Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lars E, Ö-879

Sidor: [1]
1
Räddningstjänst och brandkår / Varför inte Land Rover?
« skrivet: 14:55 - 16/11 2014 »
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att nästan inga kårer köper Land Rover Defender när terräng-/transportbilar ska upphandlas? Jag har ingen personlig erfarenhet av bilar i klassen, men har fått för mig att just när det gäller terrängduglighet så är Defendern snäppet vassare än sina konkurrenter (Hilux, L200, Amarok, Ranger m.fl.). Prismässigt är de ju ungefär jämförbara, så frågan är varför Defendern väljs bort. Driftsäkerhet? Fartprestanda? Dåligt servicenät? ...

Vore intressant att ta del av era tankar om detta!

2
Räddningstjänst och brandkår / Ny tankbil till Enköping
« skrivet: 12:30 - 03/09 2014 »
En riktig heffaklump, men vrålsnygg tankbil (2 21-2040) från Autokaross till Enköping-Håbo.

http://www.autokarossrescue.se/sv/artikel/261/leverans-till-enkoping-habo.html

Är det en arbetsplattform i den öppnade materiallådan på näst nedersta bilden?

3
Jag startar en tråd för mer eller mindre kvalificerade spaningar om vartåt fordonsutvecklingen går med anledning av det ökade intresset för CAFS.

Teoretiskt sett så skulle man ju kunna minska tankarnas storlek till en sjundedel. Men är de traditionella släcksystemen utbytbara mot CAFS i alla lägen, eller finns det insatser där ”vanligt” vatten fortfarande är nödvändigt? (Skogsbränder? soptippsbränder? ...)

Om jag har förstått det hela rätt så är ju tryckluftsskum inte heller en särskilt ny idé, utan något som verkar komma och gå. Varför är det så?

Får jag själv spekulera så tror jag att vi kommer att se många fler deltidsstyrkor gå över till mindre fordon för att minska behovet av chaufförer med rätt körkortsbehörighet, och för att dra ner på kostnaderna. Men vad tror ni om heltidskårerna? I jämförelse med många andra länder i Europa har vi ju väldigt tunga och motorstarka brandfordon. Kommer vi att se samma utveckling här, med släckbilar på lättare lastbilschassin eller rent av lätta transportbilar som Crafter och Sprinter, kompletterat med en eller ett par fullstora tankbilar för de tillfällen då vattenmängden är avgörande för en lyckad insats?

Jag ser fram emot att få ta del av era kunskaper och tankar i detta ämne!

4
I dagens (2012-04-12) pappersupplaga av Eskilstuna-Kuriren finns en artikel rubricerad "Brandstationen i Torshälla för liten för moderna brandbilar". I korta drag berättar artikeln, att vid sidan av möjligheten att bygga om deltidsstationen med högre portar, så tittar en arbetsgrupp på alternativet att i stället ha två mindre bilar: en släckbil och en räddningsbil.

Eftersom en ombyggnad skulle bli komplicerad, och det dessutom innebär att man kan rekrytera deltidare utan c-körkort, så är alternativet med två mindre bilar en troligare lösning, skriver tidningen vidare.

I artikeln berättar även Lars Lagebo, stf räddningschef i kommunen, att en ny lastväxlare för 1,8 mnkr ska levereras till Eskilstuna räddningstjänst i år, och att det planeras för inköp av en ny släckbil för 3,7 mnkr 2013.

Sidor: [1]