Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mattias

Sidor: 1 2 [3] 4
31
Räddningstjänst och brandkår / SV: 4-axliga tankbilar
« skrivet: 21:30 - 11/04 2015 »
Nynäs hade nog iof inte så mycket att välja på med tanke på vikten. Tankbilar är man ju fri att göra som man önskar, 2, 3 eller 4 axlar.

32
Räddningstjänst och brandkår / SV: 4-axliga tankbilar
« skrivet: 09:34 - 11/04 2015 »
Merkostnad investeringsmässigt tycker jag inte verkar avskräckande. Visserligen ökar driftkostnaderna men mtp att ett brandfordon inte rullar speciellt mycket så lär även det vara försumbart.

33
Föreningen SUF / SV: Betala årets medlemsavgift!
« skrivet: 09:31 - 11/04 2015 »
Var uppenbarligen otydlig... Har såklart betalat in nu.

34
Räddningstjänst och brandkår / 4-axliga tankbilar
« skrivet: 08:41 - 10/04 2015 »
Såg att Sala Brand har levererat 2st lvx-ekipage på tridem-chassin. Hur kommer det sig att inte fler räddningstjänster använder sig av den chassikonfigurationen?
En tridembil med sitt kortare axelavstånd borde bli ganska lik ett 3-axligt chassi med styrbar löpaxel. På köpet får man ca 5ton extra lastförmåga och en bättre framkomlighet tack vare tandemdriften.

En annan fråga på tanbilsämnet:
Hur ofta används lvx-tank med motorspruta som lös tank? Och i de fall det används nyttjas verkligen kapaciteten från en klass 2 eller klass 3 msp?

35
Föreningen SUF / SV: Betala årets medlemsavgift!
« skrivet: 08:28 - 10/04 2015 »
Var helt säker på att jag hade betalat men går låg det en gul lapp i lådan :o Får vi syndare inte första tidningen öht?

36
Räddningstjänst och brandkår / SV: Varför inte Land Rover?
« skrivet: 08:02 - 19/11 2014 »
Falkenbergs Unimog som numer står i Ã…mål är på tok för tung och stor för att köra runt i svår terräng. Den ska nog ses som ett transportfordon för att transportera ut personal och materiel till terrängen. Givetvis är den mycket bättre än normala tunga fordon.

Jag har aldrig kört någon Iveco men jag kan konstatera att den saknar portalaxlar och att den har bladfjädring vilket inte är positivt i terrängsammanhang.

37
Räddningstjänst och brandkår / SV: Varför inte Land Rover?
« skrivet: 21:45 - 17/11 2014 »
Jag tycker att det är en tråkig utveckling att man gör sig av med "riktiga" terrängbilar såsom Volvo C303/306, Unimog etc..



Jag tror ändå komforten kan spela in. Oftast på ytterstationer fungerar även pickuperna ("terrängbilarna") som kombinerade fordon, som kan användas som vanligt transportfordon, bil för IVPA samt då lättare terrängkörning. Eftersom man inte så ofta kör i terräng, så har man ett fordon som att är bättre lämpad för dom andra nämnda uppgifterna (IVPA & som transportbil). För tuffare terrängkörning kan man då använda en terräng-MC.

Men på huvudstationerna/heltidsstationerna förstår jag dock inte varför man inte kan behålla sin C303 eller Unimog..


Jag är tveksam till att fyrhjulingar på deltidsstationer är så lyckat. Upprätthålla kompetens på ytterligare en pryl som används väldigt sällan är inte alltid så lätt. Bättre då med ett fordon som används ofta ist.

Landrovern har väl en fördel med korta överhäng, men drivlinan verkar åtminstone på pappret inte särskilt imponerande. Lastvikten är väl inte heller i toppklass.

38
Räddningstjänst och brandkår / SV: Varför inte Land Rover?
« skrivet: 21:55 - 16/11 2014 »
Just nu har det gått lite mode i räddningstjänstsverige att avrusta sig av med riktiga terrängfordon såsom unimog och bandvagnar. Pratade med en på MSB och han var inte direkt nöjd med den utvecklingen.

Har ju själv genom jobbet tillgång till lilla unimogen, stora unimogen, bandvagn, tgb 11, samt olika pickuper. har även testat både sex och fyrhjuling samt en argo. Skulle jag behöva välja en av dessa så tar jag unimog alla dagar i veckan. Mer universellt fordon finns inte!

Om vi går till japanpickuperna så tycker jag att de står sig ganska bra. De klarar sig mycket bättre än man kan tro.

39
Räddningstjänst och brandkår / SV: Bas 2
« skrivet: 11:29 - 30/05 2014 »
Vad menas med att baksätet är trångt? Om det för påklädning av andningsskydd så är nog min bestämda uppfattning att dessa borde förvaras i materielskåpet, tycker att våra fordon har på tok för mycket utr i hytten map säkerheten.

Borde finnas alternativ till Renault som chassi med både automat och kraftfullare motor.

40
Räddningstjänst och brandkår / SV: Bas 2
« skrivet: 20:51 - 28/05 2014 »
Den bas 2 jag tänker på är de på ex Renault chassi 6,5t. Dessa skiljer sig avsevärt från den äldre bas 2:an. En sådan torde väl gå på ca 1mkr. Samt smidigare och lättare att handskas med på vägen.

Att dessa inte är med i basbilsavtalet tycker jag spelar mindre roll, det går ju att göra en egen upphandling.

En aspekt kan väl vara att många deltidstationer får ärva sina fordon från större heltidsstationer och heltidstationerna är förmodligen måttligt intresserade.

41
Räddningstjänst och brandkår / SV: Bas 2
« skrivet: 09:43 - 25/05 2014 »
Men brukar inte räddningstjänsterna bekosta ev C-kort? K-dreg gör det iaf..

42
Räddningstjänst och brandkår / Bas 2
« skrivet: 08:29 - 24/05 2014 »
Hämtade hem en 3,5t släckbil från Hofmann igår. Insåg att man med förhållandevis liten merkostnad skulle kunna få en storlek större släckbil och då skulle den isf närma sig en bas 2:a men den blev aldrig ngn populär variant. Vad kommer det sig? Såg att det fanns flera till salu på rescuesale tidigare. Vad är det som gjort att räddningstjänster valt att göra sig av med dessa, relativt nya fordon?

43
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ersättare unimog 416?
« skrivet: 08:18 - 24/05 2014 »
Du har möjligtvis inte koll på hur resonemanget går där? Behålla. Ersätta och isf med vad?

44
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ersättare unimog 416?
« skrivet: 00:16 - 24/05 2014 »
Med risk att sticka ut hakan undrar jag i alla fall om inte Falkenbergs  IVECO är en ren terrängbil? Tror det är en militär variant som är byggd för mer tuff terrängkörning. Däremot IVECO Daily 4x4, som finns ganska frekvent t ex i Tyskland, är  ju inte en renodlad terrängbil utan mer att jämföra med t ex MB Sprinter 4x4.     

Vad skulle isf skilja?

Jag har väldigt svårt att se att det är något fordon i samma viktklass som slår unimogen. Tyvärr är inte arbetsmiljön den bästa... Fast jag tycker å andra sidan att bandvagnarna är minst lika dålig i det avseendet. Synd att inte geländewagen finns som chassiemodell det hade ju varit en möjlig kandidat. Slutar nog med en renovering av den snart 40år gamla bilen 8)

Någon som har koll på vilka räddningstjänster som ff har 416 i drift förutom oss? Karlskoga har väl en vad jag vet.

45
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ersättare unimog 416?
« skrivet: 10:37 - 17/05 2014 »
Iveco Daily finns med fyrhjulsdrift dock känns den rent spontant inte riktigt i samma klass mtp drivning och fjädring. Har iof inte provat en sådan.

Ã…mål har försökt sålt sin unimog länge utan att lyckas den är fortfarande kvar. Den är alldeles för tung och klumpig för att ge sig ut i svårare terräng. Dragbalken sitter ca 2dm ovanför marken så den tar i ganska direkt. Vill minnas att totalvikten ligger på ca 18ton...
 

Sidor: 1 2 [3] 4