Fordon - Sverige > Ambulans och sjuktransport

Samlingstråd: Ambulansen Kronobergs län

(1/3) > >>

Henrik:
Det håller på att levereras 7st nya ambulanser till länet. Dessa har byggts av Eurolans i Backaryd på MB 319 CDI. Nytt för åtets modeller jämfört med de liknande fordon vi har sedan tidigare är bl.a "sidvindsstabilisator", uppdaterad front, ingen "älg-fångare" och inga stora extraljus i fronten. Likaså är vissa av sidorutorna ersatta med plåt för att spara vikt. Man vill hålla sig på max 3,5 tons totalvikt. Alla ytterstationer i länet utom Tingsryd kommer få nya bilar, vilket betyder 367-9510 till Alvesta (fd 9510 blir 9140 dagbil placering i Växjö och nuvarande 9140 kommer säljas). 9610 till Älmhult, 9710 till Markaryd och 9810 till Lenhovda. Jag vet att i alla fall Lenhovdas fd 9810 kommer behållas som reserv-/utbytesbil med placering Växjö. De övriga 3 nya bilarna kommer stå som reserver fram tills att ordinarie fordon är uppe i 30 tusen mil vilket de måste rulla innan de flyttas ut som reservbilar. De bilar som kommer avyttras i samband med detta är ett gäng MB 318 sprinter från 2008/2009 byggda av Profile.

Henrik:
Nu är de nya bilarna sedan ett par månader i drift och här kommer lite info om placeringar i Östra länsdelen som fick 4 bilar:
367-9510 Alvesta dygnsbil JFD 670. ersätter CCP 957 som blir dagbil 367-9140 placering Alvesta (tidigare funktion dagbil i Växjö men den står placerad i Alvesta tillsvidare, oklart om och när den kommer döpas om till 9520). 
367-9810 Lenhovda dygnsbil UWY 742. ersätter EBS 105 som blir reservbil 367-9150 placering Växjö   
2 nya bilar står för tillfället som reserv-/utbildningsbilar i Växjö och det är 367-9160 BDL 432 och 367-9170 PPX 858
En av dessa kommer att bli ny 367-9410 Tingsryd under hösten/vintern
Av de gamla Profile-bilarna från 2008 kommer en att behållas ett tag för att sedan avyttras och de övriga har eller kommer säljas på KVD.

19-16:

--- Citat från: Henrik skrivet 13:25 - 14/10 2014 ---2 nya bilar står för tillfället som reserv-/utbildningsbilar i Växjö
--- Slut citat ---

Vad är det för vansinne?

Nya bilar ska väl rulla så mycket som möjligt när det fortfarande finns garantier osv?

Henrik:
Dom kommer sättas i trafik snart. Det är också garantier på de bilar som rullar i drift, typ serviceavtal upp till ett visst miltal, så det är inte optimalt att sätta en bil som reserv som exempelvis inte rullat mer än 25 tusen mil.
Det kan också vara inkörningsproblem, garantiåtagande med nya bilar och saker som behöver rättas till, därför dumt att skynda med att sätta in alla nya bilar i skarp drift om man har fullt fungerande bilar. Lite så tänker man.
Man kör också fortlöpande utbildningar och övningar med personal, och då är det en fördel att använda sig av en bil som är sprillans ny då man kan sätta sig in i ev. nya funktioner.
När man beställer så här många bilar (och det gör man bl.a för att få ett bra pris) så ska det göras upphandlingar och leveranstiden kan variera starkt, ibland tar det halvårsvis innan de nya bilarna kommer och ibland går det fortare, det kan därför vara svårt med "träffsäkerheten" och har man tur så står man med en hop nya bilar tillsammans med bilar som är för fina att avyttras på direkten. Men en dygnsambulans rullar ca 10 tusen mil/år så avvaktar man ett tag så har man snart uppnått brytpunkten för att bilen ska ställas av och bli reservbil eller avyttras.

Casper Johansson:
...och nu finns det bild på Älmhults nya 3 67-9610 under fliken "Fordonsnyheter" på www.blaljuskammaren.se ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion