Författare Ämne: Brandmän vägrar använda farlig brandbil  (läst 15080 gånger)


Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Brandmän vägrar använda farlig brandbil
« Svar #1 skrivet: 19:38 - 22/10 2012 »
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.5214410-brandman-vagrar-anvanda-farlig-brandbil

Spontant tycker man kanske att man kan och skall anpassa användningen/hastigheten efter bilen skick och beskaffenhet!?

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Brandmän vägrar använda farlig brandbil
« Svar #2 skrivet: 21:05 - 22/10 2012 »
Småkommuners vardag. Att det saknas säkerhetsbälten kan jag hålla med om är kasst, men man kanske ska börja i den ändan: Behöver man en NY bil bara för det, istället för att installera i efterhand? Dubbdäcken? Nja, falsk trygghet. Kör lugnt, så behöver dom inte dubbdäck. Många kårer saknar dubbdäck vad jag vet, även i Norrland. Börja med bältena och gå vidare sen. Dock är bilen ganska gammal, det kan även jag hålla med om.

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Brandmän vägrar använda farlig brandbil
« Svar #3 skrivet: 11:22 - 26/10 2012 »
Att mindre kommuner har ont om pengar kan jag förstå men hur gammal kan bilen vara? 20-25år? 30? Det är inte riktigt försvarbart men kanske då en nyare begagnad bil i mycket bättre skick kan vara en ide i såna lägen nån som e 10 år något sådant kanske borde ju vara i bra mycket bättre skick och samtidigt bra mycket billigare...

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Brandmän vägrar använda farlig brandbil
« Svar #4 skrivet: 12:28 - 26/10 2012 »
Bilen är en fd haveribil. Volvo F613. Första gång i trafik 1976. 3000 l vatten. 200 l skumvätska. 300 kg pulvertank.
källa. - www.utryckning.com

Anmärkningsvärt att man låter personalen köra runt i ett veteranfordon år 2012. Ett bättre begagnat fordon med ca 15 år på nacken borde man ju kunna köpa in för 2 - 300.000 kr.

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Brandmän vägrar använda farlig brandbil
« Svar #5 skrivet: 12:36 - 26/10 2012 »
Jag har fått uppfattningen att brandbilar på 10-15 år är hett eftertraktade som begagnade men när de blir 25-30 år så säljs de ofta som "skrot" trots relativt bra skick. Många av de brandbilar som sålts via KVD kan man sedan finna bil/lastbilsskrotar som ägare till. Idres förstabil är ju från 1987, också den börjar bli till åren. Håller med om att de inte borde vara alltför omöjligt att finna en lämplig bil, kanske en tankbil eller lastväxlare, beg för rimliga pengar till Idre som komplement till släckbilen.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Brandmän vägrar använda farlig brandbil
« Svar #6 skrivet: 12:49 - 26/10 2012 »
Bilen är en fd haveribil. Volvo F613. Första gång i trafik 1976. 3000 l vatten. 200 l skumvätska. 300 kg pulvertank.
källa. - www.utryckning.com

Anmärkningsvärt att man låter personalen köra runt i ett veteranfordon år 2012. Ett bättre begagnat fordon med ca 15 år på nacken borde man ju kunna köpa in för 2 - 300.000 kr.
Bild >> http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=1013

Idre har ju ytterligare en veteran, deras Chevrolet Suburban från 1977.

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Brandmän vägrar använda farlig brandbil
« Svar #7 skrivet: 18:24 - 28/10 2012 »
Jo medelåldern på idres bilar är slående hög. Kanske högst i sverige? I min värld är Idre en ort där det under säsong vistas mycket människor varför det vore motiverat att hålla en god standard på räddningstjänsten.