Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: Mårten Eskilsson skrivet 16:01 - 15/02 2016
-
Nu är det nya ramavtalet för BAS-bilar av typ BAS 1, BAS 3 och BAS 4 klart. Mycket överraskande är det nu tre godkända leverantörer! Förutom de tidigare leverantörerna Sala Brand AB och Autokaross Rescue Systems AB (ARS) så har också Wilh. Ruberg AB fått ramavtal. Rubergs visade ju en bil byggd av ARS på Skadeplatskonferensen i Karlstad men nu känns det som att de vill gå längre.
Rubergs ägs sedan länge huvudsakligen av den polska koncernen WISS som också är påbyggare av brandbilar och jag antar att man tänker leverera färdiga bilar. Nu är det alltså två svenska och en polsk leverantör. WISS är även kända under namnet Wawraszek och har tidigare levererat ett antal byggnationer till Sverige via Autokaross. Rubergs brandpumpar sitter också i de flesta brandbilar från ARS. Det ska bli mycket intressant att se hur det nya avtalet tas emot på marknaden.
Att det är flera ramavtalsleverantörer för BAS-bilar är dock inget nytt. Från början var det bara Floby som nu är Autokaross som hade avtal. Därefter tillkom Sala Brand, Tollarpkaross och Swedish Firebus så det var som mest fyra svenska aktörer.
-
Innebär detta att Autokaross samarbete med Wawrzaszek kommer att upphöra?
Kommer fortfarande Rubergs pumpar sitta i Autokaross fordon?
-
Jag vet inte hur Autokaross ser på detta, det får framtiden utvisa...
-
Intressanta prisnivåer... Ska bli roligt att se vilken som blir först med ett bygge från Ruberg.
-
tittar man på den polska påbyggnadens hemsida så tycker jag släckbilarna byggda på Renault och MAN chassie ser riktigt fina ut. Borde bli ett riktigt bra pris på dessa jämfört med en svenskbyggd Scania eller Volvo.
-
ser ut som de bygger mycket Scania och Renault...
-
Om man googlar Renault midlum, eller D14, firetruck, finns många riktigt snygga bilar. Kan tänka mig att det lägre priset för eller senare måste "slå igenom". speciellt om Ett förbund eller större organisation gör en beställning på ett antal bilar, så blir ju några hundra tusen/bil plötsligt mycket pengar. Och funkar bilarna i europeiska städer på heltidskårer då borde de funka på små/halvstora stationer i Sverige... Kvaliteten har väl ändå varit skaplig på de mascot bas tvåor som såldes för runt 10 år sedan i relativt stor skala här.
-
Floby har väl levererat med dessa karosser tidigare iaf. Enl prislistan så kan man i princip handla 3st bas4 från Ruberg till samma pris som två från Autokaross. Nu anger iof prislistan maxpris.
Antar att Autokaross är måttligt roade...
Dessutom så verkar ju Wiss kunna leverera det mesta utom höjdfordon. Det är väl inte en alltför vågad gissning att även de priserna ligger lägre än de svenska leverantörernas.
Det kommer att bli spännande!
-
Autokaross har närt en orm vid sin barm! Dom har ju hjälpt Ruberg på traven att etablera sig i Sverige. Som sagt, det finns ju redan påbyggnader från
Wavraszek, eller hur dom nu stavas, sålda genom Autokaross. Och Rubergs pumpar används väl fortfarande i stor utsträckning av Autokaross?
-
Och Rubergs pumpar används väl fortfarande i stor utsträckning av Autokaross?
Ja, Rubergs pumpar sitter i alla av Autokaross levererade bilar....
Kan nog bli problem detta....
-
Ang pumpar så är det nog inget stort problem, även Sala har ju haft Ruberg pump som tillval för de räddningstjänster som av någon anledning absolut vill ha det. Dessutom så säljer nog Ruberg pumpar till den som vill köpa. Annars så får ju bara Rosenbauer, Godiva eller någon annan leverera.
Jag ser detta som positivt ur min synvinkel. Vi är en liten räddningstjänst med små medel och vi har inte lyxen att välja leverantör oavsett kostnad utan vi måste värna om skattepengarna. Kan vi då köpa en likvärdig produkt till ett pris som är betydligt mindre så gynnar det de människor som är vårt uppdrag dvs kommuninnevånarna.
-
Observera att det numera endast är Scania som är aktuellt som BAS 1, 3 och 4 om man följer ramavtalet helt. Ruberg och ARS erbjuder i avtalet Scania P 360 och P 370 medan Sala Brand har P 360, P 370, P 410 och även P 450. Precis som tidigare kommer man att kunna göra egna kompletteringar och lägga in egna önskemål vid den andra konkurrensutsättningen, jag tror dock inte att man kan få in "ickesvenska" chassin.
Ramavtalen finns nu att läsa på MSB:s hemsida:
https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Brand--raddning/BAS-bil/
-
Hur ligger det till med Bas 2 ?
-
Lite konstigt att ingen av leverantörerna har tagit med chassin från Volvo..
Vet någon anledningen till detta?
Hur ligger det till med Bas 2 ?
BAS 2 har inte funnits med i ramavtalet på flera år..
-
Var det för dålig marknad för bas2 eller vad är anledningen till att inte den finns kvar??
-
Ja, antagligen.. Senaste "modellen" av BAS 2 är bilarna byggda på Renault Mascott som levererades mellan 2006 & 2008.
Största orsaken till att få vill ha en BAS 2 är nog körkortskraven. En BAS 2 kräver ju C-kort, vilket gör att själva poängen med en mindre bil försvinner kan jag tycka. Därför är det väl många räddningstjänster som väljer att gå ett steg längre & köpa en BAS 5 istället, vilken bara kräver vanligt B-kort. Dessutom kan dessa bilar vara minst så effektiva i väntan på förstärkning om man väljer t.ex CAFS eller skärsläckare som släcksystem. Även om man kan få med mer material på en större bil så finns det ju plats för det mesta för att göra en första insats på en BAS 5 (eller liknande fordon).
Edit: BAS 5 verkar inte heller finnas kvar..? Men ni förstår nog vilken fordonstyp jag menar ändå.. 3,5 tons MB Sprinter eller liknande alltså
-
Om man tittar på de renault mascot som sålts i Sverige så verkar det vara en kombination av ekonomiska fördelar, i synnerhet om man samköper flera bilar som t.ex ö-vik gjorde. Det andra skälet verkar vara fördelen med en lite lägre/mindre brandbil som lätt går in i en äldre station med lägre portar, utan krav på ombyggnad. Vad jag vet är det bara en 1+4 styrka som köpt en mascot och det är donsö utanför Göteborg, med krav på en smidig bil i den mkt täta bebyggelsen. I övrigt är det mindre styrkor som annars säkert hade fått nöja sig med en begagnad bil. men det är säkert så att bas femmorna tagit över då man önskar en mindre bil, i synnerhet som det idag finns effektiva släcksystem. utan att vara nån expert så kan jag ändå tänka att förbund som ämnar byta ut 3-4 släckbilar på deltidsstationer, kommer intressera sig för ex vis renault midlum med ca 1500-2000l vatten. Även om dessa inte omfattas av bas avtalet så blir ju priset synnerligen intressant.
-
tror dock de flesta lär hålla sig till volvo eller scania dock är jag förvånad att inte fler små stationer ute på landet väljer volvo fl6 som var så vanligt förr.... finns ju några som brandbilar som inte ser dåliga ut---> http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/BAS_II_Volvo_FL_-2011_RC.jpg borde skilja rätt mycket i pengar på en scania P crewcab/ Volvo Fm/FMX kontra en volvo FL
-
Det där är den enda som finns i landet. Det var ju dock prat om att SSBF's station Johannes skulle få något liknande, men det blev jui inget med det..
Men jag håller med dig, den ser bra ut. Skulle vara intressant att veta priset på den...
-
Prismässigt borde en Volvo FL med polsk påbyggnad vara avsevärt billigare än en fullstor Volvo/Scania. Gissar på att Volvo FL endast är aningen dyrare än om man valt ett chassie från ex MAN, iveco eller Renault. Vi får heller inte glömma de lättare, men ändå C-kortskrävande, släckbilar byggda på MB 416/516 som finns runtom i landet (Gotland, Halmstad, värends rtj, Lidköping, mm) samt de atego man har i Södertörn, som ju är en enklare/billigare form av släckbil.
-
Det finns ingenting som hindrar räddningstjänsterna från att göra helt egna upphandlingar av alla fordonstyper, även fullstora släckbilar. Alla räddningstjänster är faktiskt inte med i ramavtalet för BAS-bilar.
Jag tror inte att vi kommer att få se några brandbilar baserade på chassin som i princip inte används i svensk åkerinäring (t ex Renault Midlum), det handlar om tillgång till service och reservdelar. Även många märken/modeller som finns i stort antal på vägarna är ovanliga som brandbilar. 2007 gjorde vi en upphandling av två lastväxlarbilar och en tipp-/kranbil till Strängnäs kommun. En lastväxlare var till räddningstjänsten och de båda övriga till gatukontoret. Vi skickade riktad förfrågan till återförsäljare för både Scania, Volvo, Mercedes och MAN samt till flera påbyggare. Som brandbil kom endast offerter från Volvo och Scania. Gatukontorets bilar offererades från Volvo, Scania och Mercedes. MAN hördes inte av alls.
-
Lite konstigt att ingen av leverantörerna har tagit med chassin från Volvo..
Vet någon anledningen till detta?
Hur ligger det till med Bas 2 ?
BAS 2 har inte funnits med i ramavtalet på flera år..
Ett av de största hindren att Volvo inte är aktuella att bygga bas1:a av är praktiska. Med Euro 6 motorn tar helt enkelt katalysator/ljuddämpare alldeles för stor plats. Har hört att Autokaross jobbar på det.
-
Hört att det kommer att finnas elektronisk hastighetsbegränsning på de nyaBAS bilarna?
-
Det stämmer. 110km/h med aktiverade blåljus och 89km/h utan blåljus.
-
Men detta är väl ett frivilligt tillval i så fall?
-
Det är inget tillval, det finns med i kravspecifikationen som ett krav. Sedan är det ju bara en programeringssak men det är nog få räddningstjänster/arbetsgivare som väljer att frångå det mtp de olyckor som har hänt.
-
Men sen kan man ju fundera på om det kommer bli bättre av det. Flesta olyckor sker ju på mindre vägar och då troligen i lägre hastigheter än 110km/h?