Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - heimer

Sidor: 1 ... 8 [9] 10
121
En till sak är att eurolans-bussen har fler "bullseye" blåljuslampor fram och 2st bak

122
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Tunnelbanepolisen
« skrivet: 21:40 - 01/04 2014 »
Tullen har 3 Tri-star bil som CBRNE-fordon och de valdes utifrån storlek, lastkapacitet och motorstyrka

123
Egentligen inte faktiskt!
Kommer bilarna bli likadana till Trosa eller kommer man inrikta den ena mer på "brand" (typ mer slangar, strålrör, dimspikar, fläktar mm) och den andra mer på "räddning/trafikolyckor" (typ mer hydralverktyg, luftkuddar, verktyg mm)?
Tänker att en bas 4 får väl inte plats med lika mycket "utrustning" som en bas 1?

124
Finns det planer på FIP i Trosa också? Motsvarande som i Gnesta?
Känns annars lite konstigt att om hela styrkan på 1+5 åka rycka ut så måste man åka i 2st bas 4:or
Men det skulle se lite pampigt ut :)

125
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nyheter hos RSG!
« skrivet: 02:03 - 16/11 2013 »
Varför inte klippverktyg till deltiden? Finns ju vissa räddningsvärn som har det!
Jag tänker att klippverktyg är ganska väsentligt vid en trafikolycka?
Vid en allvarlig trafikolycka så är det väl inte optimalt att deltidsstyrkan måste invänta förstärkning för att kunna klippa loss de ev fastklämda...

126
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nya investeringar SSBF
« skrivet: 21:37 - 12/08 2013 »
Jag tackar så mycket för svaret Robban! :)

Okej, Är det inte en sådan bil som Räddningstjänsten StorGöteborg ska/håller på att införskaffa?

En "vanlig" bas 2:a till Johannes vore väl bättre så man får större kapacitet på släckbilen och sedan köpa in en lite större bil med olika släcktekniker som man placerar på exempelvis Katarina,Östermalm eller Kista (stationer där specialresurserna inte verkar användas i lika stor utsträckning som på de övriga)

127
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nya investeringar SSBF
« skrivet: 03:44 - 11/08 2013 »
Vad var det som utmärkte sig så speciellt i denna upphandling så att ingen kunde leverera?

128
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nya investeringar SSBF
« skrivet: 03:22 - 10/08 2013 »
Man har tidigare klagat på att kapaciteten hos Tristarbilen 1010 på Johannes är för dålig, Hur ser planerna ut för en ny bil på Johannes med bättre kapacitet?
Tänker man i banorna att byta ut nuvarande bil mot en ny "bas 2" som går in i garaget eller blir det någon form av specialbygge?

129
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nya investeringar SSBF
« skrivet: 01:42 - 01/08 2013 »
Låter bra att de får en ny bil till hösten :)
Lite off topic men vet du föresten hur planerna på att göra om Djurö till deltid gick?
Har den tanken lagts ned eller finns det fortfarande lite liv i den? :)

130
Tack så jättemycket för informationen, alltid kul att höra från människor som vet vad de pratar om :)

131
Okej, där ser man! Tack för infon :)

Hur kommer det sig förresten att man vill lägga över AI på ett eget fordon?
Den utrustningen har väl tidigare ingått i kemcontainern på lastväxlaren 146?

132
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nya investeringar SSBF
« skrivet: 01:48 - 27/07 2013 »
Lånar tråden lite,

Är det någon som vet varför man inte placerar en av Scania-basbilarna som blev över vid neddragningarna i Stockholm hos Djurö räddningsvärn?

Måste ju vara bättre med en Scania från -02 än den dom har nu som är från -95...


133
Jag tackar för informationen! :)
Vad är det för ny bil man tänkt sig? Är det i storleksklassen typ som citystyrkan har eller är det typ lastväxlare?

134
Såg på brandforsvar.se att Storstockholms brandförsvar placerat en Volvo V70 som fordon för avancerad indikering.

Är det någon som har mer information om detta fordon?

Är den endast tänkt att följa med som utrustningsbil tillsammans med basbilen på larm?
Känns som en väldigt liten bil med tanke på all utrustning som skall medföras, och den verkar ganska klent blåljusutrustad också...
Av bilden på hemsidan att döma så verkar baksätena vara borttagna.

135
Blir det inte ett väldigt dyrt projekt för att samlokalisera följande funktioner:

- Två Räddningscentraler.
- Trafik Stockholm som dirigerar 3 vägassistansbilar.
- SL trygghetscentral som leder vakterna i T-banan.
- SOS-Alarm som endast blir en telefonväxel (om Medhelp fortfarande har ambulansuppdraget när centralen kommer igång.

Som jag förstått det så kommer följande funktioner att INTE ingå i samverkanscentralen:
- Polisens LKC
- Medhelps larmcentral för sjukvårdslarm och ambulansdirigering.
- SLs Trafikledningar för Tunnelbanan och lokalbanorna.
- SLs Trafikledningar för busstrafiken.

Sidor: 1 ... 8 [9] 10