Utryckningsfordon > Räddningstjänst och brandkår

Stegbilar à la 60-talet tillbaka

(1/2) > >>

Mårten Eskilsson:
På 60-talet var det vanligt hos de svenska brandförsvaren att ha stegbilar som både hade tyska chassin och tysk påbyggnad. Det finns många exempel på Magirusstegar monterade på Magiruschassin och även några Metzstegar monterade på Mercedeschassin.

Nu kommer ovanstående konstellation tillbaka igen. Nerikes Brandkår har beställt en Magirusstege på Ivecochassi till stationen i Örebro. Sörmlandskustens Räddningstjänst har beställt två Magirusstegar på Ivecochassin till stationerna i Nyköping och Gnesta. Alla tre fordonen levereras under 2012. För något år sedan fick Räddningstjänsen Bromölla en Metzstege på Mercedeschassi.

JS:
Kommer man ersätta den relativt fräscha Bronto-hävaren på Scania-chassi (2 41-3030) i Nyköping eller kommer man ha kvar den och komplettera fordonsparken?

Mårten Eskilsson:
Nuvarande 2 41-3030 (Bronto F 32RL -98) kommer att flytta till Oxelösund och ersätta 24 602. Man planerar för köp av ytterligare ett höjdfordon 2014, troligen flyttas då nya 3030 till Oxelösund.

Lasse S:
Intressant utveckling! Men IVECO finns ju redan representerat i Sverige och den är väl som lastbilar är mest,
så det borde ju inte bli problem. Det torde väl bli betydligt billigare att montera stegen på ett chassi som inte transporterats
genom halva Europa.  Är det Sala Brand som levererar?

Zebbcop:
Undrar varför man var intresserade av att köpa in Iveco. Min gissning är att de är betydligt billigare att köpa in ett iveco-chassie än ett scania eller volvo. Varför billigare? - för att de är helt erhåller lägre kvallité än de svenska alternativen och torde således bli billigare. Undrar vad som är bäst i längden ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion