Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Joroma

Sidor: 1 ... 6 [7] 8
91
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 15:24 - 17/09 2012 »
263-4040 hette som Scaniaolsson sa aldrig 3040 i Eslöv. Den hette 614 även en längre tid innan den driftsattes i Löddeköpinge, innan all tjänstgörande personal utbildats på den. Det var inte många på stationen som kört växelflak innan, eftersom Kävlinge Kommun aldrig haft en lastväxlare. Sedan märtes den 368 i takt med att all personal var klar, sedan bara någon månad efter märktes den 263-4040, fick ny dekor, samt Lunds gamka vattentank. Var gamla Eslövstanken står vet jag inte. Till bilen finns som sagt även SMC containern och vad jag upfattat som en sanerings-och storskadeplatscontainer. Enligt rsyds hemsida har station Kävlinge särskild kometens kemsanering så det hänger kanske ihop där.

Vad 2040 beträffar tycker jag det är lite synd att man inte märker om den till, t.ex. 2060, om det inte redan finns på stationen. Egentligen borde hela ekipaget flyttas till jägersro eftersom det är deras kompetens som finns lastad på bilen, men det kanske finns en anledning till att det blivit så.

Medans vi är inne på tungräddningsgrejor och sånt som fanns i containern: varför tog man bort M307? Var den för gammal eller? Även när man flyttade fd. 368 från Lödde till Genarp (MB Unimog med kran) tog man bort kranen och kallar den nu slangjeep. Så från två kranbilar till noll i Rsyd. Anledning till att man bara kör räddning i en container, finns det en bra sådan?

92
Räddningstjänst och brandkår / SV: RTJ Syd
« skrivet: 07:11 - 04/09 2012 »
har inget reg nr på den, men vet att det är fd 142 då den hette det ett bra tag efter flytten till Lödde. När rakel infördes märktes den om. Den stod i Lund innan ett tag också, 2008 tror jag detta var när jag var där på öppet hus. Den har varit här och var.

93
Räddningstjänst och brandkår / SV: RTJ Syd
« skrivet: 10:53 - 31/08 2012 »
Intressant med fordonsförflyttningarna där. Inväntar om det verkligen blir så. Hoppas själv att 4010 blir 4020, för den reservbilen har sett bättre dagar.

Jag har hört att Löddes "nya" 4010 (dvs fd 261-1010) ska byggas om och utrustas med CAFS. Har du någon information om det, Lars-Owe?

94
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 19:07 - 06/08 2012 »
jag jag har inte sett den, inte ens på bild, med vattentank sedan runt 2009-2010. Jag tror inte bilen använts på larm sedan dess heller. I så fall extremt sällsynt. Hittar inga bilder på google heller som tyder på det. Vad jag vet finns bara 2 vattentankar inom Rsyd, en står i Lödde, den andra har jag inte sett till. Jag tror att bilen står lastad med denna container alltid, oavsett vad som bilen är märkt med (om ingen vet att den inte står lastad med vatten/skum, kan den vara märkt så också). Ingen brandis från Lund/Rsyd på forumet som kan besvara det?

95
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 18:55 - 01/08 2012 »
har läst lite på Rsyds hemsida där man under de senaste månaderna lagt ut lite mer info om stationerna. står att Lund har tungräddningsutrustning, så min gissning är att det är det som finns i containern. Jägersro är tungräddningsstation men Lund har utrustningen (jo logiskt). undrar varför dom inte ställer 2040 på Jägersro då...? aja, min ursprungliga fråga är nog besvarad i alla fall: Tungräddning! tack för svaren för övrigt  :D

96
Räddningstjänst och brandkår / SV: Hyllies 261-1010 i trafik
« skrivet: 01:20 - 14/05 2012 »
Jägersro körde med sin nya 1210 i helgen i alla fall, på en lägenhetsbrand på Östra Förstadsgatan.
http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=348185

97
Övrigt / SV: Inget behov av rökdykarberedskap?
« skrivet: 00:14 - 23/04 2012 »
Vet du någon räddningstjänst som har just såna kombitjänster?

Enligt www.utryckning-uppsala.se  har station Knivsta (Attunda Brandförsvar) sådan kombitjänst 1+5 deltid. Vardagar sysslar de med klottersanering eller dylikt, men fortfarande med 5min anspänningstid.

98
Övrigt / SV: Frontvinsch på tankfordon
« skrivet: 22:19 - 18/04 2012 »
Man kan säga såhär: losssdragning kräver bara att den ena bilen har vinsch. Den andra ska bara ha infästning till stropar i kofångarn. Vilken bil det är spelar ingen roll, bara en vinsch är inblandad.

Ett annat användsområde är stabilisering av buss eller lastbil på sida. Man sätter två trappor (de man normalt sätt stabiliserar personbilar med) under varje däck som ligger mot marken (framaxel och bakaxel - räcker med drivaxeln om det är ett boogiefordon). Totalt fyra trappor. Sedan lite brytblock och stropar mm kopplat till vinschen sen drar man tills vajern är spänd. På taksidan följer man med med kilar. Syftet är inte att lyfta, utan bara stabilisera så det räcker med 2-3 tons dragkraft. Mycket användbart.

99
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 22:45 - 03/04 2012 »
Även jag kan säga att jag aldrig hört talas om att det ska vara lagstadgat någonstans att rökdykning ska kunna ske inom viss tid. Och om en mindre station har 2-3 skarpa rökdykningar per år i sitt distrikt är det kanske en uppoffring man får göra. I en perfekt värld hade det funnits en heltidsstation inom tio minuter överallt men detta är inte ekonomiskt försvarbart. Det enda som reglerar insatstider är i så fall vad kommunen bestämmer i sitt handlingsproblem, som de ska ta fram varje mandatperiod, enligt LSO. Säger man 45 minuter på Fårö, då är det så.

Det behöver inte vara ett jätteproblem, i och med att jag har svårt att tänka mig att det sker mycket livräddningar i den regionen. Tyvärr är det så att Gotland i allmänhet har svårt med personal, inte minst stora och långdragna händelser eftersom det trots allt är en ö. För några år sedan köpte man in nya insatsbilar till vissa deltidsstationer, för att fungera lite som taktiskta resurser, samt FIP/offensiva enheter.
   Det finns tänkare på MSB i Revinge som försöker hitta ett sätt att integrera dessa enheterna i ett koncept som innebär att man inte rökdyker om det inte behövs. Dvs om man kan ventilera ut röken utifrån (krossa fönster - bryt dörr - fläkt) kan man göra bedömningen "inte rökdykning", därmed frångå kravet på 1+3 (ja, det är faktiskt 1+3 som står i AFS:en). Ingen lösning, men ett alternativ.

Orsakar detta pronlem får man införa heltidspersonal på Slite som kompletteras med ordinarie styrka. Tveksamt om det kommer hända men drömma får man väl?

100
Övrigt / SV: Dålig ekonomi
« skrivet: 22:26 - 08/03 2012 »
Senaste budet konkurs, Falck tar över driften med omedelbar verkan (i Skåne), då man frångått offentlig upphandling eftersom det är en akut situation. Falck får därför driva all ambulansverksamhet i Skåne i 1,5 år till, troligen den tid som Sirius hade kvar på sitt avtal. Hur det ser ut i resten av landet vet jag inte.

101
Ambulans och sjuktransport / SV: Varför fula takhöjningar?
« skrivet: 17:12 - 02/03 2012 »
Allt beror ju på vad kravspecifikationen i upphandlingen säger, och vilket märke samt påbyggare som lättast möter dessa kraven. Det kanske finns andra aspekter som gör Renaultambulans sämre på något sätt i en upphandling, medan den är bättre i en annan upphandling. Det är ju helheten som räknas.

102
Ambulans och sjuktransport / SV: Varför fula takhöjningar?
« skrivet: 16:26 - 01/03 2012 »
För det första kan vi strunta i om det är fult eller inte! Funktionen känns nog mer prioriterat när man upphandlar fordonen. Själv hade jag föredragit en höjning av taket då det ger mer utrymme att arbeta när man vårdar en patient. Det ger dessutom utrymme för högre hyllor/skåp att lagra utrustning i. Dessutom kan jag tänka mig att patienten känner sig mer bekväm när taket är en meter ovanför huvudet istället för 20cm. Detta är ju särskilt påtagligt då patienten placeras sittande i ambulansen och extra takhöjd är behövlig. Därför kanske? Som sagt: funktion före utseende.

103
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 22:12 - 23/02 2012 »
Jag har inte själv tagit bilden så jag vet inte, och det verkar inte stå något på sidan. Brukar titta där ganska ofta så någon gång det senaste halvåret kanske?

104
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 18:19 - 23/02 2012 »
Jo jag har koll på allt vad rakel och tidigare nummer heter och sånt. Men det jag menade var att den kanske inte längre var just tankenhet (40) utan används till annat, och borde då heta t.ex. 263-2060. Är säker på att SMC containern står i Lödde. Det jag undrar över är just containern på bilden som jag länkade till...

105
Övrigt / SV: TV-serier
« skrivet: 22:14 - 19/02 2012 »
Själv tycker jag att det är intressant även om det är samma samma samma. Dock har jag som "verksam i branschen" (SMO-studerande) börjat bli lite trött på när de klipper in sekvenser i form av bild och ljud (läs: blåljus och sirén) bara för att det ska bli lite häftigare, lite coolare, och lite mer attraktivt för tittaren (112 På Liv och Död är JÄTTEFLITIGA på inklippta sekvenser). Själv ser jag det stundvis som en bra källa för lärande och uppdatering av mina egna kunskaper. Tror absolut att det finns de som tröttnat på dessa program.

Sidor: 1 ... 6 [7] 8