Författare Ämne: Pumpbil Stockholm  (läst 13851 gånger)

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Pumpbil Stockholm
« skrivet: 23:42 - 03/12 2011 »
Det finnns en bild på en pumpbil på hemsidan under Fordonstyper/Brand och räddning / Specialfordon http://www.utryckningsfordon.se/fordonstyper/20125-1981_rc.jpg.

Vad hade pumpbilen för uppgift? Pumpa vatten antar jag, men i vilka sammanhang då? Tömma källare vid översvämningar eller att placera ut vid vattendrag vid skogsbränder?

Bilen på bilden ser ju ut att ha hört till Stockholms brandförsvar, fanns det några särskilda skäl till den rullade just där? Vad ersattes fordonstypen med när den försvann?

Kan det för övrigt vara pumpbilen på bilden som ligger ute på Blocket just nu, i skepnad av maskintransport? http://www.blocket.se/varmland/Maskintransport_Volvo_F_85_36230253.htm?ca=11&w=3
« Senast ändrad: 10:09 - 01/06 2013 av Simon »

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Pumpbil
« Svar #1 skrivet: 12:25 - 04/12 2011 »
Precis som du skriver var uppgiften att pumpa vatten.  ;)

Pumpen hade större kapacitet än vanliga brandbilar och användes vid storbränder. Själv har jag bara sett den i aktion vid ett tillfälle, vid en stor brand på Gröna Lund på 80-talet, då man tog vatten från Saltsjön för släckningen. Jag har inga siffror om kapaciteten tillgängliga.

Fordonet i fråga var innan den byggdes om till pumpbil skumbil på Johannes. Pumpbilen var placerad på Östermalm, men bilden är tagen i tvättgaraget på Farsta. Det ser faktiskt ut som det är den bilen som är till salu på blocket.

När pumpbílen avyttrades, så hamnade storpumpen på lastväxlarflak. Om den finns kvar i dag vet jag inte. Det finns ju stora pumpar tillgängliga i dag via SMC.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor.
 
/Robban

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Pumpbil
« Svar #2 skrivet: 16:09 - 04/12 2011 »
Precis som du skriver var uppgiften att pumpa vatten.  ;)

Pumpen hade större kapacitet än vanliga brandbilar och användes vid storbränder. Själv har jag bara sett den i aktion vid ett tillfälle, vid en stor brand på Gröna Lund på 80-talet, då man tog vatten från Saltsjön för släckningen. Jag har inga siffror om kapaciteten tillgängliga.

Fordonet i fråga var innan den byggdes om till pumpbil skumbil på Johannes. Pumpbilen var placerad på Östermalm, men bilden är tagen i tvättgaraget på Farsta. Det ser faktiskt ut som det är den bilen som är till salu på blocket.

När pumpbílen avyttrades, så hamnade storpumpen på lastväxlarflak. Om den finns kvar i dag vet jag inte. Det finns ju stora pumpar tillgängliga i dag via SMC.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor.
Tack för det! Det verkar ju vettigt att ställa pumpen på lastväxlarflak i stället för att ha den på en egen bil, för så stor användning kanske man inte har av den till vardags.

Branden, för övrigt, det kanske var 1985 när Lustiga huset brann ned?  :'(

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Pumpbil
« Svar #3 skrivet: 19:03 - 04/12 2011 »
På hemsidan under Fordonstyper/Brand och räddning / Specialfordon finns det ytterligare en pumpbil.
Det är en Volvo FL 7 som har funnits inom Malmö brandkår.

http://www.utryckningsfordon.se/fordonstyper/sdm-108-Oster-1997.jpg

Finns det kvar inom RTJ Syd eller är den såld?

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Pumpbil
« Svar #4 skrivet: 00:11 - 05/12 2011 »
Vad jag vet finns Malmöbilen kvar, om den inte sålts just precis nyligen (den fanns där för ett halvår sedan i alla fall). Har för mig att den ingår i SMC, så det är inte gjort i ett nafs. Står i så fall på Malmö Centrum, pga oljehamnen. Används för att suga vatten där sådant behövs: bränder, man hade den på Kemiraolyckan i Helsingborg 2005, den har även använts vid översvämningar, t.ex. i åar nära bebyggelse. Man har även ett stort släp till den som jag förmodar dels har pump som trycker vidare vattnet, men också slang.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Pumpbil
« Svar #5 skrivet: 15:49 - 09/12 2011 »
Jovisst finns pumpbilen i Malmö (Räddningstjänsten Syd). Placerad på station Malmö Centrum med radionummer 269-1160 och regnr CSH876. Volvo FL7 4x2 från 1979. Pumpenheten med sugrör var tidigare placerad på en Magirus Deutz D11 från 1968. De två Rubergpumparna drivs av varsin Volvo dieselmotor och levererar 8000 liter per minut vardera. Det finns ett nedsänkbart sugrör som kan stoppas i vattnet från kajkant och liknande. Till bilen kopplas en släpvagn med pumpenhet på 10 000 liter per minut. Ingår i SMC-organisationen och har under det senaste halvåret använts vid flisbranden i Mönsterås i augusti. Den lär även ha varit utlånad till Köpenhamn vid deras stora översvämningar.

Bilens ursprung är från Malmö Brandkår och den var avsedd att pumpa havsvatten från kajkanter vid bränder i hamnområdet men har även använts vid andra bränder där närheten till Malmös kanalsystem har utnyttjats.

Räddningstjänsten Syds del i SMC omfattar även två dragbilkopplade tankvagnar (269-1490 med 4000 lit vatten och 12000 liter skumvätska samt 269-1290 med 16000 liter skumvätska). Dessutom finns en slangcontainer med 150 mm matarslang och mobila skum-/vattenkanoner.

Lars-Owe Göthe
Medlem S-005
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: Pumpbil
« Svar #6 skrivet: 18:33 - 13/12 2011 »
Du måste ha råkat kasta om siffror, DSH876 är av årsmodell 1997.
Martin, Ö-1031

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Pumpbil
« Svar #7 skrivet: 21:56 - 13/12 2011 »
Jo, du har rätt. Men sådant är lätt hänt, ungefär som att blanda ihop C och D.  ;)

1997 är rätt årtal.

Apropå fel i text och siffror så körde den aktuella bilen ett tag med fel zonbeteckning i rakelnumret. Det stod 261 men eftersom bilen är en regional resurs skall det vara 269 vilket nu är tillrättat.  :)


Lars-Owe
S-005
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening