Författare Ämne: Rökdykning  (läst 26554 gånger)

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #15 skrivet: 17:49 - 15/10 2012 »
Slite är tänkt att vara 1+4 därför har man kvar sin bas1 bil men Fårösund, Burgsvik och Kräcklingbo som ska vara 1+2 fick för en tid sin sina s.k. framskjutande enheter som man har upplevt mycket problem med, ord släcksystemet kommer ej ihåg men tror det är OneSeven har dom sagt iaf, man har inte fått igång det vid bränder bl.a. IVPA larmen räcker det i många fall med 1+2. men om man kommer på en villa brand i Fårösund t.ex och är 1+2 och måste invänta förstärkning ifrån Slite (kanske 20-30min) och Visby med höjdfordon kanske 30-40min, kanske värnet ifrån Fårö 15-20min beroende på hur snabbt de tar sig till stationen och sen färjan över. I det läget hjälper inte 1+2 så jäkla mycket, man kanske hade behövt rökdykar kompetens för att förhindra ytterliggare spridning. Oftast när full förstärkning kommer så är det oftast förhindrande av brandspridning till andra byggnader kvar för det är en totalbrand då 1+2 inte hade en chans. Vet inte hur det är i Slite och på andra stationer, men jag har pers. berömt Fårösund styrkan för att vara exceptionellt snabba (isamband med IVPA larm gällande min dotter) det tog ca 4-5  ifrån larm till ankomst på adressen då har de endå 7min i ansp

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #16 skrivet: 09:06 - 16/11 2012 »
Då var ett förslag framtaget, 2st brandvärn ska bort helt och hållet, 2st nuvarande 1+2 deltidsstationer ska bli brandvärn och en 1+4 ska bli 1+2.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5347560

Dick Svennerfeldt säger även i intervjun att man i dagsläget inte klarar av att uppnå kraven för likvärdig räddningstjänst för alla på ön, och ärligt talat så kommer man inte göra det med de "nya" organisationen heller... Det är inte bara "brand" delen som blir lidande, de flesta stationer runt om Visby har IVPA-larmen majoritet i larmstatistiken och detta bidrar till ökad orolighet på landsbyggden

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #17 skrivet: 10:34 - 16/11 2012 »
Politiken hänger sällan med i svängarna i denna branschen. Håller med honom att skyddet inte riktigt är likvärdigt, sen om det är tillräckligt kan diskuteras. Många gillar ju att säga att en mindre styrka klarar 80-90% av uppdragen. Men med de köravstånd som finns på Gotland vill jag inte veta vad som händer de övriga 10-20 procenten. Rökdykning med livräddning, trafikolycka med fastklämda, etc. Att dessutom göra Burgsvik till brandvärn innebär ju fenomenalt dålig räddningstjänst för de södra delarna av ön, om de frivilliga inte alltid kan rycka ut (denna grupp eldsjälar som ställer upp ändå).

Tänk er bara en riktigt komplicerad insats, typ storbrand eller kemutsläpp som tömmer ön på brandmän. Sen helt plötsligt får man in ÄNNU ett larm någonstans på ön. Kul. Undrar om man dessutom tar hänsyn till att det varje år blir ökade utgifter i form av löneökningar? Eller politiker kanske tror att fotfolket är nöjda med sin lön oavsett vad?

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #18 skrivet: 21:05 - 16/11 2012 »
Södra gotland är de som blir "förskonade" om man ska använda det ordet i detta sammanhang, de har Hemse som är en rökdykarstation. Det stora problemet blir om man gör om Fårösund till värn och man inte hittar en långsiktig lösning på att få ihop rökdykning i Slite, för att om deltiden försvinner "befälsrollen" man har över värnet på Fårö (gäller dock inte IVPA) ska man då dra Slite till Fårö vid t.ex. brand, då hinner ju 1080 ifrån Visby fram fortare...

Nu ska man diskutera på de "utsatta" stationerna runt om på ön men snacket går redan om en massuppsägning där samtliga brandmän på utsatta stationer kommer säga upp sig...

Och det har även startats en namninsamling emot detta.

Har tagit bort länken till namninsamlingen. Även om tanken är rätt och god är den här föreningens forum inte en kanal som ska användas för att bilda opinion och liknande. Ni kan gärna uttrycka er åsikt i ämnet men länka till namninsamlingar och uppmana att skriva under dessa godtas inte här. / Daniel - Moderator.
« Senast ändrad: 15:28 - 17/11 2012 av Daniel Sjöholm »

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #19 skrivet: 09:11 - 17/11 2012 »
Det handlar inte bara om rökdykning. Man snöar gärna in på det, men det finns andra larm också. Att göra Burgsvik till värn som bygger på frivillighet innebär att Hemse i värsta fall blir först på plats. Det tar ca 20-25 minuter att köra till Burgsvik från Hemse, om det är tätorten man ska till. Det finns ett ganska stort glesbygdsområde söder om Burgsvik också. Tror inte att det finns någon lösning alls i detta sammanhang som kommer att vara bra för någon. Alla Gotlands invånare är förlorare här. Dock kommer man fortfarande klara IVPA såklart på de stationer som blir 1+2. Värnen är ett frågetecken, men visst kommer de säkert rycka ut ändå, oftast.
« Senast ändrad: 09:14 - 17/11 2012 av Joroma »

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #20 skrivet: 10:12 - 17/11 2012 »
Det är så sant så. Har träffat några deltidare på morgonen och de flesta har sagt att de kommer säga upp sig om det blir värn här uppe. Man har intervjuat en deltidare ifrån Kräcklingbo på radion och en ifrån värnet i Dalhem och det dessa har gemensamt är att de har gått med för att värna byggden. Befolkningen på ön landsbyggd håller räddningstjänsten och ambulansen hårt om ryggen. Man ser på både twitter, facebook, lokala forum att folk bokstavligt talat är förbannade...

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #21 skrivet: 16:03 - 17/11 2012 »
Själv är jag av åsikten att Gotland har en vid spridning på tryggheten både vad gäller ambulans och räddning, möjligen även polisen, det har jag inte koll på. Visst kan man göra en risk och sårbarhetsanalys och dra slutsatsen att det inte behövs mer. Men i Gotlands fall har man inte råd att dra ner med. Till slut kommer det bara finnas Visby heltid kvar om man fortsätter så här.

Själv bor jag i Kävlinge Kommum som ingår i Räddningstjänsten Syd. Här var det ett >svordom< liv när man minskade vissa stationer för några år sedan, från 1+4 till 1+2, slog ihop två insatsområden med mera. Men jämför man det med Gotland har man kanske varit lite väl bekväma här nere. Drog fram en karta och insåg att du hade rätt Tobias, Slite och norra Gotland sitter verkligen i skiten om Fårösund blir värn/försvinner. Ska skriva på den där namninsamlingen, även om jag själv inte påverkas av det.

Men om någon kan svaret: varför har gotland satsat på sk rökdykarstationer? I resten av landet ska alla heltid som deltid, dock ej värn, rökdyka. Men inte på gotland. Finns det en tanke, eller handlar det om bemanning?

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #22 skrivet: 16:37 - 17/11 2012 »
Vad jag hört, så har samtliga deltidsstationer på ön haft rökdykare, Burgsvik, Hemse, Klintehamn, Kräcklingbo, Slite och Fårösund. sen skulle det sparas pengar, även då blev det en j*kla hallaballo, då blev det som så att Burgsvik, Kräcklingbo och Fårösund, gick ner till 1+2 och fick nya fordon s.k. framskjutande enheter, http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=171&currentPage=7 Man fick dessutom varsina lastväxlare med vattentankar, med den organisationen var det tänkt att Hemse skulle stötta upp Burgsvik vid larm och Klintehamn fick behålla sin rökdykar status p.g.a. man ofta stöttade Visby vid större larm och att Slite skulle stötta Fårösund samt Kräcklingbo. Men problematiken i Slite är att man får inte ihop tillräckligt många "Eldsjälar" vilket resulterat i att man i nuläget har 1+2. Man ansökte tidigare iår om 5 extra miljoner för att ha 2st heltidsanställda brandmän i Slite och Hemse för att stärka upp men fick avslag på detta och nu dessutom ett parkrav på 2,7milj.