Författare Ämne: Lomma / Staffanstorp  (läst 13809 gånger)

volvo940polis

  • Gäst

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #1 skrivet: 19:56 - 11/02 2015 »
Har precis läst några Hebra-annonser från 60-talet där man visar på flera olika brandfördon, exvis till Alvesta, som har båda pump, vattentank och stor hytt (7-8 man) plus en Wibe maskinstege på 24 m. Så särskilt nytt koncept är det inte...
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #2 skrivet: 20:41 - 11/02 2015 »
Är det någon som vet om det rör sig om en Bronto Allrounder eller en Magirus Multistar eller något helt annat?

För några år sedan sågade jag fordonstypen i en tråd här i forumet på grund av att taktiken för hur och när en släckbil kontra ett höjdfordon ställs upp och används är radikalt olika. Men jag har ändrat uppfattning - om man jobbar lite med taktiken och har bra koll på sina förstärkande styrkor så kan det nog lira med dessa kombibilar, både för att starta upp en normal släckinsats från marken och sedan växla över till insats med höjdfordon.

Och som de är inne på i artikeln - med dagens små styrkor så är det inte så lyckat att ta med flera fordon än absolut nödvändigt.

Ska bli spännande att se vad det blir av detta.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #3 skrivet: 22:06 - 11/02 2015 »
Det Lomma-Staffanstorp har tittat på i Danmark och sökt referenser på är Magirus Multistar.

Jag håller med Lars-Owe om att detta definitivt inte är nytt i Sverige utan att det var ett "standardfordon" hos mellanstora brandkårer på 60-talet.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #4 skrivet: 09:27 - 12/02 2015 »
Jag hoppas ingen tog mina synpunkter som ett inlägg i fordonens funktionalitet, jag bara reagerar på medias sätt att referera. I dagens Skånska Dagbladet upprepas information om denna "superbrandbil".

För övrigt lär det finnas idéer på något håll att kombinera höjdfordonet med vattendykning. I och för sig en ganska intressant kombination. I hamnbassängerna är ofta höjdfordonet ett redskap för att hjälpa till att få iland offer och personal.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #5 skrivet: 12:05 - 12/02 2015 »
två exempel--> https://www.flickr.com/photos/50563208@N05/5159310752/ --> https://www.flickr.com/photos/scousefire/3485976361/ som nog blir rätt nära det de tänkt sig. Dock inte vad jag fick intryck av i artikeln. då var det mer något sådant här-- > https://www.flickr.com/photos/scousefire/6024903373/

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #6 skrivet: 13:08 - 12/02 2015 »
Jag hoppas ingen tog mina synpunkter som ett inlägg i fordonens funktionalitet, jag bara reagerar på medias sätt att referera. I dagens Skånska Dagbladet upprepas information om denna "superbrandbil".

För övrigt lär det finnas idéer på något håll att kombinera höjdfordonet med vattendykning. I och för sig en ganska intressant kombination. I hamnbassängerna är ofta höjdfordonet ett redskap för att hjälpa till att få iland offer och personal.


Det är en intressant tanke där. Trelleborg kör väl dyk med sin hävare, har jag för mig? (Att hävaren då ÄR dykfordonet, inte att den åker med bara). Men menar du då att Lomma ska skaffa vattendykare eller att det skulle vara intressant för andra med vattendykning?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #7 skrivet: 18:47 - 12/02 2015 »
Nej, jag menar bara att kombinationsfordon kan se lite olika ut beroende på behovet. Lomma har ingen vattendykarorganisation vad jag vet.

En helt annan sak är personalbehovet. Att t. ex. åka stegbil med vattendykare och då uppnå fördelen av att ha en stege, som jag beskrev, kräver att det finns personal för stegen samtidigt som det ska finnas rätt resurs för vattendykning. Att ta stegbilen för att genomföra en vattendykning blir annars inte optimal.

I Lomma/Staffanstorps fall måste det finnas rökdykare (3 man), pumpskötare och stegoperatör plus SL, annars håller inte konceptet som jag ser det. Kompletteras utryckningen med FIP-bil (vilket Lomma/Staffanstorp har) funkar det.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad sunhan

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Lomma / Staffanstorp
« Svar #8 skrivet: 12:59 - 15/02 2015 »
Läste i lokalpressen att den skulle beställas utomlands. Blir det Magirus ? Chassi blidet Iveco eller svenskt Scania/Volvo ?