Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: Mårten Eskilsson skrivet 14:44 - 28/09 2015
-
Enligt säker källa har Södertörns Brandförsvarsförbund nyligen beställt en MAN TGL med släckbilsbyggnation från franska Gimaex. Den kommer att bli medeltung enhet i Nacka och är i utformningen lik de Mercedes Atego från Autokaross/Wawraszek som redan finns i organisationen.
-
Man får hoppas att de lyckas bättre denna gång. Vad jag har förstått är MB Atego-bilarna inte så poppis.
Som fordonsnörd är det dock kul med variation på fordonen. :)
-
För att få ett hum om hur den ser ut i (nästan) brandbilsutförande så laddar jag upp en bild på en av våra bilar.
Hoppas att jag inte förstör tråden :-)
(https://farm6.staticflickr.com/5664/21792295125_5b032816e9_b.jpg) (https://flic.kr/p/zcHd7i)Vägass 2360 (https://flic.kr/p/zcHd7i) by Pelle (https://www.flickr.com/photos/86817322@N05/), on Flickr
-
Ja som sagt, kul att man vågar tänka utanför de annars så strikta ramarna!
Med risk att ändra trådens inriktning litet, vad är det som gör Atego-bilarna mindre populära?
-
Det är inte Ategon i sig som är problemet. Det var nära att det blev en Atego även till Nacka men MAN lämnade ett bättre pris på sitt chassi. Södertörn har haft mycket bekymmer med byggnationerna på sina Atego vilket ledde till en konflikt mellan kund och leverantör. Ett tag lät det som att Södertörn var beredda att lämna tillbaka bilarna men det verkar som att de värsta problemen har ordnats till.
-
Här är en bild där Södertörns nya MAN syns.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13528994_1422148461144143_3456162318335418135_n.jpg?oh=c2ebb9af078075872fb0786e44f3428a&oe=58033BD9 (https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13528994_1422148461144143_3456162318335418135_n.jpg?oh=c2ebb9af078075872fb0786e44f3428a&oe=58033BD9)
Påbyggnaden, som är gjord av franska Gimaex, ser ut att ha större plats för material än Atego-bilarna.
Bilden i länken ovan kommer från Nordic Fire & Rescue Service facebook-sida. Det är NFRS som ska leverera bilen.
-
Jag mötte bilen på E 20 vid Eskilstuna idag. Den är fortfarande omärkt. Byggnationen ser lite speciell ut eftersom skåpen är nedbyggda framför men inte bakom bakaxeln.
-
Nu verkar Södertörns nya MAN vara levererad. Här är ett pressmeddelande:
http://www.mynewsdesk.com/se/mantruckbus/pressreleases/ny-man-brandbil-till-soedertoerns-brandfoersvarsfoerbund-1467932 (http://www.mynewsdesk.com/se/mantruckbus/pressreleases/ny-man-brandbil-till-soedertoerns-brandfoersvarsfoerbund-1467932)
-
Kikade lite på den vid ett tillfälle. Baksätet är lite trängre än vad vi kanske är vana vid men annars finns det många fina lösningar på den. Den har både Cafs och förhöjt lågtryck. Pumpen är bakmonterad som brukligt på många europeiska byggen.
Ska bli spännande att höra vad Södertörn tycker om bilen när den varit i drift.
Tror den ska vara med på Elmia-mässan om någon här ska dit.
-
Läste nyligen på eminenta "Utryckning Örebro" att Nacka mönstrar ut en Scania BAS I P340 från år 2002. Står "ersatt av nytt fordon". Är det MAN TGL som är det nya fordonet?
-
Om du nu tycker att Utryckning Örebro är så eminent så borde väl dom har svaret på din fråga.
-
Det var ett oväntat svar. Kan jag ana någon sorts missaktning gentemot "Utryckning Örebro"?
-
Det går bra att maila mig så ska jag svarar dig.
-
Det stämmer som det står på Utryckning Örebro att 2 36-4120 har blivit ersatt av nytt fordon, och det nya fordonet är en MAN TGL som är gul stripead och påbyggnad på bilen är ett tyskt företag "Gimaex".
-
Hur ligger prisbilden på en man (eller iveco, renault) med polsk påbyggnad, jämfört med en fullstor Scania?
-
Södertörn säljer av några av de medeltunga Mercedes från 2011. Kommer de ersättas med motsvarande fordon? Typ MAN eller liknande
-
man kommer ersätta de små dagtids styrkorna med en täckstyrka liknande upplägg som Stockholm och Göteborg. Antar att det är därför de avyttras....
-
Jag läste detta i en annan tråd här på forumet och det låter ju rimligt.
-
Södertörn säljer av några av de medeltunga Mercedes från 2011. Kommer de ersättas med motsvarande fordon? Typ MAN eller liknande
Nopp man har avvecklat xx20 bilarna inom förbundet
-
man kommer ersätta de små dagtids styrkorna med en täckstyrka liknande upplägg som Stockholm och Göteborg. Antar att det är därför de avyttras....
xx20 bilarna är borta helt och 8020 har blivit 8010 och 1+4 med riktig bas bil..rullar i nuläget 07:30-17:30 mån-tors
-
man kommer ersätta de små dagtids styrkorna med en täckstyrka liknande upplägg som Stockholm och Göteborg. Antar att det är därför de avyttras....
xx20 bilarna är borta helt och 8020 har blivit 8010 och 1+4 med riktig bas bil..rullar i nuläget 07:30-17:30 mån-tors
Utökas några styrkor till 1+6 i och med detta?
-
man kommer ersätta de små dagtids styrkorna med en täckstyrka liknande upplägg som Stockholm och Göteborg. Antar att det är därför de avyttras....
xx20 bilarna är borta helt och 8020 har blivit 8010 och 1+4 med riktig bas bil..rullar i nuläget 07:30-17:30 mån-tors
Utökas några styrkor till 1+6 i och med detta?
Indragningen av dagtidsstyrkorna bör innebära att ca 20 tjänster friställs och förstärkningen av 8010 till 1+4 dagtid torde innebära att 2-3 tjänster tillförs Lindvreten.
Var händer med övriga 17-18 tjänster? Motsvarar ju 3 man dygnet runt.
-
Kommer även MAN'en säljas eller blir den bil på något värn?
-
Ska bli intressant att se hur lättsålda dessa lite mindre fordon är. Intresset verkar svalt. Många vill säkert ha större vattenkapacitet när det ändå handlar om en bil som kräver C-körkort.
-
Hur har det gått med bemanningen i söderntörn? Har någon heltidsstation utökats efter att dagtidsbilarna drogs in?