Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henrik

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 8
31
Nu ligger fd väckelsångsbilen Till salu på blocket. Volvo F10 1984 LWR684. Då detta är en unik och speciell brandbil i gott skick är det bara att hoppas den hamnar hos en samlare eller på museum.

32
Räddningstjänst och brandkår / SV: Värends Räddningstjänst
« skrivet: 19:12 - 05/08 2020 »
Förbundets hävare, Scania P94GB -02 SKX 484, har varit placerad i Växjö som 267-1130 under några år men är nu tillbaka i Alvesta som 267-5030

33
Räddningstjänst och brandkår / SV: Värends Räddningstjänst
« skrivet: 18:14 - 07/10 2019 »
Braås fd bil Scania P93M -95 JDA 401 är tillfälligt placerad i Ingelstad som 267-1410. Ingelstads MB 519 -10 OMB 086 är såld. Man kommer köpa in en ny släckbil till förbundet. Rockaden kommer leda till att Ingelstad får ut en fullstor hyfsat ny släckbil och den bil man har till låns nu återgår som övnings/reservbil 267-1820.

34
Övriga fordon / flygplatsbrandbil
« skrivet: 23:07 - 05/07 2019 »
Hej
Jag har två funderingar ang frygplatsbrandbilar.
Även mindre flygplatser har som regel en riktig tung(och dyr) flygplatsbrandbil. Borde man inte kunna använda en vanlig släck eller tankbil kompletterad med större pump och kanon? Borde bli mer ekonomiskt. Antar att det är internationella regel som styr men specifikationerna borde gå att få in på ett enklare fordon? Ex vis en bas3.

Begagnade flygplatsbrandbilar borde vara utsökta som skogsbrandforfon inom den kommunala räddningstjänsten, med sin sexhjulsdrift och stora tank, men de lyser med sin frånvaro i dessa sammanhang. Många av de Volvo från början av 90-talet som varit vanliga byts nu ut och de borde väl ha mycket kvar att ge?

Frågorna mynnar ut i tanken om flygplatsbrandbilar är så speciella då de skiljer sig för mycket jämfört med en vanlig släck/räddningsbil, att de är mindre lämpade inom kommunal räddningstjänst?

35
Räddningstjänst och brandkår / SV: Värends Räddningstjänst
« skrivet: 20:39 - 02/06 2019 »
De två nya basbilarna till Braås och lammhult är nu i drift. Lammhults f.d bil, en Volvo FL10 -97 (CSB 605), finns nu som 267-5410 hos frivilliga räddningsvärnet i västra Torsås.
Braås f.d bil, Scania P93M -95 (JDA 401) finns kvar inom värends räddningstjänst med oklar placering.

36
Räddningstjänst och brandkår / Ludvika till Dala mitt
« skrivet: 08:58 - 14/03 2019 »
Hej
jag läste att Ludvika har anslutit sig till Dala mitt nyligen. Detta väcker ju frågor om vilka ev förändringar av beredkap och fordon man kan se i närtid. Dala mitt har ju lagt ner stora resurser på att uppdatera fordonsparken. Vad jag läste krävs tillskott av mer pengar för att klara verksamheten i Ludvika, utan nedskärningar. Utan att vara kritisk så ligger nivån på fordon och stationer långt efter på de stationer inom Ludvika kommun, jämfört med övriga Dala mitt. Nån som vet mer om framtiden här?

37
Ny ambulansresurs till Region Kronoberg.
En dygnsambulans placeras i Lessebo kommun och den är i full drift sedan 19/11. Rakelnummer 367-9310.
Fordonet är en VW Amarok som tidigare varit placerad i Ljungby.
Det har tidigare funnits en ambulans utplacerad i Lessebo dagtid må-fr.
En ny ambulansstation kommer byggas i Hovmantorp, lite närmre Växjö. Tills vidare utgår bilen från räddningstjänstens lokaler i Lessebo.

38
Ny 267-4310 till räddningsvärnet Konga, en Volvo FL10 -96 (AWJ 593) som tidigare tillhört räddningstjänsten Norrtälje. Ersätter en Volvo FL7 -88 (NZS 175).

39
Räddningstjänst och brandkår / SV: Bandvagn 206
« skrivet: 23:34 - 28/07 2018 »
Om jag förstått rätt så sitter fords V6 bensinmotor i de bandvagnar som från början köpts av försvaret, men det ska också finnas exemplar med Mercedes dieselmotor, är det modell 208?

40
Hörde också detta om rävemåla men då var det bara ett förslag pga svårigheter att rekrytera personal, och inte av ekonomisk orsak. Det skulle betyda ett förstärkt värn med en man i beredskap. Det är ju nått som varit på tal innan inom rök i bl.a norrhult med då slogs det ur hågen bl.a för utsattheten att komma ensam vid larm, och långt till närmsta kår. Men nu är det alltså klubbat att det blir så i rävemåla? Det blir ju en lite snedvriden fördelning av vattenresurserna i ett framtida rök (Lessebo/Tingsryd) med endast en tankbil inom Tingsryd kommun
Kul att det satsat på räddningsvärnen med moderna bilar!

41
Sju nya VW Amarok V6 ambulanser från RIPA levereras nu till Region Kronoberg och kommer fördelas ut över länet. Detta betyder att alla fordon i länet (utom dagbilen i Alvesta 367-8520) kommer bestå av Amarok. Som reservbilar fungerar ett gäng MB Sprinter årsmodell -14.

Beslut om en tillkommande resurs, nämligen en dygnetruntbemannad ambulans placerad i Lessebo kommun, troligtvis redan i höst. Lokalfrågan och personaltillgången är saker det jobbas med.

42
Räddningstjänst och brandkår / SV: Värends Räddningstjänst
« skrivet: 08:58 - 15/05 2018 »
Man har beställt två nya BAS4 som kommer placeras i Lammhult (267-1610) och Braås (267-1310). Dessa kommer levereras och driftsättas innan sommaren.

43
Blir det en ny bil till Tingsryd eller en BAS4 till Ryd som ersättning för deras två tunga fordon?

Hovmantorps nya depåbil är fin och det finns bilder på RÖK:s hemsida. Synd att den inte nyttjas inom ett större område, då bl.a Värends räddningstjänst saknar denna funktion.

Man har också köpt en bättre begagnad släckbil från Värends räddningstjänst. En Volvo FL10 -97 (DWO761) som tidigare varit placerad i Växjö, Rottne och senast som övnings/reservbil. Oklart vart den står nu.

Uppvidinge kommer lämna RÖK och samverka med Höglandets Räddningstjänst framöver. Detta kommer säkert påverka fordonsparken, som ju är dimensionerad och utspridd enligt som det sett ut hittills i förbundet.

44
Ja det stämmer att Sthlm haft ovanligt många reservbilar under en period. De Scania som levererades runt 01-02 har börjat säljas av under senaste tid. De köptes ju in i en tid då stationerna hade två basbilar var, sen minskades det till en bil/station och de övertaliga släckbilarna sparade man så slitaget kanske inte varit så stort på alla bilar. De tidiga Volvo fl6 och likaså Scania som såldes av efter drygt 10 år syns ju här och var i Sverige men många har fått "lämna in" tidigare än motsvarande bil som köpts ny till en liten station. Detta gäller även fd Göteborgsbilar som jag många gånger upplever mycket slitna.

45
Bilar som rullat i Stockholm borde vara betydligt mer slitna än de som stått på en deltidskår sedan de köptes nya. Jag ver inte om en lite större motor kan våga upp detta? Vad gäller de senaste stockhomsbilarna som nu börjat säljas av vet jag inte skicket på, men tidigare har väl många fd Stockholmsbilar upplevts som ganska slitna.

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 8