Utryckningsfordon > Övriga fordon

Magirusstege i Stockholm

(1/4) > >>

Regent:
Trevlig, om något suddig, bild från Johannes gård. Tror jag iallafall...

Bilden är tagen ca 1972 då stegarna hade blivit ombyggda för att kunna ha korg i toppen.

Fenix112:
Byggdes de verkligen om? Vad jag har noterat är det stegtyp DG330 och vad jag minns hade den korg från början. Den hade stabilare stegpaket vilket bland annat kunde ses på fackverket som var tätare än på 230-modellen. Dessutom var stegpodiet försett med snedställda stödben av hydraulisk modell.

Jag har för mig att även Göteborg hade någon 330-stege.

De vanligare Magirus stegmodellerna som exvis Malmö hade var av just modell DG230. Malmö diskuterade korgvarianten i mitten av sextiotalet men valde att satsa fullt ut på hävare (en 22 m och två 26 m HiRanger).

Regent:
Ja du, Lars-Owe, nu blev jag också osäker.. Iaf, de första korgarna infördes 1965 och såg helt annorlunda ut, mer rektangulära. Korgen på bilden infördes 1969, de snedställda stödbenen 1967. 1973 kom en ny typ av podie med svart sits och informationstavla. Om man kunde styra korgen med joysticks innan 1973 är jag osäker på men det kan du bättre än jag, Lars-Owe  :)

Var kan man se årtalen på dessa Magirusar? Jag tror Stockholm hade 6 eller 7 stycken.

Hälsar Jonas

Fenix112:
Jag får ihop fyra av den modellen.

CXE981 och CXF471 årsmodell 1968.
CXG451 årsmodell 1970
CGA004 årsmodell 1972

För dessa har jag noterat "K" i kanten.

Fanns kanske fler...

Håkan L:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=18255

Alla stegbilarna finns i denna lista från 1976.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion