Författare Ämne: Polisens fordon för bilinspektörerna  (läst 16091 gånger)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
Polisens fordon för bilinspektörerna
« skrivet: 22:14 - 03/01 2013 »
De vita Wimanbyggda VW LT46 som fördelades över landet i slutet av 90-talet för att användas av polisens bilinspektörer började fasas ut för några år sedan.

Finns det något nytt nationellt fordonskoncept som ersätter dessa? Har sett nya silverfärgade Mercedes Sprinter på flera håll. Jag tror att någon polismyndighet i södra delen av landet har någon blå VW Caravelle med liknande design som bilinspektörernas fordon hade när de tillhörde Vägverket?

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #1 skrivet: 00:33 - 04/01 2013 »
Är det en sådan vit VW som ligger ute på Blocket just nu (sök på "polisbil"så hittar du den)?

Utloggad journalisten

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #2 skrivet: 17:23 - 04/01 2013 »
Såg en av de grå sprinterbussarna du pratar om, senast i onsdags. De hade smällt på tre gula saftblandare, står registrerad på polismyndigheten i Dalarna. Vet att man i Västernorrland kör med en i Sundsvallstrakterna utrustad med blåljus.

/David
//David

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #3 skrivet: 18:56 - 06/01 2013 »
Är det en sådan vit VW som ligger ute på Blocket just nu (sök på "polisbil"så hittar du den)?

Ja.

De vita Wimanbyggda VW LT46 som fördelades över landet i slutet av 90-talet för att användas av polisens bilinspektörer började fasas ut för några år sedan.

Finns det något nytt nationellt fordonskoncept som ersätter dessa? Har sett nya silverfärgade Mercedes Sprinter på flera håll. Jag tror att någon polismyndighet i södra delen av landet har någon blå VW Caravelle med liknande design som bilinspektörernas fordon hade när de tillhörde Vägverket?

Den blåa VW bussen som finns i Jönköping verkar vara den enda i sitt slag, den togs i tjänst 2006. De nya silverfärgade M-B Sprinter bussarna började levereras någon gång kring 2008/2009.

Stefan_K

  • Gäst
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #4 skrivet: 18:12 - 07/01 2013 »
Hej!

Jag har i Halland noterat en MB Sprinter målad som verkar vara en ersättare till LT46:an
Den brukar stå vid kontroller och ibland stoppat lastbilar längs E6:an.
Om det är en ersättare till LT46:an kan jag dock inte lova på heder och samvete.

Bildlänk:
http://postimage.org/image/2h1czyzok/

Finns en äldre version i Kronoberg där det står med stora bokstäver "trafikenheten" på bilen.  ;D

Med bästa hälsning
Stefan  8)

EDIT: Enligt kombinationen enligt en sida jag hittade ska detta vara en hundbil. Antingen finns det två eller är det fel nummer på denna sida: http://sos08.se/?p=rakelnr

55 = Halland
7 = Länstrafik
4 = Buss/Hundbil
9 = Vet ej
0 = Fordon
« Senast ändrad: 18:30 - 07/01 2013 av Stefan_K »

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #5 skrivet: 12:01 - 09/01 2013 »
Hej!

Jag har i Halland noterat en MB Sprinter målad som verkar vara en ersättare till LT46:an
Den brukar stå vid kontroller och ibland stoppat lastbilar längs E6:an.
Om det är en ersättare till LT46:an kan jag dock inte lova på heder och samvete.

Bildlänk:
http://postimage.org/image/2h1czyzok/

Finns en äldre version i Kronoberg där det står med stora bokstäver "trafikenheten" på bilen.  ;D

Med bästa hälsning
Stefan  8)

EDIT: Enligt kombinationen enligt en sida jag hittade ska detta vara en hundbil. Antingen finns det två eller är det fel nummer på denna sida: http://sos08.se/?p=rakelnr

55 = Halland
7 = Länstrafik
4 = Buss/Hundbil
9 = Vet ej
0 = Fordon

Nja, 55-7490 är rätt märkt för att vara en trafikbuss.

7=trafik, 4=buss, 9=löpnummer med 0 som visar att det är ett fordon.

4:an har inget med hund att göra..

Stefan_K

  • Gäst
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #6 skrivet: 21:21 - 09/01 2013 »
TEXT.

Hej och Tack!!

Okey, då kan det stämma alltså.
Litade blint på den sidan jag refererade till.

Med vänlig Hälsning
Stefan


Wictor Magnusson

  • Gäst
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #7 skrivet: 20:40 - 16/01 2014 »
Det finns en mörkblå VW buss som jag observerat i Jönköping. Bilen är försedd med gula roterljus. Polisens logga finns på bilen samt att det står "FORDONSKONTROLL" med stora bokstäver på sidorna. Ã…terkommer med. RAKEL ellerannat ev anropsnummer.

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #8 skrivet: 22:19 - 16/01 2014 »
Det finns en mörkblå VW buss som jag observerat i Jönköping. Bilen är försedd med gula roterljus. Polisens logga finns på bilen samt att det står "FORDONSKONTROLL" med stora bokstäver på sidorna. Ã…terkommer med. RAKEL ellerannat ev anropsnummer.

Finns på bild i Utryckning! nr 1/2008.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #9 skrivet: 06:19 - 17/01 2014 »
1 41-7520 (fd 7 3797) i Nyköping, en av de vita VW LT46, har utrangerats för en tid sedan.

Har någon sett något tillkommande fordon hos trafikpolisen i Nyköping?

Wictor Magnusson

  • Gäst
SV: Polisens fordon för bilinspektörerna
« Svar #10 skrivet: 17:57 - 17/01 2014 »
Hej,

Jag har tyvärr inte den tidningen, kanske ligger den på stationen..får kolla när jag arbetar nästa gång!