Författare Ämne: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF  (läst 241737 gånger)

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #330 skrivet: 11:22 - 06/09 2023 »
Vi har enbart hävare på två stationer inom SSBF.

Vällingby brandstation har 1930 och är förbundets takresurs med möjlighet att spränga hål i takkonstruktioner.
Den tidigare hävaren på Vällingby är flyttad till Vallentuna och tjänstgör där som 7330.

De nya maskinstegarna som levererats innebär att de äldre reservstegarna av typen Metz fasas ut. Värmdö får därför ingen ny maskinstege i nuläget, utan de som byts ut blir reservfordon för att samtliga ska vara av typen Magirus. Att enbart ha en typ förenklar utbildning och användning.

Johan
Regional insatsledare
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #331 skrivet: 23:14 - 09/09 2023 »
Hur ser det ut med upphandling av nya ledningsfordon?
Finns det tankar på att ta fram en standard inom RRÖS eftersom ledningsresurserna används gränslöst?

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #332 skrivet: 19:30 - 11/09 2023 »
Vi har enbart hävare på två stationer inom SSBF.

Vällingby brandstation har 1930 och är förbundets takresurs med möjlighet att spränga hål i takkonstruktioner.
Den tidigare hävaren på Vällingby är flyttad till Vallentuna och tjänstgör där som 7330.

De nya maskinstegarna som levererats innebär att de äldre reservstegarna av typen Metz fasas ut. Värmdö får därför ingen ny maskinstege i nuläget, utan de som byts ut blir reservfordon för att samtliga ska vara av typen Magirus. Att enbart ha en typ förenklar utbildning och användning.

Johan
Regional insatsledare

Kommer det finnas kvar någon reservstege med dubbelhytt? Tänker på 231-1730 som idag har dubbelhytt, eller går det att montera en extrastol i enkelhytterna?

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #333 skrivet: 13:46 - 13/09 2023 »
Avseende dubbelhytt på maskinstegarna är jag osäker. Det är Kungsholmen som har behovet.

Ledningsfordon pågår. Det blir en Volvo V90CC som ersätter 231-1280 nu under hösten. Vi har också påbörjat projektet för att upphandla två nya ledningsfordon för regional insatsledare (vakthavande brandingenjör) som ska ersätta 231-1180 och reservfordonet 234-7080. Målet är leverans av det första fordonet under 2025.

Någon likriktning inom RRÖS är inte aktuellt just nu. Det är skillnad på fordonsbehov för regional insatsledare i exempelvis Stockholm och Västerås, då den förstnämnde har jour på arbetsplatsen med sambands- och ledningsoperatör medan den andra har beredskap i hemmet på kvällar och helger.

De två nya ledningsfordonen ska precis som idag utrustas med dubbla operatörsplatser.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #334 skrivet: 18:37 - 16/09 2023 »
Avseende dubbelhytt på maskinstegarna är jag osäker. Det är Kungsholmen som har behovet.

Ledningsfordon pågår. Det blir en Volvo V90CC som ersätter 231-1280 nu under hösten. Vi har också påbörjat projektet för att upphandla två nya ledningsfordon för regional insatsledare (vakthavande brandingenjör) som ska ersätta 231-1180 och reservfordonet 234-7080. Målet är leverans av det första fordonet under 2025.

Någon likriktning inom RRÖS är inte aktuellt just nu. Det är skillnad på fordonsbehov för regional insatsledare i exempelvis Stockholm och Västerås, då den förstnämnde har jour på arbetsplatsen med sambands- och ledningsoperatör medan den andra har beredskap i hemmet på kvällar och helger.

De två nya ledningsfordonen ska precis som idag utrustas med dubbla operatörsplatser.

Tack för svaret. Kul att nya större ledningsfordon är på gång! Vad är tanken bakom att välja Volvo V90CC som 231-1280? Ska den enbart gå som persontransportfordon framöver? Känns lite väl liten som ledningsfordon i Stockholm.