Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henrik

Sidor: 1 ... 6 [7] 8
91
Ambulans och sjuktransport / SV: Gammal Växjöambulans
« skrivet: 11:18 - 12/08 2013 »
Kronoberg sålde 7st ambulanser förra sommaren och jag tror alla gick till skåne. Det var 3 sprinter (2 Eurolans och 1 Profile) samt 4st MB 270 E-klass från 2005/2006. E-klassbilarna hade rullat runt 35 tusen mil och de borde alltså idag vara helt utfasade i och med skånes "krav" på max 40 tusen mil?? men man vet ju aldrig.

92
Angående införskaffandet av lättare släckbil i Torshälla: Jag kan tänka mig att Torshälla i och med sitt nära läge till Eskilstuna får en del passnings-/förstärkningslarm in till stan? Är man då inte väldigt begränsad med en liten bil? Om Eskilstunastyrkan är upptagen får Torshälla klara sig helt på egen hand inom både sitt eget område samt Eskilstuna stad. Om det är tvärt om, att det brinner i Torshälla, så har man ju en kraftfull styrka/vagnpark snabbt på plats från Eskilstuna.

93
Räddningstjänst och brandkår / SV: Fordonsnyheter RÖK
« skrivet: 17:06 - 24/03 2013 »
Intressant information! och överaskande investering till Lenhovda! Vad jag hört så har man också tittat på en lite mindre släckbil med CAFS-system till stationen i Kosta som 267-3310. Då deras släckbil är från 1984 faller den snart för ålderssträcket. Det fanns väl också tankar om FIP-bilar till en början i Ã…seda och Ryd? Ang Urshults nuvarande släckbil så verkar den inte vara i speciellt gott skick, men så har den också tidigare rullat i Göteborg under många år.

94
Det stämmer att den placeras i Ã…seda. Den kommer behålla samma radio nr som gamla hävaren, 267-3630

95
Räddningstjänst och brandkår / SV: IVPA-bilar i Dalarna
« skrivet: 09:40 - 13/01 2013 »
Hej och Tack för svar! Byggde mina uppfattningar på att det är vanligt med personbilar som specifika IVPA-bilar inom just Dalarna med att både Dala mitt, Södra dalarnas räddningstjänst, Malung, Smedjebacken, mm använder sig av mindre bilar, vilket jag uppfattat är sällsynt i resten av landet.

96
Räddningstjänst och brandkår / IVPA-bilar i Dalarna
« skrivet: 17:23 - 11/01 2013 »
Har en undran runt IVPA-fordonen inom Dalarnas län. På nästan alla stationer finns personbilar avsedda för IVPA-uppdragen. Detta är ju lite unikt, på de flesta andra ställen använder man sig av ordinarie släckbil eller transportbil typ VW pickup, kingcab osv. Hörde för flera år sedan ett "rykte" att det fanns landsting som sponsrade räddningstjänsterna med fordon, gäller detta i Dalarna? Tycker bara att det i många fall vore mer flexibelt med en 4-hjulsdriven pickup med dubbelhytt (som ju blivit ett slags standardfordon inom svensk räddningstjänst). Jämfört med ex vis Renault megane kombi så kan man ju dessutom använda pickupen som skogsbrandbil, material/personaltransport, dragfordon för släp, osv.

97
Räddningstjänst och brandkår / SV: Jämtland,, Ragunda
« skrivet: 14:54 - 20/11 2012 »
Den Scania P92M -86 som senast stått i stugun har ju gått i Malmö under många år och borde vara ganska sliten... Den Volvo FL10 -88 som nämts har stått som reservbil i Östersund några år, innan var den deltidens bil. Synd att jämtlands räddningstjänsts i övrigt informativa hemsida inte har uppdaterats med de senaste fordonsinvesteringarna. Denna organisation är enligt mitt tycke en av landets mest intressanta men stor spridning i fordonsparken vad gäller ålder och fabrikat på bilarna. Har för mig att övan nämnda scania -86 köptes in från början till stn Kärarne? Har de endast en MB Sprinter med skärsläckare på stationen nu?

98
Föreningen SUF / SV: Utryckning nr 3/2012
« skrivet: 12:38 - 26/10 2012 »
Tack för åter ett superbra nummer av tidningen!!! Nu är den läst från "pärm till pärm" snyft... bara att vänta tills nästa nummer, eller plocka i botten i lådan av gamla nummer :-)

99
Jag har fått uppfattningen att brandbilar på 10-15 år är hett eftertraktade som begagnade men när de blir 25-30 år så säljs de ofta som "skrot" trots relativt bra skick. Många av de brandbilar som sålts via KVD kan man sedan finna bil/lastbilsskrotar som ägare till. Idres förstabil är ju från 1987, också den börjar bli till åren. Håller med om att de inte borde vara alltför omöjligt att finna en lämplig bil, kanske en tankbil eller lastväxlare, beg för rimliga pengar till Idre som komplement till släckbilen.

100
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 14:56 - 15/10 2012 »
Problemet med bemanning, i synnerhet dagtid vardagar, delas med många stationer runt om i landet. Känns ändå som att detta med rökdykning har tonats ner lite sensate åren. Man resonerar nu allt ofta; hällre snabb insats av mindre styrka än att få vänta en stund för att en slagkraftig 1+4 styrka ska komma vid ett tillbud. Jag tror att IVPA larmens utbreddning i landet senaste tiden har gjort en del, då det ju som regel räcker med 2-3 man för att göra en avgörande insats. Givetvis är 1+2 styrka svagare jämfört med 1+4 men jag tror att det absolut märkbart störta föändringen blir när/om man lägger ner en station, då kommer ju garanterat ingen alls vid ett larm... Man har väl höjt upp deltiden inne i Visby också från 2 till 4 man om jag inte har fel? Detta beroende på att man ute på ön är mindre slagkraftig och mer beroende av heltiden i Visby i och med neddragningarna.

101
Räddningstjänst och brandkår / LKAB Nytt fordon?
« skrivet: 10:40 - 11/10 2012 »
På Hoffmans karosseriers hemsida finns bilder på en ny släckbil som verkar sålts till LKAB. det ser ut som en VW Chrafter med dubbelhytt. Ser enligt min mening mkt tilltalande ut. Någon som vet mer om bilen? Vilket släcksystem har den? Körs den på B-kort? Finns det automatlåda och fyrhjulsdrift till VW Chrafter? (det finns ju till systerbilen MB Sprinter men jag har aldrig sett nån Chrafter med dessa tillbehör).

102
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 10:28 - 11/10 2012 »
Ang rökdykning på norra Gotland; har man inte möjlighet att larma totallarm i ex vis Fårösund? Jourgruppen 1+2 och fridygnsledig personal, det behöver ju bara komma 2 man extra så är man 5 man för rökdykning? Detta tillämpas ju flitigt runt om i landet. Även att Slite med 1+2 tillsammans med Fårösund tillsammans ju blir 2+4 och borde kunna rökdyka tillsammans. detta är också något som tillämpas runt om lite var stans i landet. Inom Södra älvsborgs räddningstj förbund har man 1+2 i Tranemo och Limmared (bara knappt en mil mellan orterna) och tillsammans bildar de en komplett styrka.

103
Ambulans och sjuktransport / SV: Gammal Växjöambulans
« skrivet: 11:18 - 21/08 2012 »
Denna bil gick mot slutet som 27914 i Växjö (innan dess 27912). Den såldes som sagt till skåne tillsammans med en exakt likadan bil som var placerad som 27923 i Ljungby. Dessa bilar var beställda som "IVA-bilar" och det var innan ambulansen Kronoberg bestämde sig för att bara ha stor-bilar. Totalvikten var över 3,5 ton vilket gjorde att anställda med B-kort taget efter 1996 inte fick köra dem. Idag finns det bara storbilar i länet baserade på MB 318/319 Sprinter. Alla med max 3,5 tons totalvikt. De äldsta bilarna är ett gäng (6st) byggda av Profile av årsmodell 2008. Man har en policy att bilarna ska rulla 30 tusen mil sedan ställas av som reservbilar. Då vi fick senaste leveransen av bilar i våras så hade de bilarna som skulle ställas av inte rullat riktigt så långt varför man kört aktivt med dem över sommaren för att nu efter sommaren ta i drift de nyaste fordonen på allvar. Alla bilar i länet är också nu uppmärkta med fasta Rakel-nummer.

104
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nytt till RÖK
« skrivet: 12:55 - 22/02 2012 »
http://www.smp.se/nyheter/uppvidinge/sparkrav-pa-raddningstjansten(3144303).gm
Sparkrav på 4 man i organisationen, påverkar säkert fordonsstrukturen i förbundet.

105
Det finns bilder på den på www.salabrand.se

Sidor: 1 ... 6 [7] 8