en 22 m och två 26 m HiRanger).
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Regent

  • Gäst
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #2 skrivet: 13:19 - 01/10 2012 »
Ja du, Lars-Owe, nu blev jag också osäker.. Iaf, de första korgarna infördes 1965 och såg helt annorlunda ut, mer rektangulära. Korgen på bilden infördes 1969, de snedställda stödbenen 1967. 1973 kom en ny typ av podie med svart sits och informationstavla. Om man kunde styra korgen med joysticks innan 1973 är jag osäker på men det kan du bättre än jag, Lars-Owe  :)

Var kan man se årtalen på dessa Magirusar? Jag tror Stockholm hade 6 eller 7 stycken.

Hälsar Jonas
« Senast ändrad: 13:25 - 01/10 2012 av Regent »

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #3 skrivet: 14:17 - 01/10 2012 »
Jag får ihop fyra av den modellen.

CXE981 och CXF471 årsmodell 1968.
CXG451 årsmodell 1970
CGA004 årsmodell 1972

För dessa har jag noterat "K" i kanten.

Fanns kanske fler...
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Håkan L

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #4 skrivet: 14:23 - 01/10 2012 »
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=18255

Alla stegbilarna finns i denna lista från 1976.

Regent

  • Gäst
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #5 skrivet: 15:05 - 01/10 2012 »
Intressant! Tack för era svar!

Då kan man förmoda att de stegbilar från 1967-72 hade korg, knappast den från 1965. 1972 års bil var väl en Scania L80 med enkelhytt. Den som far runt kvarteret i filmen "Mannen på taket". Tror dock att 1972 var sista året för Magirus nosbilar så CGA004 kan mycket väl vara en Magirus.. 1974 kom en helt ny modell.
« Senast ändrad: 15:09 - 01/10 2012 av Regent »

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #6 skrivet: 15:11 - 01/10 2012 »
CTC933 -65 och CXG941 -67 hade sannolikt DG230-stegar. De bilarna försvann tillsammans med CXF961 -68 runt 1976/77 då även Metz trädde in på scenen.
CXF471 var den som sen blev 883 i Bromölla. Ytterliggare en Magirusstege från Stockholm hamnade söderöver. Fick Sölvesborg eller Olofström någon?
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Regent

  • Gäst
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #7 skrivet: 15:14 - 01/10 2012 »
CTC933 -65 och CXG941 -67 hade sannolikt DG230-stegar. De bilarna försvann tillsammans med CXF961 -68 runt 1976/77 då även Metz trädde in på scenen.
CXF471 var den som sen blev 883 i Bromölla. Ytterliggare en Magirusstege från Stockholm hamnade söderöver. Fick Sölvesborg eller Olofström någon?

Olofström fick den! Osäker på när det var.

Janne

  • Gäst
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #8 skrivet: 00:32 - 09/10 2012 »

A91 Vällingby            1965 150D10 enkelhytt ej korg i drift 1966
A71 Kungsholmen     1966 150D10 enkelhytt ej korg
A61 Brännkyrka        1968 150D11 dubbelhytt med korg
A31 Katarina            1968 150D11 dubbelhytt med korg  i drift 1969
A11 Johannes          1969 150D11 dubbelhytt med korg     Till Östermalm som A21 och A121 mellan 1972-1982
A41 Farsta               1970 150D11 dubbelhytt med korg
A51 Skärholmen      1972 150D11 dubbelhytt med korg      Till Kista som A181  1980

Som någon påpekade så var korgarna på bilarna från 1968-1969 modellerna i början mer rektangulära.

Om jag inte minns helt fel så i filmen Mannen på taket så är det Botkyrkas (Tumba) stege från 1975 som åker runt och tutar
« Senast ändrad: 00:36 - 09/10 2012 av Janne »

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #9 skrivet: 21:34 - 09/10 2012 »
Om jag inte minns helt fel så i filmen Mannen på taket så är det Botkyrkas (Tumba) stege från 1975 som åker runt och tutar
Är det möjligtvis Även en Magirusstege som plockar ner Lillebror från taket vid Johannesplan i Karlsson på taketfilmen från 1970-talet?

Regent

  • Gäst
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #10 skrivet: 17:11 - 10/10 2012 »
Om jag inte minns helt fel så i filmen Mannen på taket så är det Botkyrkas (Tumba) stege från 1975 som åker runt och tutar
Är det möjligtvis Även en Magirusstege som plockar ner Lillebror från taket vid Johannesplan i Karlsson på taketfilmen från 1970-talet?

Det stämmer bra det! Med styrning från korgen. Filmen är från 1974.

Regent

  • Gäst
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #11 skrivet: 17:32 - 10/10 2012 »

A91 Vällingby            1965 150D10 enkelhytt ej korg i drift 1966
A71 Kungsholmen     1966 150D10 enkelhytt ej korg
A61 Brännkyrka        1968 150D11 dubbelhytt med korg
A31 Katarina            1968 150D11 dubbelhytt med korg  i drift 1969
A11 Johannes          1969 150D11 dubbelhytt med korg     Till Östermalm som A21 och A121 mellan 1972-1982
A41 Farsta               1970 150D11 dubbelhytt med korg
A51 Skärholmen      1972 150D11 dubbelhytt med korg      Till Kista som A181  1980

Som någon påpekade så var korgarna på bilarna från 1968-1969 modellerna i början mer rektangulära.

Om jag inte minns helt fel så i filmen Mannen på taket så är det Botkyrkas (Tumba) stege från 1975 som åker runt och tutar

Intressant Janne, tack för detta! Vad hade den stressigaste stationen, Östermalm, för stegfordon under 60-talet?

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #12 skrivet: 20:30 - 10/10 2012 »
Trevlig, om något suddig, bild från Johannes gård. Tror jag iallafall...
Det ser onekligen ut som Johannes, när man tittar på Eniros utsiktsbild (även om tornet har byggts om).

http://kartor.eniro.se/m/9yHRq

Regent

  • Gäst
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #13 skrivet: 20:43 - 10/10 2012 »
Tack för det  :)

Liknar iofs ingen annan innerstadsbebyggelse. Tänker på Katarina, Östermalm och Kungsholmen. Apropå Kungsholmens brandstation, finns det någon snyggare station i Sverige  :)

P.s läste precis till min fasa att den ska rivas inom 3 år  :o
« Senast ändrad: 20:46 - 10/10 2012 av Regent »

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 62
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
SV: Magirusstege i Stockholm
« Svar #14 skrivet: 22:59 - 11/10 2012 »
 
 Visst är det innegården på Johannes brandstation.
Var där flera gånger med min Chevrolet 1948 brandbil som jag hade en gång i tiden.
Det var lite trångt att komma runt hörnan till den inre gården där stallet legat.

Fich hjälp med att bla utrusta min bil med trä skarvstegarna, takrakor mm.




Vilket jag var mycket tacksam för.
Har för mig att verkstan fortfarande var kvar då.




Nu är allt historia.

Jag får glädjas åt att min bil nu finns i modell, tar inte så stor plats heller i vitrinskåpet.   :-\




Hälsningar
  Jan-Erik S    8)



« Senast ändrad: 23:00 - 11/10 2012 av Jan-Erik Sundlin »
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029