Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - heimer

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 10
31
Ambulans och sjuktransport / SV: Ledningsenheter
« skrivet: 19:13 - 24/03 2019 »
Är det några riktiga ledningsfordon beställda eller är tanken att Aisab ska fortsätta bedriva ledningsenheterna i de gamla ledningsambulanserna och gamla akutläkarbilen?

32
Räddningstjänst och brandkår / SV: Offensiv enhet RSG
« skrivet: 21:05 - 19/02 2019 »
RSG testar en ny Offensiv enhet under ett år
Är det någon här som vet fabrikat på bilen och vilket radionummer den har
http://news.cision.com/se/raddningstjansten-storgoteborg/r/mindre-bil-kan-gora-mer,c2743195

Är denna styrka utöver Gårda dagtid?


33
Ambulans och sjuktransport / SV: Ledningsenheter
« skrivet: 01:10 - 12/02 2019 »
Någon som har bilder och info om hur uppstarten har gått?

Inte träffat på dom ännu på nått jobb varken på vägass eller brand, däremot sett bild på två på instagrem plus att jag sett en jag lagt bild utpå instagram.. Har dom på mobilen ska se om jag kan få upp den här med

Sökte runt lite och hittade bilder på aisabs gamla akutläkarbil och ledningsambulanser som blivit omämärkta. Uppfyller de gamla ledningsambulanserna kravet på fyrhjulsdrift?

34
Ambulans och sjuktransport / SV: Ledningsenheter
« skrivet: 18:47 - 07/02 2019 »
Någon som har bilder och info om hur uppstarten har gått?

35
Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?

Ja, den går fortfarande kvar och de har inte haft den bilen så särskilt många år.

Medlemskommunerna har ganska stort mandat att bestämma över vagnparken på sin kommuns stationer. I förstudien fanns också ett annat alternativ som innebar att räddningsvärnet i Avla skulle ha två mindre bilar och att Gnesta skulle utöka med en stor bil.

Ett annat exempel på det är deltidsbrandstationen i Trosa som under många år haft två fullstora släckbilar och större styrka än 1+4.

Då bör väl Vrena prioriteras före räddningsvärn kan jag tycka.
Jo men Trosa var från början 2+5 som sedan krymptes till 1+5. 2st Bas 4:or ger en väldig flexibilitet, 2 man kan åka ut på en mindre brand samtidigt som 4 man kan åka på en trafikolycka. Trosa har ett väldigt stort område med varierande riskbild.

36
Sörmlandskustens räddningstjänst köper in en ny släckbil till stationen i Gnesta enligt SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/varnet-i-gasinge-kan-fa-ny-brandbil

Den nuvarande släckbilen 2 41-8010 (Scania P360 -12, CWP593) flyttas till räddningsvärnet i Alva för att i sin tur byta ut deras nuvarande släckbil 2 41-8210 (Scania P82 -84, DAG142) som i ett tidigare liv bland annat varit släckbil 24 461 i på deltidsbrandstationen i Ã…kers Styckebruk hos Räddningstjänsten Strängnäs.

I samband med detta renoveras och anpassas också brandstationen i Gåsinge (Avla) till att rymma den något större släckbilen.

Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?

37
Hur är bilen utrustad?

38
Det är inte så länge sedan täckstyrkan var en styrka och betydligt mindre i antal. 2 x 1+4 räcker gott och vid behov flyttar man en annan stege till den station som övar.

Att man skulle ha gott som stegbilar kan man tycka, men stegbilarna är mer komplicerade och är i större behov av reparationer. Även så tar ofta reparationerna längre tid när det gäller själva stegfunktionerna och därmed kan det vara brist på reservstegbilar emellanåt.

Tack för svaret Robban!
Det jag syftade på med att tillföra 1 man och även en stegbil är att det skulle underlätta så man slipper göra beredskapsförflyttningar av stegfordonen vid övningar. Tänker främst på Ã…kersberga, Lidingö, Täby, Farsta, Värmdö (de mer avlägsna stationerna).

Känns som att tillföra 1 man och en stegbil på den ena av täckstyrkorna skulle ge så mycket i effektivitet.

Om exempelvis  täckstyrkan + Katarinas stege täcker på Värmdö, och Kungsholmen är på ett långväga dyklarm, då finns endast Östermalms stege att tillgå innerstan (om inte 1220 åker och bemannar 1730)
 

39
Varför tillför man inte den ena av de taktiska styrkorna 1 eller 2 gubbar och en stegbil?
Borde underlätta beredskapsplaneringen på framförallt ytterstationerna om en taktisk styrka kan täcka upp 100% vid övning.
Finns gott om fräscha reservstegar i organisationen som skulle kunna användas.

40
Hur ser det ut med inköp av ledningsfordon?

7080 & 7180 är från 2004 och faller snart för ålderssträcket även som reservfordon/ledningsstöd.
1280 & 2080 är fräsha men för små, var aldrig tänkta att bemannas med befäl+lop.
1080 & 1180 är moderna och fräsha avsedda för vara leaningsfordon med operatör.

När 1080 eller 1180 är ur drift finns idag inget likvärdig reservfordon att tillgå.
1280 går skarpt dagtid och utgår från täby, men är för liten för YB+lop.
Kvar finns endast 2080 som reservfordon eller för att nyttjas till kommenderingar/planerade särskilda händelser.

Finns det planer på att anskaffa ytterliggare 2 ledningsfordon identiska med 1080 och 1180? 


41
Ambulans och sjuktransport / SLL nya sjuktransportfordon
« skrivet: 02:41 - 19/09 2018 »
Samariten ambulans AB här dragit igång en ny sjuktransporttjänär med 36 nya fordon.
Dessa är renault-minibussar med plats för 1 bår och är utryckningsregistrerade.
Dock så syns det inga blåljus på dem, är de möjligen försedda med 1 eller 2 kojaklampor istället?
Syftet med larmutrustningen är enligt SLL att de ska kunna köra trängande i en katastofsituation, alltså inte i den vanliga verksamheten (inte ens på ett SALSA-larm som jag förstått det eftersom personalen inte får utbildning i utryckningskörning).

Någon som vet mer om hur bilarna utrustas?

42
Såhär ser det f n ut i SSBF gällande befäls- och ledningsfordonen
1080, CLC 631, Yttre befäl
1180, GOW 549, Vakthavande Brandingenjör
1280, LNP 357, Yttre befäl, Vardagar dagtid.
1380, DMX 630, Resursbil
1480, LBR 776, Brandchef i beredskap
2080, JPO 695, Resursbil
7080, UPW 851, Resursbil
7180, URA 521, Resursbil

Är 1280 ett extra Yttre befäl som är i tjänst utan Lop som chaufför?

1280 bemannas av YB och chaufför utan krav på LOP. Tanken är att den ska vara tillgänglig för de nordöstra delarna, Täby, Vallentuna och Ã…kersberga,  startar och slutar på  JO och står på TÄ under dagen.

Tack för info:n! Kommer verkligen bli ett lyft när yttre och inre ledning samlokaliseras!

43
Ambulans och sjuktransport / SV: Läkarbilar
« skrivet: 05:07 - 10/06 2018 »
Nej men det var/är en kort uppstartstid så minsta försening får konsekvenser. Detta ligger på SLL:s krav och korta framförhållning skulle jag påstå!

Jag förstår. Kan tänka mig att det även tar ett bra tag att utbilda all personal osv.
Vet du hur akutläkarbilarna och jourläkarbilarna är stationerade?
 Som jag förstod det så hade förut jourläkarna ”sina” bilar hemma, och kallades ut av 1177 via telefon. Detta arbetsätt torde inte fungera nu när det ska vara läkare +sjukvårdare i bilen (såvida de inte bor tillsammans) 😃

44
Såhär ser det f n ut i SSBF gällande befäls- och ledningsfordonen
1080, CLC 631, Yttre befäl
1180, GOW 549, Vakthavande Brandingenjör
1280, LNP 357, Yttre befäl, Vardagar dagtid.
1380, DMX 630, Resursbil
1480, LBR 776, Brandchef i beredskap
2080, JPO 695, Resursbil
7080, UPW 851, Resursbil
7180, URA 521, Resursbil

Är 1280 ett extra Yttre befäl som är i tjänst utan Lop som chaufför?

45
Ambulans och sjuktransport / SV: Läkarbilar
« skrivet: 15:58 - 27/05 2018 »
Leveransen från Merca var försenad. Första bilen blir eventuellt klar tills fredag, man kommer hyra två bilar från AISAB/Falck samt eventuellt en ambulans.

Tack för info:n Spännande start för dem 🙄 Är det någon speciell motor i dem eller något annat speciellt krav  som gjorde att leveransen dragit ut på tiden?

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 10