Författare Ämne: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR  (läst 70260 gånger)

Tim

  • Gäst
Såg häromdagen att man fått en ny släckbil till Surahammar
Någon som vet mer detaljer?

-Mattee-

  • Gäst
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #1 skrivet: 17:13 - 07/02 2012 »
MBRF har ganska nyligen fått två nya släckbilar med placering i Västerås. Med största sannolikhet så är det en av de gamla släckbilarna som gått i Västerås innan som nu har flyttats till Surahammar, vet dock inte vilken.

Om det är Västerås gamla släckbilar så är det någon av de här: http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=14076 eller http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=12128


Här är de nya släckbilarna som nu går i Västerås som 1110 och 1210 http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=304

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #2 skrivet: 18:00 - 11/02 2012 »
Har haft lite för ont om tid, kommer att fota upp nya bilarna inom kort!

Bilder kommer att mailas till Simon & han brukar lägga upp bilder om de passar för hans sida.

Vet iaf. med säkerhet att Virsbo får sin utbytt! Det var prat även om Kolbäck....

Fd 1110 , 1210 , 1710 , 1810 fyller troligen platserna EJ inbördes ordning 1120, 1710, 1810, 1910

Det var så det ryktades senast jag var upp på MBR iaf...

Nya bilarna var sköna att sitta i o fina att titta på!!  :)

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #3 skrivet: 21:01 - 26/02 2012 »
Bjuder här på nya 2 24-1110 i arbete.
Resten av bilarna kommer senare!
Bilden har jag själv tagit...!  ;)

-Mattee-

  • Gäst
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #4 skrivet: 12:21 - 27/02 2012 »
Fin bild! F*n vad snygga de nya släckbilarna är! :D

-Mattee-

  • Gäst
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #5 skrivet: 17:08 - 30/03 2012 »
Uppdatering: Fd 1710 är nu 1120

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #6 skrivet: 22:32 - 31/03 2012 »
Någon som har koll på vad den nya M-B Sprintern i Västerås Skärsläckarbil(?) med reg nr KON589 har för radio nr?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #7 skrivet: 23:18 - 01/04 2012 »
Den nya Sprintern är mycket riktigt en skärsläckarbil byggd av Autokaross Rescue Systems.
Den heter 2 24-1165 och är placerad på station Vallby. Numret 1160 är ju redan upptaget av dykbilen...
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #8 skrivet: 09:41 - 16/08 2012 »
Lite rokader har skett..


Fd 2 24-1110--> 2-24-1810 i Surahammar
Fd 2 24-1210--> 2-24-1710 i Kolbäck
Fd 2-24-1710--> 2 24-1120 i Västerås
Fd 2 24-1810--> 2 24-1910 i Virsbo

Det snurrar i MBR..

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #9 skrivet: 19:06 - 24/09 2012 »
Hej!

Finns det någon särskild anledning, vad du vet, till att man valt 42m hävare? 27m eller 32m brukar ju vara ganska standard nu för tiden..

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #10 skrivet: 19:55 - 24/09 2012 »
Det ligger ju i arvet, eller hur Mårten?

Västerås hade ju en 44 m Magirusstege när "alla andra" hade 30 m. Och så var det några 38 m (Täby?).

Men du, jag är också nyfiken på varför?

Frågar man en göteborgare varför de har en 38 m hävare blir svaret antingen att man måste kunna plocka ner folk från Lisebergs berg-och-dalbana när den lägger av eller att man har så kuperat i vissa områden att man måste kunna stå en bit nedanför husets 0-plan för att kunna nå 30 m.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #11 skrivet: 21:08 - 24/09 2012 »
Jag vet att åtminstone förut så motiverade Västerås de högra höjdfordonen med det stora antal höga boningshus de har.
En snabbt släckt vindsbrand så tjänar man in kostnaden för det höga höjdfordonet.

-Mattee-

  • Gäst
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #12 skrivet: 21:18 - 24/09 2012 »
Ja det började bli dags för en ny hävare då nuvarande börjar bli till åren :) Men ledningsbilen verkar och ser fräsch ut, någon anledning till att man byter ut den? Och vad kommer hända med den nuvarande ledningsbilen?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #13 skrivet: 22:20 - 24/09 2012 »
Det stämmer som Fenix112 skriver. Det har funnits, och finns, enstaka höjdfordon med arbetshöjd över 32 meter. Bland stegbilar är det åtminstone en 38-meters Nummela i Täby, en 37-meters Magirus i Helsingborg och den nedan beskrivna bilen i Västerås. De högsta hävarna är fyra 42-meters Bronto i Västerås, Göteborg, Ludvika och Märsta (numera såld).

1965 köpte Västerås Brandkår en 44-meters Magirusstege med hiss monterad på en tvåaxlad Scania-Vabis L 76 (idag hade det blivit en treaxlad) med dubbelhytt. Anledningen var att ett antal 40-meters bostadshus hade byggts på två ställen i staden och efter ett par vindsbränder tyckte man att investeringen på 325.000 kr lönade sig. Det tillkom också en hög byggnad på centrallasarettet. Bilen var i tjänst fram till 1983 då den byttes mot en ordinär 30-meters Metzstege. De berörda höghusen fick då byggas om genom att man gjorde luckor i balkongernas golv på de översta våningsplanen så att man kunde klättra ned från balkong till balkong om trapphuset skulle vara obrukbart. Sjukhusets centralblock hade redan bra möjligheter till horisontell utrymning.

1992 var det dags för utbyte av den tidigare Hi-Rangerhävaren på 26 meter. Då valde man att köpa en 42-meters Brontohävare eftersom man hade insett att klättrande på balkonger inte var någon vettig lösning. Dessutom såg man en vinst i att kunna nå taken på en del stora industribyggnader.

Förutsättningarna har inte ändrats sedan 1992 och därför välja man att fortsätta på den inslagna vägen.

Det är just nu oklart vad som händer med den nuvarande ingenjörsbilen från 2005.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
« Svar #14 skrivet: 15:12 - 09/02 2013 »
Ser där ja!

Då laddar jag batterierna i kamerorna och åker ut och fotar båda bilarna åt "landet runt" när de är på plats på Västeråsstationen.