Författare Ämne: Udda fordon...?  (läst 16325 gånger)

Utloggad FireTruck

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Udda fordon...?
« skrivet: 18:31 - 16/02 2012 »
Hej,

Innan den nya (gällande) färgsättningen på polisfordonen i Sverige, togs det fram ett par Demobilar,
med gamla modeller fast med test av nya dekaliseringen.

Jag vet att Kristianstad har haft en bil, likaså Göteborg (bifogar en numera skrotad supporterbil).
Dessa två har ju varit Saab.

Är det någon som vet ifall det funnits fler Demobilar i Sverige med denna kombinationen?
Var det bara Saab som användes, eller fanns det även Volvo?

Om jag inte har helt fel, så dekaliserades väl inte Saab med den nya färgsättningen, förrän den senaste faceliften (Dame Edna-looken) började säljas. Så då blev väl demobilarna lite unika i sitt slag.

Någon som vet mer om detta?

Tacksam för all info som går att få  :)

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Udda fordon...?
« Svar #1 skrivet: 19:36 - 16/02 2012 »

Om jag inte har helt fel, så dekaliserades väl inte Saab med den nya färgsättningen, förrän den senaste faceliften (Dame Edna-looken) började säljas. Så då blev väl demobilarna lite unika i sitt slag.


Det stämmer.. saabar från och med årsmodell -06 blev blå/gula, samma med Volvo.


Hittar info bland mina anteckningar om fem Saab 9-5 Kombi årsmodell 2003 som hade blågul dekor.

TMR 100 som du bifogar bild på levererades som 8 1650, Befälsbil i Mölndal, sedan är det för mig oklart vad den fick för radio nr när den flyttades till supporterpolisen i Göteborg.

TOX 928 levererades som Utryckningsbil 8 5930 i Kristianstad, gick senare som 5910, 5947 och 5114 inom Polisområde Nordöstra Skåne.

TTO 742 levererades som 7 2907 Utryckningsbil Sundsvall, blev senare 2154 i Timrå.

I Sundsvall fanns även TTO 649 (7 2130 senare 2140) och TTO 664 (7 2150) båda enligt uppgift levererade blå/gula, TTO 664 blev dock senare blåvit. 

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Udda fordon...?
« Svar #2 skrivet: 18:17 - 17/02 2012 »
Tycker mig ha sett några ordningsbussar vw, senare än - 05 som hade den blå/vita tejpningen. Snyggare med blå / Vit enligt mitt tycke. Även snyggare med lackade färger än tejpade, då tejpen har en förmåga att ramla av i mindre bitar efter ca ett år.

Puggen

  • Gäst
SV: Udda fordon...?
« Svar #3 skrivet: 00:49 - 06/03 2012 »
I samband med det otäcka knivöverfallet mot ett barn i Hjällbo, Gbg för ngra veckor sedan skymtade en V70N polisbil, troligen en sen 2004 års modell, alltså innan fejsliftet som kom med 2005 års modeller, med blågula stripningen. En f.d demobil den med el?

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Udda fordon...?
« Svar #4 skrivet: 09:55 - 09/03 2012 »
I samband med det otäcka knivöverfallet mot ett barn i Hjällbo, Gbg för ngra veckor sedan skymtade en V70N polisbil, troligen en sen 2004 års modell, alltså innan fejsliftet som kom med 2005 års modeller, med blågula stripningen. En f.d demobil den med el?

Var nog denna bil:
http://www.utryckning-sverige.se/utryck/Fordonsbilder/Polisfordon/OPR_VastraGotaland/82530_Narpolisbil_PO_Storgoteborg_Kungalv-Ale_Volvo_V70_-2002.jpg

Den levererades blåvit. Måste ha fått den blågula dekoren någon gång runt 2005-2006, har inga uppgifter om anledningen.

Puggen

  • Gäst
SV: Udda fordon...?
« Svar #5 skrivet: 17:33 - 09/03 2012 »
Ja den var det. Oj den var äldre än vad jag trodde, årsmodell 01/02 av regnummret att döma. Sjunger på sista versen el?