Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan S

Sidor: [1] 2 ... 4
1
Med 1+5 lär man kunna påbörja även utvändig livräddning. Det krävs inte två personer för att manövrera ett höjdfordon, även om det är önskvärt förstås. Däremot vanlig stege blir tyvärr tufft.

2
Södertörn har nu publicerat sitt nya handlingsprogram för 2024-2027: https://www.sbff.se/globalassets/styrdokument/handlingsprogram.pdf

Det blir ingen utökning av någon heltidsstyrka, utan samtliga ska fortsätta vara 1+5.

När man läser om Södertälje kommuns riskbild och befolkning i handlingsprogrammet blir jag mycket frågande till varför inte MSB eller Länsstyrelsen ingriper och kräver större bemanning i heltidsstyrkan?

Kan man gå så långt som kalla Södertälje för staden med Sveriges sämsta räddningstjänstberedskap?

Det är förstås så att beredskapen i Södertälje inte enbart bygger på brandstationen i Södertälje. Själva syftet med samarbeten inom räddningstjänsten innebär att nyttja resurser där de behövs som bäst. Ta Sundbybergs stad som exempel, de har ingen brandstation alls trots 56 000 invånare. Danderyd är ytterligare ett exempel.

3
Fullmäktige i Nacka kommun har fattat beslut om att söka urträde ur förbundet i februari 2024.

4
Nacka kommun har beslutat att de ska lämna Södertörn och söka medlemskap i Storstockholms brandförsvar.

5
Det togs nytt beslut, så gamla 1280 har avyttrats. 

6
Hej
Stämmer att nuvarande 1180 kommer bli kvar som reserv. Även gamla 1280 behålls för övningar och dylikt.

7
Hej
Den går enligt normal avskrivning, vilket kanske innebär 5-7 år i realiteten. Oavsett när 1180 byts kommer 1280 finnas kvar som reserv- och transportfordon, vi övar mycket och inte sällan är det flera stora övningar parallellt som kräver ledning.

Avseende peiker-micarna är det enbart bilden som gör att det ser ut så, vi är mycket nöjda med installationerna.

8
Nya 231-1280 levererad, byggt av VLT. Kan fungera både som ledningsfordon för enskilt befäl eller med sambands- och ledningsoperatör. Rikligt utrustad med blåljus, orangea ljus samt rött sken för markering av ledningsplats. Elektronisk sirén och fyrpipig kompressordriven Martinsiren.

I övrigt bland annat dubbla rakelmanövrar fram samt dubbla bak i ledningsutrymmet i bagaget. Försökte bifoga bild utan att lyckas.

Samtidigt påbörjas upphandling av ny 1180 respektive 7080.

9
Som med mycket annat handlar det om ekonomiska prioriteringar. Vi får ett tillräckligt bra fordon som reservbil. Byggnation påbörjas v 45 och leverans beräknas före årsskiftet.

10
Avseende dubbelhytt på maskinstegarna är jag osäker. Det är Kungsholmen som har behovet.

Ledningsfordon pågår. Det blir en Volvo V90CC som ersätter 231-1280 nu under hösten. Vi har också påbörjat projektet för att upphandla två nya ledningsfordon för regional insatsledare (vakthavande brandingenjör) som ska ersätta 231-1180 och reservfordonet 234-7080. Målet är leverans av det första fordonet under 2025.

Någon likriktning inom RRÖS är inte aktuellt just nu. Det är skillnad på fordonsbehov för regional insatsledare i exempelvis Stockholm och Västerås, då den förstnämnde har jour på arbetsplatsen med sambands- och ledningsoperatör medan den andra har beredskap i hemmet på kvällar och helger.

De två nya ledningsfordonen ska precis som idag utrustas med dubbla operatörsplatser.

11
Vi har enbart hävare på två stationer inom SSBF.

Vällingby brandstation har 1930 och är förbundets takresurs med möjlighet att spränga hål i takkonstruktioner.
Den tidigare hävaren på Vällingby är flyttad till Vallentuna och tjänstgör där som 7330.

De nya maskinstegarna som levererats innebär att de äldre reservstegarna av typen Metz fasas ut. Värmdö får därför ingen ny maskinstege i nuläget, utan de som byts ut blir reservfordon för att samtliga ska vara av typen Magirus. Att enbart ha en typ förenklar utbildning och användning.

Johan
Regional insatsledare

12
Polis, Tull och Kustbevakning / Piketbussar/ROG/T-banepolisen
« skrivet: 19:13 - 13/01 2023 »
Finns det några cheva-/tristarbussar kvar inom polisen som fortfarande används? Jag menar målade bussar som tidigare främst nyttjades av piketen, ROG eller tunnelbanepolisen.

13
Den är hos leverantören i Sverige och vi väntar på leveransen. Förhoppningsvis inom kort.

14
Övriga fordon / SV: Motorsprutor
« skrivet: 18:19 - 25/06 2020 »
De byts kontinuerligt, men ofta fungerar de väldigt bra under lång tid om de underhålls på rätt sätt. Vi bytte samtliga sprutor 2018 i Mora exempelvis. Däremot är det svårt att slå en gammal albin med avgasevakuering från 60-talet om det är skitigt vatten m.m.

15
1080 och 1180 är båda av årsmodell 2015, sannolikt levererade 2016. https://www.brandforsvar.se/dept/ssbf/johannes-brandstation.html

Sidor: [1] 2 ... 4