Utryckningsfordon > Polis, Tull och Kustbevakning

Polisbil utan ryck på ryck?

(1/2) > >>

Casper Johansson:
Såg en polisbil på YouTube som Simon (ssa0089) filmat. I filmen så ser man en Volvo V70 utan antenner (alltså civil...) och checkar man därefter Transportstyrelsens register så står den som icke-utryckningsreggad...

Får polisen köra ryck utan ryckreg?

Lasse S:
Tror att du skall inte fokusera för mycket på VTR. Har bilen larmutrustning så är den m a o ett utryckningsfordon för dem även om kanske pappersexcersisen inte fungerat till 100%.
Om jag sätter mig och kör ett civilfordon med larmutrustning så går jag inte först och kollar i VTR om bilen står noterad som utryckningsfordon eller ej.

19-16:

--- Citat från: Lasse S skrivet 22:55 - 12/09 2014 ---Tror att du skall inte fokusera för mycket på VTR. Har bilen larmutrustning så är den m a o ett utryckningsfordon för dem även om kanske pappersexcersisen inte fungerat till 100%.
Om jag sätter mig och kör ett civilfordon med larmutrustning så går jag inte först och kollar i VTR om bilen står noterad som utryckningsfordon eller ej.

--- Slut citat ---

Det ska vara rätt även i papperexercisen - även för polisen.

Det polisen kräver av medborgarna ska man kunna kräva även av polisen. Så länge polisen bötfäller medborgare för skitsaker så ska definitivt en sån här sak stämma, som påverkar bland annat besiktningsintervall.

Lasse S:
Ja, naturligtvis skall ju pappersexcersisen stämma. För polisen/skattebetalarna innebär ju frånvaron av larm/utryckningsregistrering även att man skall betala fordonsskatt. Utryckningsfordon är ju befriade från detta.

19-16:

--- Citat från: Lasse S skrivet 22:58 - 13/09 2014 ---Ja, naturligtvis skall ju pappersexcersisen stämma. För polisen/skattebetalarna innebär ju frånvaron av larm/utryckningsregistrering även att man skall betala fordonsskatt. Utryckningsfordon är ju befriade från detta.

--- Slut citat ---

Men så kategoriskt är det väl inte heller?

Utryckningsfordon är undantagna trängelskatt rakt av - men fordonsskatten? Har tittat på flera av Nyköpingspolisens utryckningsfordon och de är fordonsskattepliktiga. De sörmländska ambulanser jag kollat på är också det. Räddningstjänstens fordon har jag förstått att man kan ansöka om skattebefrielse för? Jag vet inte vilka kritiererna är?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion