Författare Ämne: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF  (läst 378990 gånger)

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #330 skrivet: 11:22 - 06/09 2023 »
Vi har enbart hävare på två stationer inom SSBF.

Vällingby brandstation har 1930 och är förbundets takresurs med möjlighet att spränga hål i takkonstruktioner.
Den tidigare hävaren på Vällingby är flyttad till Vallentuna och tjänstgör där som 7330.

De nya maskinstegarna som levererats innebär att de äldre reservstegarna av typen Metz fasas ut. Värmdö får därför ingen ny maskinstege i nuläget, utan de som byts ut blir reservfordon för att samtliga ska vara av typen Magirus. Att enbart ha en typ förenklar utbildning och användning.

Johan
Regional insatsledare
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #331 skrivet: 23:14 - 09/09 2023 »
Hur ser det ut med upphandling av nya ledningsfordon?
Finns det tankar på att ta fram en standard inom RRÖS eftersom ledningsresurserna används gränslöst?

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #332 skrivet: 19:30 - 11/09 2023 »
Vi har enbart hävare på två stationer inom SSBF.

Vällingby brandstation har 1930 och är förbundets takresurs med möjlighet att spränga hål i takkonstruktioner.
Den tidigare hävaren på Vällingby är flyttad till Vallentuna och tjänstgör där som 7330.

De nya maskinstegarna som levererats innebär att de äldre reservstegarna av typen Metz fasas ut. Värmdö får därför ingen ny maskinstege i nuläget, utan de som byts ut blir reservfordon för att samtliga ska vara av typen Magirus. Att enbart ha en typ förenklar utbildning och användning.

Johan
Regional insatsledare

Kommer det finnas kvar någon reservstege med dubbelhytt? Tänker på 231-1730 som idag har dubbelhytt, eller går det att montera en extrastol i enkelhytterna?

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #333 skrivet: 13:46 - 13/09 2023 »
Avseende dubbelhytt på maskinstegarna är jag osäker. Det är Kungsholmen som har behovet.

Ledningsfordon pågår. Det blir en Volvo V90CC som ersätter 231-1280 nu under hösten. Vi har också påbörjat projektet för att upphandla två nya ledningsfordon för regional insatsledare (vakthavande brandingenjör) som ska ersätta 231-1180 och reservfordonet 234-7080. Målet är leverans av det första fordonet under 2025.

Någon likriktning inom RRÖS är inte aktuellt just nu. Det är skillnad på fordonsbehov för regional insatsledare i exempelvis Stockholm och Västerås, då den förstnämnde har jour på arbetsplatsen med sambands- och ledningsoperatör medan den andra har beredskap i hemmet på kvällar och helger.

De två nya ledningsfordonen ska precis som idag utrustas med dubbla operatörsplatser.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #334 skrivet: 18:37 - 16/09 2023 »
Avseende dubbelhytt på maskinstegarna är jag osäker. Det är Kungsholmen som har behovet.

Ledningsfordon pågår. Det blir en Volvo V90CC som ersätter 231-1280 nu under hösten. Vi har också påbörjat projektet för att upphandla två nya ledningsfordon för regional insatsledare (vakthavande brandingenjör) som ska ersätta 231-1180 och reservfordonet 234-7080. Målet är leverans av det första fordonet under 2025.

Någon likriktning inom RRÖS är inte aktuellt just nu. Det är skillnad på fordonsbehov för regional insatsledare i exempelvis Stockholm och Västerås, då den förstnämnde har jour på arbetsplatsen med sambands- och ledningsoperatör medan den andra har beredskap i hemmet på kvällar och helger.

De två nya ledningsfordonen ska precis som idag utrustas med dubbla operatörsplatser.

Tack för svaret. Kul att nya större ledningsfordon är på gång! Vad är tanken bakom att välja Volvo V90CC som 231-1280? Ska den enbart gå som persontransportfordon framöver? Känns lite väl liten som ledningsfordon i Stockholm.

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #335 skrivet: 14:58 - 26/10 2023 »
Som med mycket annat handlar det om ekonomiska prioriteringar. Vi får ett tillräckligt bra fordon som reservbil. Byggnation påbörjas v 45 och leverans beräknas före årsskiftet.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #336 skrivet: 23:14 - 03/11 2023 »
Jag förstår, tråkigt att ekonomin ska vara så ansträngd för huvudstadens brandförsvar. Om jag förstått det hela rätt så blir Volvon endast en ”temporär lösning” fram tills att nuvarande 234-7180 samt 231-1180 blir reservfordon då de nya större ledningsfordonen levereras från 2025?

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #337 skrivet: 20:26 - 07/12 2023 »
Nya 231-1280 levererad, byggt av VLT. Kan fungera både som ledningsfordon för enskilt befäl eller med sambands- och ledningsoperatör. Rikligt utrustad med blåljus, orangea ljus samt rött sken för markering av ledningsplats. Elektronisk sirén och fyrpipig kompressordriven Martinsiren.

I övrigt bland annat dubbla rakelmanövrar fram samt dubbla bak i ledningsutrymmet i bagaget. Försökte bifoga bild utan att lyckas.

Samtidigt påbörjas upphandling av ny 1180 respektive 7080.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #338 skrivet: 20:08 - 10/12 2023 »
Nya 231-1280 levererad, byggt av VLT. Kan fungera både som ledningsfordon för enskilt befäl eller med sambands- och ledningsoperatör. Rikligt utrustad med blåljus, orangea ljus samt rött sken för markering av ledningsplats. Elektronisk sirén och fyrpipig kompressordriven Martinsiren.

I övrigt bland annat dubbla rakelmanövrar fram samt dubbla bak i ledningsutrymmet i bagaget. Försökte bifoga bild utan att lyckas.

Samtidigt påbörjas upphandling av ny 1180 respektive 7080.

Bilder finns på Varningsljustekniks facebooksida samt instagramkonto.

Hur länge planerar man för att bilen ska vara operativ som reservfordon?

Tänker främst på valet att foliera fordonet istället för lackera det, i SSBFs egna dekoranvisning för fordon står det “Foliering bör i det längsta undvikas”. Likväl ser kabeldragning till rakel-mikrofonerna fram ut att vara väldigt primitiv.

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #339 skrivet: 18:11 - 17/12 2023 »
Hej
Den går enligt normal avskrivning, vilket kanske innebär 5-7 år i realiteten. Oavsett när 1180 byts kommer 1280 finnas kvar som reserv- och transportfordon, vi övar mycket och inte sällan är det flera stora övningar parallellt som kräver ledning.

Avseende peiker-micarna är det enbart bilden som gör att det ser ut så, vi är mycket nöjda med installationerna.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #340 skrivet: 09:10 - 22/12 2023 »
Kul att det blir en utökning av ledningsfordonen! Jag antar att nuvarande 1180 inte kommer säljas direkt när den nya levereras? Har alltid tyckt att det varit för skralt med ett enda ledningsfordon för reserv/utbildning.

Om jag inte har missat något torde ledningsfordonslistan vara enligt nedan?

1080 - Insatsledare + LOP (ledningsfordon)
1180 - RIL + LOP (stort ledningsfordon)
2080 - Insatsledare dagtid (ledningsfordon)

1280 - Reservfordon (personbil med ledningsutrustning)

1380 - RC-mitt (personbil, ej ledningsutrustning)
1480 - RC-mitt (civil personbil för VRC, ej ledningsutrustning)
7080 - RC-mitt yttre LOP (stort ledningsfordon)



Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #341 skrivet: 15:25 - 23/12 2023 »
Hej
Stämmer att nuvarande 1180 kommer bli kvar som reserv. Även gamla 1280 behålls för övningar och dylikt.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #342 skrivet: 23:54 - 23/12 2023 »
Hej
Stämmer att nuvarande 1180 kommer bli kvar som reserv. Även gamla 1280 behålls för övningar och dylikt.

Härligt att båda behålls, tack för info! Vad får gamla 1280 för nytt radionummer?

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #343 skrivet: 23:42 - 10/02 2024 »
Hej,

Är det någon som vet vad 231-1360 fyller för funktion? https://brandforsvar.se/dept/ssbf/katarina-brandstation.html

Den verkar sakna larmutrustning

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 831
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #344 skrivet: 20:13 - 23/04 2024 »
Nu har man kommit en bit med uppförandet av Kungsholmens tillfälliga station:
https://www.mitti.se/nyheter/da-byter-brandmannen-plats-pa-kungsholmen-6.19.217974.e51adac941