Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Övriga fordon => Ämnet startat av: Fenix112 skrivet 20:53 - 11/09 2012
-
Vid inventering av gamla bilder fann jag denna från 1977. Bilden är tagen i Trelleborgs brandkårs förråd intill brandstationen och samma år såldes den till privatperson eller företag och ställdes av 1978-01-10. Ryktet säger att den gick till en bärgningsfirma på Hallandsåsen. Bilen finns kvar i bilregistret och står sedan 2001-04-04 på ett plåt- och lackföretag väster om Kinna, som fjärde ägare. Det företaget är dock avregistrerat enligt registret.
Bilen är en GMC med bärgningsaggregat och hade nr 7 i Trelleborgs brandkårs fordonspark.
Vore intressant om någon i forumet har fler uppgifter om bilen och om den fortfarande existerar eller det bara är en miss att avregistrera den, vilket tyvärr förekommer då och då.
Jag har heller inga uppgifter om när bilen levererades till Trelleborg och om det var trelleborgarna som byggde den som bärgningsbil.
(http://i1062.photobucket.com/albums/t495/fenix1123/EZH268GMC-46Trelleborg1977-1.jpg)
-
Finns lite mer uppgifter här om denna bil:
http://www.tow.se/oldcartowgmc/gmc-000-s510000.htm
Tror att det var den här bilen som fanns på Hallandsås fast man vet ju inte:
http://www.tow.se/oldcartowgmc/s510224.htm
Kul att få det nya reg.nummret på bilen!
-
Nja, det är nog inte samma bil.
Men om så är fallet är det inte mycket kvar av trelleborgaren. Hytten, bärgningsaggregatet, skåpen kring bärgningsaggregatet - ingenting av det finns då kvar. Bilen är dessutom i så dåligt skick att den knappast har kunnat forslas till Kinnaområdet 2001.
Jag håller på att det är en annan bil från början.
Va kul att jag fick tag i det gamla regnumret!
Skulle dessutom vara kul att få se en bild på IH-bussen bakom. Den finns inte i mina listor.
-
Skall se om jag har en bild på bussen. Har i alla fall en fin svartvit bild på IH M598 Rn 37 - en likadan buss eller möjligen samma? Fast det står Malmö stads brandkår på den... Oavsett vilket så skickar jag gärna bilden om Du vill.
-
Tack Roger!
Malmös bussar har jag bra koll på, både bildmässigt och datamässigt. Men att Trelleborg skulle ha haft en IH-buss, visste jag inte. Jag trodde mig ha en komplett lista från 1976 men där finns den inte med. Kanske var man missnöjd med den. Senare under 70-talet hade man minst tre färdtjänstbussar av Mercedes fabrikat (509, 519 och 529). Ledningsfordon hade man i dykbussen 517.
-
När jag besökte Trelleborg 1971 såg jag ingen IH-buss där. Jag misstänker att de kanske senare köpt någon begagnad från Malmö.
Dykbussen 517, är det Peugeot J7 du avser? Har du bilder på den? Annars har jag, liksom bärgaren, men inga som tillför något utöver Rogers.
-
Malmö hade sex IH AM150 bussar. De levererades 1963 (2), 1964, 1965 (2) och 1966. De två första (37 och 39) blev ledningsbuss (137, 126) respektive transportbuss (139) och slopades 1986 resp 1976. Den tredje (38) blev räddningsbil (138, 109) och slopades 1982 medan de tre sista (36, 46 och 49) slopades som färdtjänstbussar 1973 (36) och 1974 (46, 49). Jag tror inte att någon av dessa gick till Trelleborg. Däremot vet jag att det fanns IH-bussar i fler kommuner och där de inte blev särskilt långlivade.
Sen ser vi bara taket på bussen. Det kan därför vara en Volvo. Sådana tillverkades också, med samma karosskoncept.
Dykbussen har jag några bilder i inte alltför hög kvalitet så jag återkommer ifall det blir aktuellt. Just nu är det kommunerna inom Rsyd som intresserar mig mest.
-
Varför hade brandkåren en bärgningsbil överhuvudtaget? Fanns det bärgningsbilar hos fler brandkårer?
-
Bärgningsbil, kranbil, räddningsbil...
Fordonet hade många namn. Bland de större kommunernas brandkårer ingick tidigt även utryckning till trafikolyckor, ras etc. och då var det vanligt att den kommunala brandkåren skaffade sig den utrustning som behövdes. Till en början var det ofta vanliga bärgningsaggregat som användes och dessa kunde då vara placerade på chassin som särskilt lämpade sig för räddningsarbeten. Till fordonen kopplades ofta kärror med specialredskap för exempelvis spårvägsolyckor, järnvägsolyckor etc.
För Malmös del kom första kranbilen 1936. Det var en Ford som faktiskt kunde betraktas som en dåtidens lastväxlare. Kranen kunde demonteras och istället kunde man rulla på ett lastflak eller en djurbox. Även ett häftigt belysningsaggregat kunde tas med. Bilen fanns med enda fram till 1961, de sista femton åren enbart som lastbil.
Därefter tog man över en bärgningsbil från spårvägen. Den var byggd på ett gammalt Scania Vabis busschassi från 1932 som omkring 1950 försågs med en stor manskapshytt och bärgningsaggregat. Med sitt stora axelavstånd var den mindre lämplig i smala innerstadsgator. Bilen slopades 1960.
Nu var det dags för de stora bilarna. En IH Truck från 1953 inköptes från en militärdepå i England 1960. Den ersattes 1969 av en ren brandkårskranbil, Magirus Deutz 230, KW20. Göteborg skaffade en likadan.
Jag har nu beskrivit hur utvecklingen var i Malmö men jag vet att det finns andra på forumet som kan beskriva utvecklingen i andra kommuner runt om i Sverige.
Tio år senare framstod en ny trend inom räddningstjänsten. De tunga objekten blev tyngre och i värstingfallen var det mobilkranar om gällde. I övriga fall gjorde de hydrauliska lyftverktygen och senare även de pneumatiska lyftkuddarna sin entré och kran-/bärgningsbilarna ersattes med skåpbilar och containrar som fylldes med allehanda redskap och utrustning.
Under en period placerades hydrauliska lastbilskranar på räddningsbilarna. Chassin som var vanliga då var Scania SBA och SBAT (Lund, Ystad, Laholm, Helsingborg m fl) men också traditionella lastbilschassin användes.
Sen ska vi inte glömma de olika bilbärgningsföretagen som togs i anspråk av räddningstjänsten. En del av dessa fick larmutrustning (se blåljusdiskussionerna på annan plats i forumet).
Ett kort svar på din fråga:
Kommunerna ansåg sig vara de som tog hand om olyckorna (Malmö Brandkårs slogan 1960: Malmö Brandkår - Stadens räddningskår) medan bärgningsföretagen i första hand hanterade havererade fordon. Men som vanligt, undantag fanns och finns. I våra grannländer är kran-och bärgningsbilar mycket vanliga inom räddningstjänsten.
-
Tack för ett utförligt svar! :)
-
Malmö hade sex IH AM150 bussar. De levererades 1963 (2), 1964, 1965 (2) och 1966. De två första (37 och 39) blev ledningsbuss (137, 126) respektive transportbuss (139) och slopades 1986 resp 1976. Den tredje (38) blev räddningsbil (138, 109) och slopades 1982 medan de tre sista (36, 46 och 49) slopades som färdtjänstbussar 1973 (36) och 1974 (46, 49). Jag tror inte att någon av dessa gick till Trelleborg. Däremot vet jag att det fanns IH-bussar i fler kommuner och där de inte blev särskilt långlivade.
Sen ser vi bara taket på bussen. Det kan därför vara en Volvo. Sådana tillverkades också, med samma karosskoncept.
Dykbussen har jag några bilder i inte alltför hög kvalitet så jag återkommer ifall det blir aktuellt. Just nu är det kommunerna inom Rsyd som intresserar mig mest.
Intressant tråd! Nu är vi lite OT men..
Jag kan bifoga en bild på Karlskronas IH färdtjänstbuss från 1966. Eller jag tror att det är en IH iallafall ;)
(http://i46.tinypic.com/1hp9bc.jpg)
-
Låter som ett projekt för Fire Truck.
Kom igen...!
-
Med anledning av vad jag skrivit tidigare i dena tråd...
Tänkte visa denna bild på Malmös bärgningsbil från 1940-talet, som byggts på ett Scania Vabis busschassi från 1932. Ett ganska häftigt bygge, tycker jag. Längst fram, under stötfångaren, sticker det ut en liten grej. Det är en vargtjutssirén av annat fabrikat än de som var vanliga på malmöfordonen från ca 1946 och 15 år framåt. Den hade ett betydligt högre tonläge än vad de andra hade. Någon säger att den hade finskt ursprung.
(http://i1062.photobucket.com/albums/t495/fenix1123/M1112bil351950-talet_zps5f6d3ad5.jpg)
Ur Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.
-
Låter som ett projekt för Fire Truck.
Kom igen...!
Hahaha!! Den som lever får se 8)
-
Med anledning av vad jag skrivit tidigare i dena tråd...
Tänkte visa denna bild på Malmös bärgningsbil från 1940-talet, som byggts på ett Scania Vabis busschassi från 1932. Ett ganska häftigt bygge, tycker jag. Längst fram, under stötfångaren, sticker det ut en liten grej. Det är en vargtjutssirén av annat fabrikat än de som var vanliga på malmöfordonen från ca 1946 och 15 år framåt. Den hade ett betydligt högre tonläge än vad de andra hade. Någon säger att den hade finskt ursprung.
(http://i1062.photobucket.com/albums/t495/fenix1123/M1112bil351950-talet_zps5f6d3ad5.jpg)
Ur Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.
Tack för den bilden! Kan inte ha varit lätt att hantera i trafiken med det axelavståndet. Den ligger nog nämare i tiden för att bli modell.
-
Med anledning av vad jag skrivit tidigare i dena tråd...
Tänkte visa denna bild på Malmös bärgningsbil från 1940-talet, som byggts på ett Scania Vabis busschassi från 1932. Ett ganska häftigt bygge, tycker jag. Längst fram, under stötfångaren, sticker det ut en liten grej. Det är en vargtjutssirén av annat fabrikat än de som var vanliga på malmöfordonen från ca 1946 och 15 år framåt. Den hade ett betydligt högre tonläge än vad de andra hade. Någon säger att den hade finskt ursprung.
(http://i1062.photobucket.com/albums/t495/fenix1123/M1112bil351950-talet_zps5f6d3ad5.jpg)
Ur Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.
Enligt de uppgifter jag har är vagnen från 1927. Ombyggd till bärgare 1940. Finns det reg.bevis?
http://www.tow.se/oldcartowscania/s510377.htm
Intressant är även att se de extra stödbenen längst bak som visar att vagnen i första hand är till för att lyfta/säkra och i andra hand till att bärga fordon med även om det går utmärkt.
-
Låter som ett projekt för Fire Truck.
Kom igen...!
Den passningen tackar jag för Fenix112 ;D Detta fordon var nog tagen i tjänst innan jag ens var påtänkt.....
så det är ett tag sedan.... Jag får forska lite och se om jag kan få fram något :)
Regent har du någon bättre bild på denna buss? Roligt att se hur garagelängan o gymnastiksalen i bakgrunden på bilden, såg ut på nuvarande brandstationen på 70-talet. Har nästan glömt hur gymnastiksalen såg ut innan den brann 2001.
-
Låter som ett projekt för Fire Truck.
Kom igen...!
Den passningen tackar jag för Fenix112 ;D Detta fordon var nog tagen i tjänst innan jag ens var påtänkt.....
så det är ett tag sedan.... Jag får forska lite och se om jag kan få fram något :)
Regent har du någon bättre bild på denna buss? Roligt att se hur garagelängan o gymnastiksalen i bakgrunden på bilden, såg ut på nuvarande brandstationen på 70-talet. Har nästan glömt hur gymnastiksalen såg ut innan den brann 2001.
Inte bussen men en del andra bilder från Karlskrona.
Tagna i augusti 1979. Hade en Kodak Compact Disc kamera.. Någon som kom ihåg den? Sämre kamera har nog aldrig tillverkats men dyr var den..
(http://i49.tinypic.com/2f0arkj.jpg)
(http://i49.tinypic.com/23kos3q.jpg)
-
Beträffande Malmö Brandkårs bärgningsbils bakgrund så har jag en annan åsikt och kommer tillbaka efter att ha säkerställt dem.
-
Då kan vi avrunda den här diskussionen och konstatera att mina teorier höll. Regent fann det jag sökte på nätet. Registreringshandlingarna finns inte längre på Landsarkivet i Lund. Helt borta!
Följande gäller alltså:
Scania-Vabisbussen M 11112, årsmodell 1932, registrerades 1932-09-16 på Malmö Stads Spårvägar. Den betraktades som en prototyp till kommande busserie litt. A och fick individnummret 12. Den var föremål för ständiga förändringar, bland annat byggnation av gengasaggregat och besiktigades ett tiotal gånger mellan 1932 och 1941. Därefter meddelade ägaren MSS att bussen tills vidare icke kommer att användas. Därmed blev den avförd ur registret den 31 december 1941. Dock genomfördes en besiktning den 24 november 1942.
Fortsättningen är nu bekräftad efter att Regent sökt på svenskbusshistoria.se och där får vi veta att MSS behöll bussen till 1950-02-08 då Malmö Brandkår tog över den. Då var den redan ombyggd till bärgningsbil. Ombyggnaden måste ha genomförts någon gång mellan 1942 och 1949. Jag har obekräftade uppgifter på att ombyggnaden skedde 1946. Bussens längd 9600 mm hade kortats av till 7650 mm och bredden hade ökats med 20 mm (!). Axelavståndet 5500 mm var intakt liksom totalvikten (en trägasdriven buss för 56 passagerare vägde 11680 kg totalt och det gjorde också bärgningsbilen med förare! Tjänstevikten hade däremot minskat med 730 kg. En yttre skillnad mellan bärgningsbilen hos MSS och när den rullade hos Malmö Brandkår var, förutom larmutrustningen också att man kortat av bränsletanken (minskat volymen) när den kom till brandkåren.
Malmö Brandkår sålde bilen till Hedbergs Bil AB i Malmö (Fordrepresentant) 1960-12-28 som vidarebefordrade den till en privatperson i Skurup.
Dags att justera innehållet i böckerna Från larmklocka till blåljus, sid 128 och Spårvägen i Malmö, sid 121.
-
Glad att kunna vara till hjälp! Och jag skall ju bygga den i modell ;D
Jag reagerade också på att de vägde lika mycket. Ganska skumt faktiskt...
-
Då kan vi avrunda den här diskussionen och konstatera att mina teorier höll. Regent fann det jag sökte på nätet. Registreringshandlingarna finns inte längre på Landsarkivet i Lund. Helt borta!
Följande gäller alltså:
Scania-Vabisbussen M 11112, årsmodell 1932, registrerades 1932-09-16 på Malmö Stads Spårvägar. Den betraktades som en prototyp till kommande busserie litt. A och fick individnummret 12. Den var föremål för ständiga förändringar, bland annat byggnation av gengasaggregat och besiktigades ett tiotal gånger mellan 1932 och 1941. Därefter meddelade ägaren MSS att bussen tills vidare icke kommer att användas. Därmed blev den avförd ur registret den 31 december 1941. Dock genomfördes en besiktning den 24 november 1942.
Fortsättningen är nu bekräftad efter att Regent sökt på svenskbusshistoria.se och där får vi veta att MSS behöll bussen till 1950-02-08 då Malmö Brandkår tog över den. Då var den redan ombyggd till bärgningsbil. Ombyggnaden måste ha genomförts någon gång mellan 1942 och 1949. Jag har obekräftade uppgifter på att ombyggnaden skedde 1946. Bussens längd 9600 mm hade kortats av till 7650 mm och bredden hade ökats med 20 mm (!). Axelavståndet 5500 mm var intakt liksom totalvikten (en trägasdriven buss för 56 passagerare vägde 11680 kg totalt och det gjorde också bärgningsbilen med förare! Tjänstevikten hade däremot minskat med 730 kg. En yttre skillnad mellan bärgningsbilen hos MSS och när den rullade hos Malmö Brandkår var, förutom larmutrustningen också att man kortat av bränsletanken (minskat volymen) när den kom till brandkåren.
Malmö Brandkår sålde bilen till Hedbergs Bil AB i Malmö (Fordrepresentant) 1960-12-28 som vidarebefordrade den till en privatperson i Skurup.
Dags att justera innehållet i böckerna Från larmklocka till blåljus, sid 128 och Spårvägen i Malmö, sid 121.
Tack för dessa uppgifter och allt arbete. Trevligt att detta kunde redas ut. Har uppdaterat: http://www.tow.se/oldcartowscania/s510377.htm
-
Beträffande året för ombyggnad så baserar jag det på att MSS 1947 fick fem bussar från 1937 och 1938 ombyggda med ny kaross från SKV Katrineholm. Den karossen påminner starkt till utseendet om den hytt som bärgningsbilen fick. Materialet till den hytten kan tänkas komma från en provkaross inför bussombyggnaden eftersom karosstypen dessutom fanns på 40 nybyggda bussar från 1947 till 1951.