Utryckningsfordon > Räddningstjänst och brandkår
Samlingstråd: Mälardalens Brand & Räddningsförbund MBR
Fenix112:
Det ligger ju i arvet, eller hur Mårten?
Västerås hade ju en 44 m Magirusstege när "alla andra" hade 30 m. Och så var det några 38 m (Täby?).
Men du, jag är också nyfiken på varför?
Frågar man en göteborgare varför de har en 38 m hävare blir svaret antingen att man måste kunna plocka ner folk från Lisebergs berg-och-dalbana när den lägger av eller att man har så kuperat i vissa områden att man måste kunna stå en bit nedanför husets 0-plan för att kunna nå 30 m.
Lasse S:
Jag vet att åtminstone förut så motiverade Västerås de högra höjdfordonen med det stora antal höga boningshus de har.
En snabbt släckt vindsbrand så tjänar man in kostnaden för det höga höjdfordonet.
-Mattee-:
Ja det började bli dags för en ny hävare då nuvarande börjar bli till åren :) Men ledningsbilen verkar och ser fräsch ut, någon anledning till att man byter ut den? Och vad kommer hända med den nuvarande ledningsbilen?
Mårten Eskilsson:
Det stämmer som Fenix112 skriver. Det har funnits, och finns, enstaka höjdfordon med arbetshöjd över 32 meter. Bland stegbilar är det åtminstone en 38-meters Nummela i Täby, en 37-meters Magirus i Helsingborg och den nedan beskrivna bilen i Västerås. De högsta hävarna är fyra 42-meters Bronto i Västerås, Göteborg, Ludvika och Märsta (numera såld).
1965 köpte Västerås Brandkår en 44-meters Magirusstege med hiss monterad på en tvåaxlad Scania-Vabis L 76 (idag hade det blivit en treaxlad) med dubbelhytt. Anledningen var att ett antal 40-meters bostadshus hade byggts på två ställen i staden och efter ett par vindsbränder tyckte man att investeringen på 325.000 kr lönade sig. Det tillkom också en hög byggnad på centrallasarettet. Bilen var i tjänst fram till 1983 då den byttes mot en ordinär 30-meters Metzstege. De berörda höghusen fick då byggas om genom att man gjorde luckor i balkongernas golv på de översta våningsplanen så att man kunde klättra ned från balkong till balkong om trapphuset skulle vara obrukbart. Sjukhusets centralblock hade redan bra möjligheter till horisontell utrymning.
1992 var det dags för utbyte av den tidigare Hi-Rangerhävaren på 26 meter. Då valde man att köpa en 42-meters Brontohävare eftersom man hade insett att klättrande på balkonger inte var någon vettig lösning. Dessutom såg man en vinst i att kunna nå taken på en del stora industribyggnader.
Förutsättningarna har inte ändrats sedan 1992 och därför välja man att fortsätta på den inslagna vägen.
Det är just nu oklart vad som händer med den nuvarande ingenjörsbilen från 2005.
Falo-01:
Ser där ja!
Då laddar jag batterierna i kamerorna och åker ut och fotar båda bilarna åt "landet runt" när de är på plats på Västeråsstationen.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion