Utryckningsfordon > Övriga fordon

Samlingstråd: Vägassistans Stockholm

(1/4) > >>

Simon:
Från den 1 demcember kommer Falck att ta över Vägassistance verksamheten i Stockholmsområdet. Ett antal nya MAN är levererade och kommer att ersätta de nuvarande Volvo FL615 som Trafikverket kör med.

Bild på en av de nya bilarna finns här: http://www.falcksverige.se/nyhet_20111111_oppethus_vagassistans.pdf

Pelle Tumlare:
Jag passar på att lägga in lite flera bilder i tråden som jag tog under den gångna helgen.
 
Som sagt,den 1 December tar Falck över som entreprenör och i samband med det har 4 bilar levererats och en femte står på byggnation.
Bilarna leds från Trafik Stockholm och rullar dygnet runt i trafiken.
Sedan en tid tillbaka så använder man sig av Rakel i sambandet.
MAN fick förtroendet att leverera chassi och byggnationen står Hofmanns kaross i Nykvarn för.

Klicka här för att kolla en film på bilen: 
http://youtu.be/Pj_vXtQNUoQ

Här nedan kommer lite bilder på byggnationen:


IMG_1762 by Pelle Tumlare, on Flickr

Dubbelhytt från MAN är nog första gången jag ser i Sverige!
Puttkudde i fronten för att kunna knuffa bilar och andra hinder åt sidan.


IMG_1379 by Pelle Tumlare, on Flickr




IMG_1659 by Pelle Tumlare, on Flickr

TMA-kudde från ATA,nedfällbar med skyltgardin bakom och uppfällbar piltavla.
TMA-kudden är byggd för 90 km/h vägar,vilket innebär att dessa bilar täcker ett ganska stort område i Stockholm.
Tyvärr finns det rätt mycket 90 och 110 väg i Stockholm där framförallt bärgare får klara sig själva i nuläget.
Ny lagändring sätter stopp för det från 2/4 2012,mer om det senare.


IMG_1725 by Pelle Tumlare, on Flickr

Skåpets högra sida, luckor av jalusityp med bra skåpbelysning.
Skåpen var inte färdiginredda vid fototillfället.
Fokus för dom här bilarna förutom skydd är sanering vid olyckor och utsläpp,ta upp tappad last etc.
Cirkelsåg och kap kommer ofta till användning i Stockholmstrafiken.


IMG_1720 by Pelle Tumlare, on Flickr

Mellan skåpen finns  ett öppet utrymme med ingång från båda sidor som används för att förvara tappad last,påkörda djur och sådant.



IMG_1726 by Pelle Tumlare, on Flickr

På vänster sida hittar vi rökskyddet och brevid det så hänger kraftiga startkablar. det finns även ett bärbart batteripack.
Bakom skyddsplåten sitter elcentral och värmeanläggning till skåpen.


IMG_1729 by Pelle Tumlare, on Flickr

Längst bak på höger sida hittar vi plats för Fire-express som inte satt i och under det finns 4 handbrandsläckare.

Bilarna är lackade "Trafikverks"-gul och stripade med reflekterande matriel.

JS:
Snygga bilder!


Vad här Vägassistance för arbetsuppgifter?  ???

Hilmar:
Hej,

normalt Rakelzon är från 11 (Norrbotten) till 68(Kalmar-län), vad är Rakelzon 70?

mvh
Hilmar

D_skalis:

--- Citat från: Hilmar skrivet 17:14 - 29/11 2011 ---Hej,

normalt Rakelzon är från 11 (Norrbotten) till 68(Kalmar-län), vad är Rakelzon 70?

mvh
Hilmar

--- Slut citat ---

Rakelnr 4 70-xxxx tillhör Vägverket Krisberedskap, vägassistans, TIC(trafikinformations centralen) och rakelzonen är nog detsamma var i landet fordonen används

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion