Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Abbe h

Sidor: [1] 2 ... 6
1
Räddningstjänst och brandkår / SV: Placering martinhorn
« skrivet: 00:12 - 20/11 2017 »
 Att man väljer att placera dem på taket är troligtvis för hörbarhetens skull. Dock så finns det en nackdel i det då de kan bli mycket ljud in i hytten. Att Montera dem dolt kan dels va av utrymmesskäl och för att skydda dem lite mer och minska ljudnivån i bilen men då försvinner en del av ljudet ändå. Att montera dem långt ner dvs i eller under kofångaren är det enkla sättet en där är det väl också störst risk att dem skadas om man skulle råka köra på något.

Abbe

2
Mig veterligen så är båda styrkorna igång.

Östermalms bemanning ser ut så här. 1 BM, 2 BF och 8 Bm

Med vänlig hälsning Abbe

3
Såg för någon dag sen SHL 862 med nummer 3310. Vad är 33 för station? Är det "Täcket" på Östermalm som heter 33? Har Johannes kvar någon släckande enhet eller är det borta helt nu när det finns på Östermalm?


4
Jo, de vet jag från SSbfs nya stegbilar, där satt hornen också i hjulhuset. I personbilarna som har Dimljus så kan man ju sätta in hornen där likväl som man sätter dem elektroniska högtalarna där på en del.

Är det någon speciell modellbeteckning på dem martinhorn som räddningstjänsten i Sverige kör med som någon form av standard??

5
Här är en länk till klipp där man hör skillnaden på just elektronisk martinsiren och en "Äkta"

https://www.youtube.com/watch?v=zxELn7zxxsU

Jag förespråkar starkt att räddningstjänsten fordon ska ha Maritinhorn då dessa är väldigt effektiva.
Och som nämns om att det inte finns utrymme är bara "hitta på", Det finns andra ställen man kan montera dem på om det inte finns plats långt ner på fronten, tex taket.

6
Nya Ledningsbilarna kommer bli 1180 och 1280. Nuvarande 7180 kommer att fortsätta som en extra ledningsstödsenhet.

Med vänlig hälsning Abbe

7
Detta är senaste infon om fordonen i SSBF enligt dagsfärska uppgifter.

Ledningsfordonen tas i drift runt 1:a februari. 2 st. släck/räddningsbilar har driftsatts på Östermalm och Kista. Deras fordon flyttas vidare till Värmdö resp. Ã…kersberga. Ã…kersberga flyttas i sin tur vidare till Vaxholm, Vaxholms flyttas till Okvista som övningsbil.

Ett eller två ledningsfordon avyttras och det blir nuvarande 1180 samt förmodligen nuvarande 1280.

 Nästa år byts 1510, 2010. Dessutom får Citystyrkan ny bil.

Med vänlig hälsning Abbe
 

8
Bilder på nya ledningsbilarna? :)

Med vänlig hälsning Abbe

9
På Värmdö i dagsläget har vi ingen bil med frontvinch. Men däremot har alla bilar här extraljus vilket jag anser som en självklarhet här ute på landet och dessa småvägar som är mörka som F"""n speciellt vintertid. Frontvinchen brukar sällan användas för att flytta bilar osv. Då det åligger bärgaren såvida det inte handlar om ett akut livshotande läge för någon inblandad som gör att man måste flytta fordonet. Den vet jag däremot används för att tex flytta nedrivna kontaktledningar och nedfallna träd över väg osv har för mig att den även använts vid djurlivräddning nått tillfälle. På den tid vi hade en bil med vinch.
 1210 som kommer bli 4310 igen som Robban skriver är ett "måndagsexemplar" kräver ständiga resor till Sala för diverse småfel som hela tiden uppstår som inte funnits/finns på dem andra bilarna. Så dem flesta har vart väldigt glada över att den försvann härifrån då den kostade mycket tid och energi och pengar.. Så vi får väl hoppas på bättring :)

Med vänlig hälsning Abbe

10
Denna bil torde inte den ha gått som 792 i Vaxholm..  Eller är den bara fruktansvärt lik?

http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/get_large_photo.php?id=26539

11
Lastväxlaren som ska beställas kommer hamna i Ã…kersberga.
Ser man på, har bebyggelsen ändrats så pass att det behövs ett höjdfordon i Vallentuna nu? Det har hittills inte funnit någon anledning att ha ett höjdfordon placerat i Vallentuna, I dem fall man behövt har höjdfordon skickats från Täby, Ã…kersberga, Sollentuna.

Med vänlig hälsning Abbe

12
Gissningsvis så kan jag tänka mig att dessa nya 5st  1:or  kommer fördelas ut på "ytterstationerna" Så att alla stationer har lika som målet har vart så länge, att det inte skall vara någon skillnad om man kommer som löpare till annan station. Sen har ju inte alla stationer lastväxlare och några inga höjdfordon men de är ju en annan sak. Värmdö fick ju en ny bil 2012? men som illa kvickt försvann till Östermalm med motiveringen att alla nya fordon ska rulla på dem stationer med högst larmfrekvens. Vilket bestreds bland annat med argumentet angående att man klarar sig längre på eget släckmedel med Cafs. Viket logiskt borde innebära att dessa fordon borde vara där brandpostnätet är sämre och där det är längre framkörning för eventuell förstärkning. Vilket inte är fallet inne i city, Där använder man brandpostnätet så långt det går utan att ta från egen tank.  Så vi får väl hoppas på lite jämn fördelning framöver.

13
Tillsvidare kör man på Johannes med 1020,tanken är väl att ny bil är på gång. Men när är oklart. "nya" 3330 är Kistas gamla 1830. Även Kungsholmens gamla 172 ska enligt fordonsregistret ut ur organisationen som ersätts av Östermalms gamla 122. så även gamla 3130 som har en nyare ersättare i form av Solnas gamla 202.

Med vänlig hälsning Abbe

14
Nya Ledningsbilarna beräknas att levereras i November. Som jag förstått det så är de 2 till antalet, skulle tänka mig att dem ersätter nuvarande 1180 och 7180. Nuvarande 1180 eller 7180 blir då "nya"1280.

Abbe

15
Såg i förrgår att 1020 fortfarande är i drift som reservfordon för Johannesstyrkan. Har starkt för mig att den va på väg ut ur organisationen då den är mycket sliten och står mest stilla trasig. Ett skäl skulle jag tro att den än hålls vid liv är väl storleken på bilen då det är ganska trånga portar på Johannes. Är nu tanken att den ska vara kvar eller är nytt fordon på ingång och nuvarande 1010 blir reserv??

Abbe

Sidor: [1] 2 ... 6