Författare Ämne: VW Amarock  (läst 35776 gånger)

Utloggad sunhan

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
VW Amarock
« skrivet: 15:36 - 23/06 2014 »
Har det kommit ut någon VW Amarock från Tamlans

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 823
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: VW Amarock
« Svar #1 skrivet: 16:11 - 23/06 2014 »
Ja, i Finland.

Här finns bilder på åtminstone två i drift (KS845 i Mellersta Finland och PK623 i Norra Karelen):
http://www.fireimages.net/thumbnails.php?search=amarok&submit=s%C3%B6k&album=search&title=on&newer_than=&caption=on&older_than=&keywords=on&type=AND

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #2 skrivet: 17:40 - 23/06 2014 »
I senaste upphandlingen för Landstinget Dalarna så blev det Ambulansproduktions chevrolet som storbil och Amarock som småbil (okänd leverantör), istället för Nilsson som man haft mycket stora problem med. Tyvärr hade leverantören inte löst viktproblemen med Amarocken ännu vilket gör att ingen kan levereras. Enligt den som är fordonsansvarig krävs en helt ny typning från VW:s fabrik för att det ska fungera.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad sunhan

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #3 skrivet: 22:28 - 24/06 2014 »
Vad är problemen man haft Med Nilsson i Dalarna ?

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #4 skrivet: 08:53 - 25/06 2014 »
Växellådor som havererar (de levereras med en text där det tydligt framgår att det ej är tillåtet att nyttja kick-down pga. bilens vikt). Lite konstigt på ett utryckningsfordon! Dessutom fungerar inte anti-sladdsystemen eftersom bilarna är förlängda, vilket dels leder till konstiga fel och dels medför brister i arbetsmiljön.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad sunhan

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #5 skrivet: 12:06 - 26/06 2014 »
Märkligt, såg på Nilssons hemsida att man levererat den 200; de ambulansen med kolfiberkaross, har alla dessa samma problem så är det katastrof. Kan det vara så att de inte tål vikten med fyrhjulsdrift ?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #6 skrivet: 09:45 - 27/06 2014 »
I grunden är de flesta användare nöjda med Nilsson V70 som ambulans men det är mycket reparationer för att bilarna ansträngs hårt, exempelvis klarar topplockspackningarna bara ungefär 10 000 mil.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad jnes

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #7 skrivet: 12:41 - 29/06 2014 »
Enligt kollegor i Dalarna är Nilsson V70 AWD rena skitbilarna, dåligt jordplan. Tål ingen belastning. Men dom är inte gjorda för att gå som ambulanser i grunden och det har alltid varit problem med persinbilsambulanser pga detta. Många går ju över till VW T5:or eller sprinter/Renault Master/Cheva pga dom ständiga reparationerna och långa stilleståndstider. Lastvikten är ett stort problem med PB ambulanser då dom nya kuvöserna väger närmare 200 kg + att avd i princip alltid vil skicka med 2 personal!!
Hade
JNES

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #8 skrivet: 16:48 - 29/06 2014 »
Det är lite intressant att se fördelningen av olika fabrikat/modeller över landet.

T ex finns inga Volvo/Nilsson, som används på många håll,  i Stockholms län men där finns i stället Renault Master - som inte används någon annanstans.

VW Amarok kanske skulle kunna vara en bra ambulans, den är ju byggd för yrkesbruk från början. Annars tycker jag det skulle vara intressant att se Ford Transit som ambulans igen.


Stefan_K

  • Gäst
SV: VW Amarock
« Svar #10 skrivet: 21:33 - 12/12 2014 »
Det är lite intressant att se fördelningen av olika fabrikat/modeller över landet.

T ex finns inga Volvo/Nilsson, som används på många håll,  i Stockholms län men där finns i stället Renault Master - som inte används någon annanstans.

VW Amarok kanske skulle kunna vara en bra ambulans, den är ju byggd för yrkesbruk från början. Annars tycker jag det skulle vara intressant att se Ford Transit som ambulans igen.
Och Landstinget Kronoberg har bara sprinter vad jag vet.
Vad gäller Transit finns de tyvärr inte med Automatlåda. Ganska dålig kvalité av egen erfarenhet från två skilda bilar. Duger de inte att köra med verktyg så är den inte gjord för människor heller. 8)

Med vänlig hälsning,
Stefan


Utloggad sunhan

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #11 skrivet: 14:31 - 18/12 2014 »
Fråga ! Hur har det gått med VW Amarock bilarna som Dalarna beställde ? Har de levererat någon ?

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #12 skrivet: 21:44 - 18/12 2014 »
Den senaste informationen är nu att viktproblemen är lösta, har dock ingen aning om när den första leveransen kan ske.
« Senast ändrad: 15:53 - 02/01 2015 av Johan S »
Vakthavande brandingenjör

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: VW Amarock
« Svar #13 skrivet: 22:50 - 18/01 2015 »
Ã…tta amarocker beställda till Dalarna enligt uppgift och förhoppningen är leverans under hösten.
Vakthavande brandingenjör

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: VW Amarock
« Svar #14 skrivet: 16:45 - 19/01 2015 »
Jaså. Vem är påbyggare till Amarokerna?
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)