Utryckningsfordon > Räddningstjänst och brandkår

Samlingstråd: Räddningstjänsten Jämtland

<< < (34/35) > >>

Mattias:
Undrar vad det är som gör släpet så tungt? Kikade på ett 5m släp från samma leverantör med tre axlar och galler på lämmarna. Det hade en tjänstevikt på 900kg.
Jag tror inte att det är några problem att dra släpet oavsett. En boggie går väldigt stadigt och största bekymret enligt mig är om det är tung last och måste manöverera där det är trångt. Då bryter det väldigt i boggien.

Att dra efter ett tyngre fordon ställer helt andra krav på körkortsbehörigheter. Det blir dessutom ett betydligt mer klumpigt ekipage att hantera på trånga vägar i skogen.

19-16:
Menar du att det här släpet skulle kräva behörighet för tung lastbil med tungt släp om det var tillkopplat på en normalstor släckbil?

Lasse S:
Har tittat litet mer på bilderna. Om släpet i normalfallet är lastat så som visas i tidningen, så kommer själva ATV:n med sin tyngd att stå BAKOM axlarna. Då måste, menar jag,
släpvagnen i framdelen vara fylld med sina 500 liter under färd! Annars kommer det med stor sannolikhet att bli NEGATIVT kultryck, och det är inte bra!! Med fylld tank så blir det jämnare
viktfördelning på släpet och rätt kultryck. Och totalt sett får vi ett ganska tungt släp i förhållande till dragbilen, påstår jag fortfarande.

Under alla omständigheter torde släpet kräva E-behörighet, om man inte har hittat på något nytt.

Mattias:

--- Citat från: 19-16 skrivet 17:16 - 26/01 2018 ---Menar du att det här släpet skulle kräva behörighet för tung lastbil med tungt släp om det var tillkopplat på en normalstor släckbil?

--- Slut citat ---

Alla släp över räknas 750kg räknas som tungt släp och kräver E-behörighet om du drar det med en tung lastbil.

Jag reagerade också på viktfördelningen men antog att dom hade mer utrustning än vatten på kärran.
E-behörighet är det garanterat.
Men jag vill återigen framhålla att köregenskaperna högst troligt är mycket bra. Som jag skrev tidigare så går en boggiekärra väldigt mycket bättre på vägen än motsvarande enkelaxlad kärra.
Som ett exempel så körde jag en VW Passat max dragvikt 2200kg. Till den var det kopplat en biltrantransport som var lastad med en traktor. Bruttovikten på biltransporten var max vad bilen fick dra och det var absolut inga problem för en sådan förhållandevis liten bil.
Jag äger själv ett större boggiesläp med kåpa. Samma sak där, helt odramatisk oavsett lastvikt. Jag har även hjälpt en kompis att transportera grävmaskin med utr (3500kg) bakom en Ford Ranger, samma sak där.
Nackdelen med boggie-kärror är att dom är besvärligare att backa med särskilt vid tung last och mjukt underlag samt att dom är betydligt jobbigare att hantera manuellt.

Lasse S:
Strömsund
Lyckades planera semestern så att det blev besök i Strömsund en måndag kl 18 då det var dags för övning.
I vagnhallen stod även en ny Ford Ranger med dubbelhytt. Den var ännu inte tagen i bruk och saknade bl a fjärrljus.
Så Mitsubishin L200 är kvar i tjänst än så länge.
Man väntar även på en nyare hävare. Östersund skall ju få, om den inte redan har kommit, en ny VEMA-hävare. Då lär väl
den "danska" Bronton gå tillbaka till Krokom och Krokoms Bronto torde gå traditionsenligt till Strömsund.
På hemvägen till stugan passerades Hammerdal. Det var ju fortfarande måndagkväll så på huvudgatan såg jag Hammerdals Scania BAS4.
Den hade fått en stor ledljusramp monterad i grillen, precis som Strömsunds 3040. Då är det väl rimligt att tro att så även har skett
med systerbilarna i Hoting, Lit och Änge.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion