Utryckningsfordon > Övriga fordon

Trafikverket

<< < (3/4) > >>

volvo940polis:
Det behöver inte stå Utryck i register för brandfordon, jag har också kollat med Transportstyrelsen. Men "Larm" måste stå med under utrustning.

Men vid vissa fall när ägarbyten görs så trillar allt bort för det är inget som automatiskt följer med till nya ägare. Därav har det ju hänt att många räddningstjänster kört larmutrustade fordon som då i registret stått som helt vanliga fordon!

vägassistans:

--- Citat från: volvo940polis skrivet 20:50 - 07/10 2014 ---Det behöver inte stå Utryck i register för brandfordon, jag har också kollat med Transportstyrelsen. Men "Larm" måste stå med under utrustning.

Men vid vissa fall när ägarbyten görs så trillar allt bort för det är inget som automatiskt följer med till nya ägare. Därav har det ju hänt att många räddningstjänster kört larmutrustade fordon som då i registret stått som helt vanliga fordon!

--- Slut citat ---

Konstigt. Enligt Kjell Bäckman på transportstyrelsens så behöver båda stå med annars så är det fel och han handhar blåljus frågor och dispenser.

volvo940polis:
Bäckman har jag också pratat med , han hända att saker har ändrats sedan jag pratade med honom. Det var ju ganska många räddningstjänster i landet som hade missat att registrera sina utryckningsfordon rätt så kanske det är gjort en ändring om vilka saker som skall stå med??
Det jag har fått förklarat av Bäckman är att ordet "utryck" försvinner vid ett ägarbyte och det missar en del att kolla.

Ni reagerar på detta fordonet precis så som jag reagerar på Djurambulansen i Helsingborgs fordon, dem är utryckningsutrustade och används i skarpa lägen utför uppdrag åt staten, men inga av deras fordon varken ledningsbilar eller ambulanser är registrerade men något av kriterierna som krävs.
Det finns ganska många fordon i landet som är lite oklara.

Är det så att denna bil har någon form av dispens??

vägassistans:

--- Citat från: volvo940polis skrivet 13:30 - 09/10 2014 ---Bäckman har jag också pratat med , han hända att saker har ändrats sedan jag pratade med honom. Det var ju ganska många räddningstjänster i landet som hade missat att registrera sina utryckningsfordon rätt så kanske det är gjort en ändring om vilka saker som skall stå med??

Ni reagerar på detta fordonet precis så som jag reagerar på Djurambulansen i Helsingborgs fordon, dem är utryckningsutrustade och används i skarpa lägen utför uppdrag åt staten, men inga av deras fordon varken ledningsbilar eller ambulanser är registrerade men något av kriterierna som krävs.
Det finns ganska många fordon i landet som är lite oklara.

Är det så att denna bil har någon form av dispens??

--- Slut citat ---

Ingen dispans är inskriven i CBR iaf vilket dt ska va.

Mårten Eskilsson:
Det är inte som Volvo940polis skriver att "ganska många räddningstjänster i landet som hade missat att registrera sina utryckningsfordon rätt". Det var ett fel i Transportstyrelsens registersystem som gjorde att ordet "Utryck" inte automatiskt lades in när de övriga kriterierna lades in vid registreringsbesiktning.

Det som gäller är att fordonet skall få rätt karosstyp (t ex brandfordon) och utrustning Larm inlagt vid registreringsbesiktning. Om detta är klart och fordonsägaren är godkänd för att äga utryckningsfordon (kan kräva särskild dispenstext som Fenix112 skrivit) skall ordet Utryck under yrkesmässig trafik automatiskt läggas in i registrteringsbeviset.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion