Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Joroma

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 8
31
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 21:49 - 05/07 2014 »
Brandbil krockade vid utryckning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19177056.ab
Troligtvis menar dom 2 68-4180, en Volvo XC70 Polis AWD -10 (CEF 381). Vet någon vilken bil det handlar om?


"Räddningsfordonet, en personbil, var på väg till en skogsbrand. Det rör sig om en mindre bil som brandkåren har som jourbil och som ska kunna åka direkt på larm för att sedan invänta förstärkning."

Låter ju som en FIP och på bilderna ser det ut som FIP.

32
Kan det vara så att SSBF anser, precis som Göteborg gjorde, att man inte behöver dubbelhytten?
Man kan ju ändå inte fylla både en släckbil & en stegbil efter besparingen för x antal år sedan.

Brännkyrka & Solna samt täckstyrkan kan väl isåfall stå på tur att få nya bilar.

Men med enkelhytt så måste man ju åka med en extra bil om man är 1 man extra något pass

Nja, det är inte helt säkert om det bara handlar om en gubbe. En del stationer i fd Södra Roslagen är 1+5 i bemanning, exempelvis Värmdö, Vallentuna och Ã…kersberga. Därmed finns det utrymme för en till. Dock har dessa stationer faktiskt redan väldigt nya höjdfordon.

33
(Snacka om gammal tråd som återupplivats!!  :P )

Bilen från 2006 som du länkade från olycka är märkt 242-4310 tycker jag det ser ut som, alltså Borensberg:
http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=19050
Det fick jag svar på i andra inlägget 2011. Då hade den precis ersatts av en ny bil (se nedan) & flyttats till Borensberg.

Enligt Utryckning Örebro fick Motala följande fordon 2012:
 http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=21541
Påbyggare Autokaross.

På den ovan länkade Salabilen är det riktigt svårt att se RAKEL-numreringen. Falo-01: Såg du med säkerhet att det var 242-4010 på bilen? Kanske ska bilen till Vadstena, eller kanske ska nuvarande 242-4010 kanske till annan station?
I ett av dom senare numren av Utryckning! fanns det ett reportage om Motala-Vadstena.
Där stod det att nuvarande 2 42-4010 (Scania P360 LB 4x2 -12, reg.nr CWT 102) skulle ersättas under 2014. CWT 102 ska då flyttas till Vadstena. Vadstenas nuvarande 4610 (Volvo FL10 320 4x2 -98, reg.nr NPR 784) ska då i sin tur flyttas in till Motala & bli ny reservbil 4020.

Detta kommer alltså bli verklighet inom en snar framtid.


Okej det kan förklara en del. Jag läste inte att tråden var sedan 2011. Trodde den var helt ny :)

34
Bilen från 2006 som du länkade från olycka är märkt 242-4310 tycker jag det ser ut som, alltså Borensberg:
http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=19050


Enligt Utryckning Örebro fick Motala följande fordon 2012:
 http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=21541
Påbyggare Autokaross.

På den ovan länkade Salabilen är det riktigt svårt att se RAKEL-numreringen. Falo-01: Såg du med säkerhet att det var 242-4010 på bilen? Kanske ska bilen till Vadstena, eller kanske ska nuvarande 242-4010 kanske till annan station?

35
Jag är mer intresserad av varför Sala Brand väljer att dela upp det främe facket på höger sida?
Både Mönsterås & Karlshamn's nya bilar har det så. Har det något med de nya Euro 6-Scaniorna att göra?
Autokaross verkar ju inte - vad jag ser - gjort om BAS 1-skåpet för Euro 6-Scaniorna..

Här syns det tydligt;
http://www.salabrand.se/Files/Billeder/Leveranser%202014/30813%20Mönsterås%20595x395%201.jpg


jag har undrat samma sak. har också noterat att dieseltanken sitter på vänster sida, mot att normalt sätt monteras på höger sida på CP28 och CP31 chassi. Under det lilla skåpet ser det ut som tycker jag, på Mönsteråsbilen, att det sitter en annan tank. Jag tänker mig det som Volvo kallas AdBlue. Vet inte om Scania kallar det samma sak. Är om jag kommer ihåg rätt till för avgasrening. Tar större plats än en dieseltank så det kanske är därför man valt denna lösning. Autokaross kanske löser det genom annan montering.

För frågan som Casper ställde har jag ingen aning. Men praxis brukar vara kommunreserv, eller avyttring, generellt i landet. Den är trots allt ganska gammal den också.

36
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nyheter hos RSG!
« skrivet: 12:38 - 22/05 2014 »
nu är RSG's nya alternativa släckenhet leverad -->http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=588

Två bilar dessutom, om man går tillbaka och kollar på den sidan där de listar alla leveranserna. Där står "Leverans av 2 st ASE fordon (Alternativ Släckenhet) till Storgöteborgs räddningstjänst (2014-05-20) " CAFS och Skärsläckare, korrekt?

37
Räddningstjänst och brandkår / SV: Blåljusramp
« skrivet: 22:21 - 07/04 2014 »
har för mig att rampen heter Viewpoint och tillverkas av Federal Signal. I Sverige är Nanopuls återförsäljare. Finns även en variant (Vector) som går ihop i mitten som ett V med 7 rotorljus medan Viewpoint är mer delad typ \  /

det är vad jag vet om den saken :D

38
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 17:35 - 01/04 2014 »
Ökade kostnader när räddningstjänsten sparar:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/347325?programid=1302
Jag tror vi kommer att se försäkringsbolag som stämmer kommuner för bristande brandskydd.

En variant har ju redan inträffat på Gotland, där jag har för mig att ägaren till en gård som man lät brinna ner stämde räddningstjänsten och ansåg att man haft för få resurser på plats. Är osäker på utgången i den frågan. Egentligen tycker jag det är rätt, så politikerna vaknar lite och ser att det finns problem.

39
Fick precis bekräftat från en av de fordonsansvariga på RSYD att 1230 och 1430 togs i drift nu i veckan. 2030 är på gång

Hade en fin utsikt från kontoret förra veckan, då alla tre bilarna stod på Kommuntekniks verkstad för genomgång av Sala Brand och utbildning av vår verkstadspersonal!

//Mats


För information: 263-2030 sågs idag på Måsvägen i Lund tillsammans med 2010, i samband med larm där (händelsen i sig oklar, troligen automatlarm). Torde därmed vara i tjänst, även den.

40
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 15:30 - 04/02 2014 »
Verkar som om SÖRF är en bil mindre, om jag ser rätt på bilderna så är det 2 62-2040 från Ystad.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/tankbil-valte-under-ovning-i-malmo/

//Bengt

Fler bilder här, men det är lite svårt att identifiera den
http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=412747

Det var Tomelilla som var där och hade halkövning så jag tror det är 262-4040

Bilen är svår att identifiera men såvitt jag kan se har bilen styrbar löpaxel (nr 3) vilket jag av bilderna på www.sorf.se att döma bara kan se att 2 62-2040 har. Stationen kan klart fortfarande varit Tomelilla men fordonet är nog 2040, kanske har man lånat den för övningen. Om man inte flyttat runt bilarna nyligen utan att ändra på hemsidan.

41
De vill ha jämnt slitage på bilarna....

Bilarna är ju knappt två år gamla? Ska man byta fram och tillbaka vartannat år då eller?

Varför inte? Bilarna är likadana och Gnestas stege lär väl inte rulla så mycket.

Jag vet inte, det var bara en tanke. Efter 5-10 år kanske, men 2 år kändes lite för min del. Jag får väl lita på att det är så..

42
De vill ha jämnt slitage på bilarna....

Bilarna är ju knappt två år gamla? Ska man byta fram och tillbaka vartannat år då eller?

43
Övriga fordon / SV: Unikaste bilen....
« skrivet: 17:54 - 07/01 2014 »
Vet att det pratats om att den skulle ersättas och har kanske blivit det också nu.
Men som Håkan skriver kåren äger i alla fall den och den är inte avställd.

Som tankbil har den blivit ersatt av Sjöbos gamla tankbil. OJS 800, Volvo FL 10 6x2 -90

44
Är det någon som vet vad som händer med de gamla höjdfordonen som ersätts? Jag är särskilt intresserad av Bronton 261-1230, som står på Jägersro, om den går till annan station (Eslöv, Lund kanske?)?

45
Fordonsändringar Räddningstjänsten Syd

Med anledning av att man slopat miljöskyddsbilen 261-1090 har ändringar skett när det gäller dragbilarna.

Dragbil 261-1290 DHL051 Scania P82 -84 har slopats och ersatts med f.d. 261-1490 EYP263 Scania P112 -81 som nu är 1290 med placering på stn Burlöv. Miljöfordonets dragbil CWY680 Scania P124G -97 är nu kopplad till skumvätskevagnen på stn Centrum som 261-1490.

Förändringarna sker under den närmaste tiden.

Kemskyddsbilen 261-1060 kallas nu miljöskyddsbil.

Hej!
Om du vet svaret, vet du hur det ser ut med CE-körkorten inom Rsyd för dessa fordonen, samt pumpbil med släp? Tänker tunga släp kräver CE, eller har man någon form av dispens?? Framförallt att Burlöv är deltid och där brukar man inte hitta många E-kort?




Även senaste nytt från Sala: http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=535

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 8