Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Övrigt => Övrigt => Ämnet startat av: Fenix112 skrivet 13:23 - 26/02 2014

Titel: Halksäkerhet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 13:23 - 26/02 2014
I samband med olyckan på Bulltofta halkövningsbana med en SÖRFs tankbil så har det framkommit funderingar kring 3-axliga fordons beteende i halka. Det är då de fordon där tredje (bakre) axel är styrd. Det har sagts att sådant fordon verkar vilja "rotera" kring den fasta bakaxeln vid sladd och då även i låga hastigheter.

Är det någon på forumet som känner till sådana beteenden och/eller har egen erfarenhet?
Titel: SV: Halksäkerhet
Skrivet av: Zebbcop skrivet 20:16 - 27/02 2014
Inget som jag har upplevt någon gång. Kör man en treaxlig bil med löpaxeln upphissad så bli fordonet avsevärt mkt vingligare. I detta fallet var det en tankbil eller lastväxlare som generellt är vingliga fordon pga hög tyngdpunkt.