Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robban

Sidor: [1] 2 ... 11
1
Med anledning av att de senare inläggen till största del i ämnestråden berör även andra omständigheter  inom Södertörns brandförsvarsförbund, så är ämnesrubriken ändrad från "Nacka överväger lämna Södertörn för Storstockholm" till "Södertörns brandförsvarsförbund".

2
Har de nya ”rundalastbilarna” levererats ännu? Vet att det beställdes 2 nya larmutrustade Scanialastbilar till materialdepån

Tror inte det. De är vart fall inte i drift än.

3
Är reservpoolen utökad med en lastväxlare? Såg Vallentunas gamla lvx som 231-3940 ganska nyligen

Ja

4
231-3430 kommer märkas om och bli 236-4330 inom kort.

6
Det finns inga planer på att ta bort heltidsbemanningen på Vaxholm. Ljusterö är ofta 1+4, men jag tror dock att minimibemanningen är 1+2 idag. Rökdykarkompetensen kommer inte återinföras, så kravet att vara 1+4 finns inte av den anledningen.

7
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

Vad ska man göra för anpassningar mer än ommärkning/omprogrammering? Är det någon specifik utrustning som Djurö behöver/inte behöver?

Bilen anpassas utefter Djurös förmåga kopplat till utbildnings- och kompetensnivå.

8
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

9
2 31-3930 är ett reservfordon och tillhör inte Ã…gesta eller Okvista.

10
Precis som Henrik skriver börjar släckbilarna först på en heltidsstation med hög larmfrekvens för att sedan gå till heltidsstation med lägre larmfrekvens. Slutligen hamnar bilarna på deltid, värn eller som reservbil, utbildningsbil. Avskrivningstiden är 16 år för tunga fordon i SSBF. Därefter avyttras de.
Ett undantag för rullen var Ljusterö som 2018 fick en helt ny BAS 4 för att ersätta två släckbilar eftersom de har behov av vatten och lång tid till förstärkning med tankbil.

11
På släckbilsfronten har det senaste året beställts 4 nya släckbilar som lett eller leder till följande rokader:
7010 (Täby) -> 3310 (reserv) -> 3710 (utbildning) -> gamla 3710 (avyttrad)
1910 (Vällingby) -> 7610 (Ã…kersberga) -> 3810 (utbildning) -> gamla 3810 (avyttras)
1410 (Farsta) -> 4310 (Värmdö) -> 4410 (Djurö) -> gamla 4410 (avyttras) Rokaderna är inte klara än.
Den fjärde släckbilen är inte levererad än, men rokaderna som följer på den leveransen leder till slut till en modernare 7910(Vaxholm).

Det stämmer att 7340 står på tur för utbyte, men hur långt den processen är gången vet jag inte. Likaså med processen med ny RVR-bil 1860.
De nya ledningsbilarna har nämnts i tidigare inlägg. 
     

12
Tanken är att de blir 1080 och 1280 och sedan avyttras de äldsta ledningsbilarna.

14
Vaxholms 234-7910 (2004) ska enligt fordonsplan bytas 2020-2021. Den och 231-1220 är de enda bilarna i SSBF som har skärsläckare. Därför byts den inte rakt av mot någon annan släckbil.
Ljusterö fick en Typ 4 för att ha mycket vatten på bilen. Det behovet finns inte riktigt i Vaxholm med förstärkning med tankbil inom 20 minuter, men vi får se vad som sker när det närmar sig byte.

15
Det är inte så länge sedan täckstyrkan var en styrka och betydligt mindre i antal. 2 x 1+4 räcker gott och vid behov flyttar man en annan stege till den station som övar.

Att man skulle ha gott som stegbilar kan man tycka, men stegbilarna är mer komplicerade och är i större behov av reparationer. Även så tar ofta reparationerna längre tid när det gäller själva stegfunktionerna och därmed kan det vara brist på reservstegbilar emellanåt.

Sidor: [1] 2 ... 11