Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg  (läst 82387 gånger)

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« skrivet: 20:02 - 18/11 2011 »
Tänkte informera lite om kommande förändringar/nyköp till Räddningstjänsten Östra Kronoberg, RÖK.
 
Först ut är stationen i Lenhovda, som får nytt chassi till sin tankbil. En Scania blir det, vet inte vilken modell än dock. Bilen ska till Sala för ombyggnad i närtid.
 
Hävaren på stationen i Tingsryd faller för åldersstrecket nästa år (29 år i år) och strax före sommaren avslutades anbudsförfarandet. En splitter ny Bronto 27-meters teleskophävare beställdes och enligt uppgift ska den ha stegpaket på sidan av bommarna också. Chassit till denna blir en Scania P360.
 
Ã…terkommer med mer info/bilder så fort jag har nåt nytt!
 
Mvh,
Niklas
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #1 skrivet: 12:46 - 22/12 2011 »
Hej
Kommer den nya hävaren att ersätta förbundets andra hävare placerad i Ã…seda? Den har chassi från -89 men hävaren är från -73 så den borde också vara på gång att ersättas.
Ang tankbilen i Lenovda: Man har ju idag ett 3-axligt chassi till den men  kommer det att bli 2 eller 3 axlar på det nya? Man har ju valt att ersätta de 3-axliga fordon med 2-axlade tankbilar på övriga stationer. Tankpåbyggnaden är ju annars relativt ny då man från början flyttade över en gammal tank till det nuvarande beg Scania T-chassit från -87. Efter ett tag byttes tanken ut mot en helt ny bl.a. på grund av felaktigt axeltryck.

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #2 skrivet: 18:49 - 22/12 2011 »
Hej Henrik!

Nya hävaren kommer, som jag skrev, ersätta nuvarande hävaren i Tingsryd. Vårt chassi är från 1982, men även detta hävarpaket är betydligt äldre, då det också kommer från ett äldre chassi. Har ingen koll på exakt hur gammalt vårt hävarpaket är dock. När hävaren i Ã…seda kommer ersättas har jag i dagsläget ingen information om. Uppvidinge kommun har dock aviserat om förändringar/neddragningar på räddningstjänsten, då dom tycker den kostar för mycket i dagsläget. Så ny hävare till Ã…seda kanske dröjer längre än vi tror...

Nya chassit till Lenhovdas tankbil har jag inte lyckats vaska fram nån information om än, men jag jobbar på det.

Mvh,
Niklas
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #3 skrivet: 20:50 - 22/12 2011 »
Hej och tack för svar!
Vad jag hört så har det funnits funderingar inom RÖK att ersätta de två hävarna med EN ny, så därför mina frågor om detta medför att hävaren i Ã…seda nu försvinner när Tingsryd får ny.
Det finns ju också ett pågående arbete med att minska de tunga fordonen runt om i förbundet... Nästa "tunga" investering inom RÖK borde bli ny släckbil till Kosta, då den nuvarande är från -84.

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #4 skrivet: 07:28 - 23/12 2011 »
Japp, du har rätt i det du skriver Henrik, man jobbar på att optimera vår fordonspark. Det var bland annat detta som gjorde att man köpte in en BAS 4 till Alstermo förra hösten, som ersättare till deras släckbil och tankbil. Tankbilen gick till Norrhult, som pensionerade sin gamla. Där sparade vi in ett fordon.

Jag har också hört lösa rykten om att minska till en hävare i förbundet, men än så länge är det nog inte mer än rykten. Ska försöka luska lite mer i det...

Släckbilen i Kosta står säkert på tur, ja. Vi får se om dom får en ny, eller om det blir en ny på en av stationerna med fler larm, och den stationens gamla,fast nyare bil, går till Kosta. Kan försöka få lite info om detta också, samt förbundets långsiktiga fordonsplaner.

Mvh,
Niklas
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #5 skrivet: 09:09 - 23/12 2011 »
Tackar för intressant info, jag följer fortsättningen med spänning.

Scaniaolsson
(Klippan)
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #6 skrivet: 12:55 - 22/02 2012 »
http://www.smp.se/nyheter/uppvidinge/sparkrav-pa-raddningstjansten(3144303).gm
Sparkrav på 4 man i organisationen, påverkar säkert fordonsstrukturen i förbundet.

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #7 skrivet: 09:31 - 23/02 2012 »
http://www.smp.se/nyheter/uppvidinge/sparkrav-pa-raddningstjansten(3144303).gm
Sparkrav på 4 man i organisationen, påverkar säkert fordonsstrukturen i förbundet.


Jo, det är ju som Pelle säger, med bara 1+0 eller 0+1, vilket det nu blir, är det ju lämpligare att ha med sig ett mindre fordon. Inte riktigt lämpligt att komma farandes i en fullstor släckbil. Dessutom sparar man ju tid om man kan utgå direkt från aktuell plats utan att behöva gå via station.

I övrigt börjar det närma sig leverans för hävaren till Tingsryd. Om knappt två veckor beräknas den komma till oss, därefter väntar utbildning av personalen innan den kan tas i drift. Har dessvärre inga bilder att bjuda på än, men när den väl kommit hem till stationen ska jag fota den till Landet Runt.

Mvh,
Niklas
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nytt till RÖK
« Svar #8 skrivet: 17:44 - 15/04 2012 »

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #9 skrivet: 07:05 - 18/04 2012 »
Ja, hävaren levererades i början av mars. Dock är det en hel del utbildning innan den tas i bruk. Har några bilder på den som omärkt, som synes på bilden. Nu är jag dock utomlands, så jag kommer inte åt att fota den än på nån vecka. Ã…terkommer med bilder till "Landet Runt" så snart jag får möjlighet. Förutsatt att ingen annan hinner före förstås.. :)
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #10 skrivet: 18:12 - 18/04 2012 »
Om allt går som tänkt (och om hävaren är "upptejpad") så är målet att jag ska försöka plåta den på fredag.

Mvh.
Scaniaolsson
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Nytt till RÖK
« Svar #11 skrivet: 14:11 - 12/06 2012 »
Nu har jag lyckats fota vår nya hävare, så bilder är inskickade till Landet Runt.
Måste nog säga att den blev riktigt snygg i sin stripning.. :)
 
Mvh,
Niklas
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #12 skrivet: 17:01 - 21/02 2013 »
Hej!

Räddningstjänsten Östra Kronoberg har köpt Umeå's tidigare Bronto-hävare (Scania P94 4x2-98, regnr. FRY 704)
genom KVD Kvarndammen.

Har någon mer info om detta köp?
Var kommer det placeras? 2 67-8030 Ã…seda?

/ Vänlig hälsning JS
« Senast ändrad: 10:20 - 01/06 2013 av Simon »

Utloggad LOB

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
SV: "Ny" hävare Östra Kronoberg
« Svar #13 skrivet: 19:21 - 21/02 2013 »
Den bör nog placeras i Ã…seda  för det är ju dom och Tingsryd som har högfordonen..Men radionumret är på den gamla
2 67-3630  så jag undrar om Ã…seda fått nya nummer på sina fordon......

LOB

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: "Ny" hävare Östra Kronoberg
« Svar #14 skrivet: 09:15 - 22/02 2013 »
Det stämmer att den placeras i Ã…seda. Den kommer behålla samma radio nr som gamla hävaren, 267-3630