Författare Ämne: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF  (läst 987141 gånger)

Utloggad Falo-01

• SUF medlem
  • Full Member
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #480 skrivet: Igår kl. 07:57 »
Tack för info. Robban.

Kanske överdrivet? Men om det blir släckbilar över, kanske ha en på Rindö, visst värn med låg larmfrekvens, men ändå om färjan havererar så har de mera vatten etc. till förstärkning kommer, sedan vet jag de stärker upp på norra Värmdö då o då, det är lång framkörning från Mölnvik för Värmdö.

Utloggad heimer

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 302
    • Visa profil
SV: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #481 skrivet: Igår kl. 14:23 »
Tack för info. Robban.

Kanske överdrivet? Men om det blir släckbilar över, kanske ha en på Rindö, visst värn med låg larmfrekvens, men ändå om färjan havererar så har de mera vatten etc. till förstärkning kommer, sedan vet jag de stärker upp på norra Värmdö då o då, det är lång framkörning från Mölnvik för Värmdö.

Den springande punkten är sannolikt hur många i värnet som har C-körkort?

Utloggad Robban

• Global Moderator
  • Full Member
  • Antal inlägg: 212
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
« Svar #482 skrivet: Igår kl. 17:29 »
Tack för info. Robban.

Det är inte aktuellt med släckbil på Rindö. Rindö har relativt snabbt Vaxholm i ryggen och det finns vattenpostnät i flerbostadsbebyggelsen. Rindö är mer en första insatsenhet med förberedande uppgifter och för att bryta skadekurvan. Hängslen och livrem för att trafikverkets infrastruktur inte fungerar blir inte hållbart om vi ser över hur hela SSBF:s område ser ut med öar och broar. Det är normalläget som är dimensionerade.
/Robban

Utloggad heimer

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 302
    • Visa profil
« Svar #483 skrivet: Idag kl. 15:17 »
Tack för info. Robban.

Det är inte aktuellt med släckbil på Rindö. Rindö har relativt snabbt Vaxholm i ryggen och det finns vattenpostnät i flerbostadsbebyggelsen. Rindö är mer en första insatsenhet med förberedande uppgifter och för att bryta skadekurvan. Hängslen och livrem för att trafikverkets infrastruktur inte fungerar blir inte hållbart om vi ser över hur hela SSBF:s område ser ut med öar och broar. Det är normalläget som är dimensionerade.

Om det finns tillräckligt många värnmedlemmar med C-kort och det fysiskt får plats en släckbil på stationen så innebär det inga större merkostnader att placera en avskriven släckbil på Rindö.
Framkörningstiden för både Vaxholm och Värmdö har ju minst 20-30 min, så det vore ingen orimlig åtgärd. Södertörn har avskrivna släckbilar på alla sina värn.