Utryckningsfordon > Räddningstjänst och brandkår

Satsning på Gnesta

(1/2) > >>

heimer:
Jag har läst i olika trådar att Gnesta deltid kommer få en helt ny Släckbil och en helt ny Stegbil. Är det någon som vet varför man investerar så mycket på en deltidsstation med 1+4 bemanning?

Mårten Eskilsson:
Vad gäller släckbilen kommer den nya bilen att ersätta både nuvarande släckbil (som är fräsch) och nuvarande tankbil (som håller på att ramla ihop fullständigt). För att kunna finansiera en ny BAS IV säljer man den fräscha släckbilen och minskar med ett fordon.

När det gäller stegbilen är det ett rent politiskt initiativ. Räddningstjänsten såg inget behov av en 30-metersstege men politiken beslutade att ambitionen ska vara att ha en sådan för att kunna bygga högre byggnader i Gnesta. Stegbilen kommer att ersätta den nuvarande terrängbilen med kran och personkorg. Den är till salu, vem är sugen på en Unimog U 2150 -01 med 1500 liter vatten, Palfingerkran och korg som når upp till 16 meter?

Den kommande FIP-bilen ersätter en äldre VW T4 pickup.

heimer:
Jag tackar för informationen! Det är ju riktigt glädjande nyheter!
Inte ofta man får känslan av att politikerna har högre ambitioner än räddningstjänsten :)

19-16:
Skaplig föryngring att gå från en genomsnittsårsmodell på 1996 till 2012 på ett bräde!  8)

Lasse S:
Gnesta har ju tidigare haft hyfsat höjdfordon, vill minnas 22m Nummela hävare. Uppenbarligen anser man att behovet finns
och Unimogen med kran får väl ses som en parentes/nödlösning.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion