Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: JS skrivet 21:55 - 26/10 2012
-
Hej!
Delar med mig av lite fakta om nya fordon hos Räddningstjänsten StorGöteborg (RSG).
Nya lastväxlare:
Under dom kommande fyra åren kommer RSG köpa 6 st lastväxlare.
Dom kommer placeras i..; Torslanda, Mölndal, Angered, Lindome, Kungsbacka & Öjersjö
Ny maskinstege:
Inköp av ny maskinstege till Lundby planeras.
Nya släck-/räddningsbilar:
Det är nu klart att RSG kommer köpa 11 nya BAS-bilar.
Stationerna som får nya bilar är;
Olofstorps räddningsvärn, deltidsstationerna Hindås, Rävlanda, Lerum, Mölnlycke, Frillesås & Kungsbacka
samt heltidstationerna Torslanda, Lundby, Frölunda & Mölndal
Deltidens & Olofstorps bilar kommer ha en vattentank på 3000 l medans heltidens bilar får 2000 l pga plats & viktbegränsningar.
Det är alltså inte bara Stockholm som köper in ett stort antal släckbilar...
Äntligen försvinner många äldre & gamla bilar som RSG har idag. :D
Dessutom kommer man att få nya larmställ & hjälmar.
-
Det finns alltså idag ingen brandbil i Göteborg som har en 3000 liters vattentank? "Vikt och platsbegränsningar"? Är det stationernas golv som inte tål en 3000 l vattentank eller vill man bara köpa s k BAS II? En brandbil med 3000 l vattentank tar ju inte så mycket större utrymme i brandstationen än en 2000 liters. Göteborgs vägnät torde, som de flesta städer, klara en en vanlig tvåaxlad lastbil med 18-tons totalvikt!? Vari ligger begränsningen?
-
Råkade radera fel inlägg här.....
Följande text raderades av misstag.... Vem som skrev det minns jag tyvärr inte.
Lasse S: på de extra 1000 literna gör inte brandbilen större, och som du säger, tar inte mer plats på brandstationen. Men 1m3 i skåpet kan istället reserveras till mer utrustning, vilket torde vara en bra sak. Detta är en hyfsat vanlig lösning i storstadsområden då det inne i städerna finns bra brandpostnät. Vad vikten beträffar gör det absolut ingen skillnad i om vägarna tål en vanlig lastbil eller en brandbil. Men en stad som Göteborg har troligen en hel del BK2 vägar samt en och annan BK3 där dessa 1000kg kan vara avgörande (bruttovikt = vikten här och nu, därmed lastberoende).
-
Blir det Sala brand som rustar upp BAS bilarna?
Är dom beställda?
-
Hej!
Lite kompletteringar -
Nya lastväxlare:
Ett ramavtal om sex fordon har slutits med Sala Brand och enligt uppgift ska det levereras ett fordon i december och under ytterligare två-tre stycken under 2013.
I samband med leveranserna byggs de befintliga vattencontainerna om. Bland annat renoveras tanken/tankarna, ramen byts, ny pump klass III och fjärrstyrd vattenkanon monteras. Även detta görs av Sala Brand och jag har sett den första vilken ser intressant ut.
Ny maskinstege/höjdenhet:
Ny maskinstege, med vikbar topp, är beställd av Sala Brand och är av samma typ som de senaste levererade.
Beräknad leverans april/maj 2013.
Nya släckbilar/räddningsenheter:
På grund av den tekniska utvecklingen, avancerad elektroniken mm, är det inte längre lönt att renovera fordon som tidigare gått på heltidsstationerna. Det kostar för mycket och därför satsar man på helt nya fordon till deltidstationerna och räddningsvärnet i Olofstorp (värnet i Askim är numera placerad på station Frölunda och har inte längre någon egen räddningsenhet). Samtidigt, eller något senare, beställs nya fordon även till de fyra heltidsstationerna som har kvar de äldsta. Angående mängden vatten så har de fordon som rullat inom Göteborg haft mellan 1500 och 2200 liter i många år.
Andra fordon:
Båtpersonalen har fått en VW Passat för att åka mellan station Frölunda och båtläget i Tångudden vid larm.
Värnen Olofstorp, Askim och Brännö har bytt ut sina VW/Ford pick-uper mot Toyota HiLux/Nissan Navara.
Nya småbåtar:
För att förbättra standarden och säkerheten har ramavtal slutits på två typer av småbåtar på trailer. Avtalet gäller båtar av typen havsmodell (Buster L med 50hp motor) och insjömodell (Buster M med 40hp motor).
Ny bekädnad:
Nya befälshjälmar har beställts och är av typen Pacific.
Med vänliga hälsningar
Stefan Bergsten
-
Hej,
Nya Lastväxlare: Vilken Chassi?
Maskinstege: M32L eller M32L-AS?
mvh
Hilmar
-
Tack för kompletteringen, Stefan!
Angående släckbilarna, kommer dom göra en upphandling eller blir det Sala på dom oxå?
-
Hej!
Vet att det varit flera planeringsmöten och skall försöka ta reda på mera.
Hilmar: Det är en Volvo FE och stegmodell M32L-AS (=vikbar topp), likadan som Kortedalas.
MVH
Stefan Bergsten
-
De senaste tre lastväxlarna har varit scania P400 4 axlade bilar http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=18308 senaste stegarna har varit Volvo FE http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=18842 och senaste BAS bilarna har varit scania P400 http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=16196 de med. Om någon vet vad ska de satsa på hedan efter scania eller volvo? Om jag vågar gissa så skulle jag kanske tro att växlarna och de basbilar som skall till heltiderna och deltiderna blir scanior likadana som de som nyligen köpts in till RSG och att stegen och värnbilarna kanske blir lite mindre volvo chassin? Känns som man borde kunna vinna en del på att hålla sig till ett märke i servicar och att personalen inte behöver lära sig så många olika bil typer.... Dock är jag Scania frälst så hoppas på Scanior för eget tycke då :-P
-
Den nu beställda lastväxlaren är en Volvo FM410 6x2 med hydraulstyrd löpaxel.
De 4-axliga Scaniabilarna till Lundby och Frölunda var specialfordon för att bära skumsläckningsflaken och bilen till Kortedala fungerar även som reserv till dessa.
Vad jag hört skall specificationerna på räddningsenheterna till heltid/deltid/värn inte skilja så mycket, förutom den tidigare nämnda tankrymden.
Enheterna till deltid/värn kommer antagligen vara något enklare utrustade, dock försedda med fordonsdator och navigeringsutrustning.
MVH
Stefan Bergsten
-
Okej vet du om alla lastväxlarna skall bli volvo? Någon som vet vad de nya bas bilarna får för chassin?
-
Den nu beställda lastväxlaren är en Volvo FM410 6x2 med hydraulstyrd löpaxel.
De 4-axliga Scaniabilarna till Lundby och Frölunda var specialfordon för att bära skumsläckningsflaken och bilen till Kortedala fungerar även som reserv till dessa.
Är det Sala Brand som bygger Volvon & var placeras den?
-
Enligt uppgift är upphandlingen av de 11 nya räddningsenheterna klar.
Chassit blir Volvo FMX med påbyggnad av Sala Brand.
Mer fakta kommer när jag får det bekräftat.
För övrit har Sala levererat den 3:e och 4: renoverade lastväxlartankarna.
Se länk http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=363 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=363) för att se hur de ser ut.
MVH
Stefan Bergsten
-
Volvo FMX? Är inte det fyrhjulsdrift på dem? Inte helt vanligt inne i städerna, mer på ytterkårer.
-
Volvo FMX? Är inte det fyrhjulsdrift på dem? Inte helt vanligt inne i städerna, mer på ytterkårer.
Nja.. Volvo FMX presenterades 2009 om jag inte har fel. Den är mycket ovanlig som brandbil, det finns endast en i Sverige, Alingsås lastväxlare 2 52-4040. Dock kommer ju Volvo Lastvagnars nya demobil, en BAS med byggnation från Autokaross, säljas förr eller senare.. 8)
FMX kan beställas både med & utan allhjulsdrift.
Produktblad från Volvo om FMX som brandbil
http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/Documents/News%20and%20media/Produktblad_brandbil_V1.pdf (http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/Documents/News%20and%20media/Produktblad_brandbil_V1.pdf)
-
så det innebär med andra ord att man går ifrån scania igen och till volvo igen men jag undrar varför Göteborg handlar in så många olika modeller och inte följer tex ssbf och kör på en modell och tillverkare känns ju som det borde vara lättast för personalen med bara en modell? Sen får jag som Scania älskare trösta mig lite med att det nu blev FMX och inte bara FM för FMX e i mina ögon bättre bil än vad den vanliga FM är
-
Som brandbilsentusiast är jag nöjd att någon går emot strömmen. :)
Jag är innerligt trött på alla BAS I-Scanior. Det finns säkert massor med argument för likformighet, men ack så tråkigt.
-
Håller med föregående talare! Det börjar bli litet enformigt. Enda skillnaderna är ungefär om de har fjärrljus eller stora hytten. Annars likadant. Med risk att komma från ämnet så är än märkligare att Räddningsverket påbjuder att endast vissa fordon får användas i vissaa sammanhang, t ex Mercedes Sprinter och Volkswagen. Dvs i grunden samma kaross som är den smalaste på marknaden. Trist!
-
Finns det nu mer fakta angående dom 11 nya släckbilarna på Volvo FMX?
När ungefär kommer dom att levereras?
-
Jag vet att inlägget kanske inte passar in i tråden, med iallafall;
Vad har Lindome för tankfordon. Deras tidigare tankbil (Scania LBS 6x2,-77 Regnr. CKS 559) ägs sedan 120601 av en privatperson (avställd).
Har dom någon reservlastväxlare (Volvo FL10) med tankcontainer tills dom får en ny lastväxlare under året?
-
sisst jag körde förbi där såg det ut som kortedalas gamla växlare med tank men var några månader sedan nu ...
-
Lindome station kommer att få en ny pick-up , troligen blir det en Toyota Hi-Lux.
Just nu håller man på att utrusta en ny RVR-Kärra på en Fogelsta Skåpvagn Cargo Exelent.
V-672
-
Nu har Sala Brand levererat tidigare nämnda lastväxlare, närmare bestämt 4 st Volvo FMX 410 6x2 med HIAB Multilift
lastväxlaraggregat.
Bilarna liknar dom 3 fyraxlade Scania lastväxlare som RSG fick levererade 2011 (?) sett till påbyggnaden
Länk till Sala Brand's hemsida där ni själva kan beskåda dom ny lastväxlarna ;)
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=447 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=447)
PS. För ni som undrar kommer förhoppningsvis dom nya räddningsenheterna levereras våren 2014 (har jag för mig..)
-
Hej!
Lite mer info om de nya räddningsenheterna till Storgöteborg.
11 fordon – 7 till deltid/värn, varav två Trafik 2, och 4 till heltid, varav en Trafik 3.
Fordonen till deltiden/värnet levereras så fort det är möjligt (enligt uppgift den första i början av juni i år), en heltidsbil under 2013,
2 heltid under 2014 och en heltid 2015.
Byggs på Volvo FMX 370hp med påbyggnad av Sala Brand.
Heltidsbilarna försedda full luftfjädring runt om, utrustade med vinsch fram, automatisk upp/nedtagning av utskjuts- och skarvstegar,
pump låg- och högtryck 2400 l/10 bar samt tankar om 2000 liter vatten och 400 liter skumvätska.
Deltidsbilarna och värnbilen har parabel fjädring runt om, Trafik 2 bilarna är utrustade med vinsch fram, manuell upp/nedtagning av
utskjuts- och skarvstegar, pump lågtryck 2400 l/10 bar samt tankar om 3000 liter vatten och 400 liter skumvätska.
Inredningen i de två fordonstyperna skiljer något, annars är de i stort sett lika (Trafik 2=klipputrustning, Trafik 3="tung" klipputrustning).
MVH
Stefan Bergsten
-
Vet någon vart de nya lastväxlarna kommer placeras?
-
Jag skrev i början av tråden Torslanda, Mölndal, Angered, Lindome, Kungsbacka & Öjersjö, men jag låter
det vara obekräftat...
-
men tänkte mest vilka som får först eftersom det är sex stationer som skall få nya och bara fyra nya är färdigbyggda än så länge?
-
Tänkte inte på att det bara var 4 st levererade... ;D
Isf blir det väl förmodligen Torslanda, Mölndal, Angered & Lindome som får sina först, eftersom dom har dom äldsta lastväxlarna (Volvo FL10, årsmodell 1996 & 97).
Glad Påsk på er!
/ Mvh JS
-
Hej!
Det ska vara Torslanda, Mölndal, Angered och Lindome som får dom nya om jag inte är helt fel underättad.
Kungsbacka får sin 2015 och Öjersjö 2016, sedan börjar det om med Gårda omkring 2021.
Det har talats om att Lindome ska ha två lastväxlare, en vattenenhet men också en för transport av
bandvagn, är inte helt säker på om det blir så.
MVH
Stefan Bergsten
-
okej tackar för infon. Om det blir så att Lindome ska ha två innebär det då en ny och en gammal växlare tro? Eller låter det mer på linjen att de får en ny till?
-
Hej!
I dagarna har förfrågan om byggnation av två Alternativa Släckenheter ASE lämnats ut.
Enheten skall med två man snabbt kunna ta sig till en skadeplats.
Tanken är att man skall kunna förstärka en insats i ett tidigt skede med fler släckmetoder.
Enheten är inte avsedd att agera självständigt utan i samverkan med andra resurser.
Fordonen skall byggas på 5-tons chassi typ MB Sprinter.
Skall vara försedd med skärsläckare och CAFS-system eller likvärdigt.
Ha en vattentank på 400 liter samt två skumbehållare på 50 resp. 20 liter.
Två övertrycksfläktar PPV skall skall också finnas med samt en värmekamera.
Leverantören skall byta in den nuvarande skärsläckarbilen 51-1160 (36 415),
en MB Sprinter med reg.nr. PYF799.
MVH
Stefan Bergsten
-
Vet du /någon vilka stationer som kommer få dem? Blir den ena på Frölunda som förlorar den nuvarande skärsläckar bilen? Vet någon när man kommer börja använda de nya lastväxlarna?
-
Någon som vet varför de nya lastväxlarna inte kommit ut till stationerna/ i bruk ännu? var ju länge sedan de var färdigställda...
-
Hej!
Det blev Sala Brand som vann upphandlingen av två Alternativa släckenheter (ASE) med option på en tredje.
Bilarna byggs på MB Sprinter 519 CDI med skåp R2 och förses med skärsläckare Cold Cut C360H samt CAFS-systemet Rosenbauer Conti-CAFS 15.
Brandvattenpumpen är en Rosenbauer N10 som ger 1000 l/min vid 10 bar.
Vattentanken innehåller ca 400 liter och det skall finnas två dunkar med 50 resp. 20 liter skumvätska.
Det skall också finnas två PPV-fläktar.
Leverans sker preliminärt efter årskiftet 2013/2014.
Placering är i dagsläget inte känt av mig, bland annat pågår översyn av enheternas placering inom förbundet så omflyttningar kan komma att ske.
MVH
Stefan Bergsten
-
Är detta en nylevererad bil, eller är det bara jag som missat något..?
https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=720108038003496&set=a.536004399747195.137648.452342881446681&type=1&theater (https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=720108038003496&set=a.536004399747195.137648.452342881446681&type=1&theater)
-
Är detta en nylevererad bil, eller är det bara jag som missat något..?
https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=720108038003496&set=a.536004399747195.137648.452342881446681&type=1&theater (https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=720108038003496&set=a.536004399747195.137648.452342881446681&type=1&theater)
Den har du nog bara missat! (Men det är ju inte så lätt att hålla koll på allt..) ;)
En Scania P360 4x2 (regnr. EFH 600) från 2009. Tidigare demobil från Autokaross Rescue System, visades t.ex. på Interschutz 2010. Ägs sedan 2011-05-26 av StorGöteborg.
Rakel-nr är ju som synes på bilderna 2 51-3010, & om jag ej missminner mig används den av täckstyrkan (som numera utgår ifrån Lundby, tidigare Färjenäs). Fotade den själv i början av 2012.
Mvh,
// Johan
-
Nu har Sala Brand levererat Lundbys nya stegbil, 2 51-1730. Precis som dom andra bilarna (Gårda, Kortedala & Mölndal), som levererades för ngt år sedan, är det en Volvo FE 340 4x2 med ett Magirus 32 L-AS stegpaket. Alltså 32 meters arbetshöjd, & med vikbar stegtopp.
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=516 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=516)
-
Tack Johan!
Tyckte den såg oväntat fräsch ut, och med nyare påbyggnad, än de av ARS tidigare levererade släckbilarna. Där fick jag förklaringen. :-)
Hade också för mig (vilket jag scrollat ner och fått bekräftat) att de nya släckbilarna skulle byggas av Sala...
-
De 11 nya räddningsenheterna till RSG, och som skall levereras av Sala Brand, har nu blivit 10.
Räddningsvärnet i Olofstorp blir utan och får behålla sin 26 år gamla bil.
-
De 11 nya räddningsenheterna till RSG, och som skall levereras av Sala Brand, har nu blivit 10.
Räddningsvärnet i Olofstorp blir utan och får behålla sin 26 år gamla bil.
Kanske får ny bil ändå? Det är ju 10 bilar som ersätts, så en borde bli över till värnet i Olofstorp?
-
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=531
-
Hej!
Denna länken funkar nog..
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=531 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=531)
Alltså har RSG fått sina två "första" släck-/räddningsbilar, av totalt 11st.
Frillesås (2 51-5410) & Hindås (2 51-6710) var först ut att få nya bilar!
Två st Volvo FMX 370 4x2 med Sala CL-H påbyggnad. Tankarna rymmer 2700l vatten samt 200l skumvätska.
Bilarna är även utrustade med Rosenbauer Conti-CAFS 15C.
Utseendet (stripningen) skiljer ju lite ifrån tidigare nyare bilar, elr?
Ny typ av dom karaktäristiska streken, & större rutbråd av reflex på skåpet.
-
Snackade lite idag med en polare som jobbar på RSGBG.
Alla deltidsstationer skall få likadana bilar innan nyår, alla bilar kommer att vara utrustade med CAFS. Dem nu två levererade bilarna till Hindås och Frillesås är dem enda som kommer att vara utrustade med vinsch och klipputrustning.
Efter nyår så levereras det också två mindre fordon som man kallar för ASE-enhet(Alternativ Släck Enhet). Dem kommer att vara utrustade med skärsläckare, CAFS, värmekamera, fläktar. Placering Öjersjö och Lindome och kommer att rulla i hela förbundet.
-
Tack för all info David!
Sa din polare ngt om heltidbilarna, som levereras i mitten av 2014, om dom kommer ha ngt mer släcksystem (CAFS, skärsläckare etc)?
_ _ _
Kul med, enligt mig, passande märke i Göteborg! 8)
_
Trevlig helg!
// J
-
Frillesås (2 51-5410)
Borde inte Kungsbacka och Frillesås ligga i Hallands nummerserie (2 55-5xxx)?
-
Varför inte klippverktyg till deltiden? Finns ju vissa räddningsvärn som har det!
Jag tänker att klippverktyg är ganska väsentligt vid en trafikolycka?
Vid en allvarlig trafikolycka så är det väl inte optimalt att deltidsstyrkan måste invänta förstärkning för att kunna klippa loss de ev fastklämda...
-
Tack för all info David!
Sa din polare ngt om heltidbilarna, som levereras i mitten av 2014, om dom kommer ha ngt mer släcksystem (CAFS, skärsläckare etc)?
_ _ _
Kul med, enligt mig, passande märke i Göteborg! 8)
_
Trevlig helg!
// J
Dem bilarna kände jag inte till så det pratade vi inte om, min polare är bara brandman så det är inte säkert att han vet nåt om dem ännu. Vilka stationer är dem tänkta till?
-
Varför inte klippverktyg till deltiden? Finns ju vissa räddningsvärn som har det!
Jag tänker att klippverktyg är ganska väsentligt vid en trafikolycka?
Vid en allvarlig trafikolycka så är det väl inte optimalt att deltidsstyrkan måste invänta förstärkning för att kunna klippa loss de ev fastklämda...
Vid stort larm på en deltidsstation så larmas alltid också en heltidsstation och man anser väll att heltiden är på plats så snabbt så det inte försenar ev. losstagning, undantag Hindås och Frillesås.
-
Vilka stationer är dem tänkta till?
Lundby, Frölunda, Mölndal samt Torslanda.
Har hört förut att tre utav bilarna levereras 2014 & en bil 2015.
-
Hej!
Denna länken funkar nog..
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=531 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=531)
Alltså har RSG fått sina två "första" släck-/räddningsbilar, av totalt 11st.
Frillesås (2 51-5410) & Hindås (2 51-6710) var först ut att få nya bilar!
Två st Volvo FMX 370 4x2 med Sala CL-H påbyggnad. Tankarna rymmer 2700l vatten samt 200l skumvätska.
Bilarna är även utrustade med Rosenbauer Conti-CAFS 15C.
Utseendet (stripningen) skiljer ju lite ifrån tidigare nyare bilar, elr?
Ny typ av dom karaktäristiska streken, & större rutbråd av reflex på skåpet.
Även de nya stegbilarna har ju denna lite annorlunda gula stripning av hytterna...kan ju vara för det är volvo? Men det är bara en gissning från min sida.... stämde det att inte värnet i olofstorp skulle få ny bil nu när alla andra värn och deltider får?
-
...stämde det att inte värnet i olofstorp skulle få ny bil nu när alla andra värn och deltider får?
På den frågan har jag inget svar, men Olofstorp kan ju överta ngn av t.ex dom fyra heltidsbilarna som nu ersätts.
Förresten var det inte alla värn som skulle få nytt, endast Olofstorp.
-
okej jag fick uppfattningen att det var alla värn men som du säger så blir ju frölundas mölndals torslandas och lundbys bas 1:or över och borde ju vara en klar förbättring även för värnen...
-
Hejsan!
Vill först påminna att det vore bra om frågeställaren tittade först på tidigare inlägg innan frågan ställs, många gånger finns svaret att finna där.
Lite klarläggande, kompletterande och upprepande efter de senaste frågorna:
10 Räddningsenheter (RE) är beställda, sex till deltids- och fyra till heltidsstationer.
Av dessa är fyra Trafik 1-enheter, d.v.s. utan klippverktyg (Lerum, Kungsbacka, Rävlanda och Mölnlycke), fem Trafik 2-enheter, med klippverktyg (Frillesås, Hindås, Lundby, Frölunda, Torslanda) samt en Trafik 3-enhet, med mer avancerad klippverktyg för t.ex. tunga fordon (Mölndal).
Varför har inte alla deltidsbilarna klippverktyg? - svaret kan kanske vara följande:
Frillesås och Hindås – ligger längs större vägar med mycket trafik, E6/E20 resp. Riksväg 40, och att närmsta heltidsstation har en bit att köra.
Mölnlycke - Öjersjö heltid kommer fram samtidigt eller före Mölnlycke deltid.
Rävlanda – Hindås deltid (eller Bollebygd) och Öjersjö heltid larmas alltid tillsammans med Rävlanda deltid.
Kungsbacka och Lerum – deltiden är samlokaliserad med heltid och larmas därför inte i regel ut i första hand.
När det gäller värnen (på fastlandet, öarna har inga RE förutom Donsö deltid) är det bara Olofstorp som har en räddningsenhet. Värnet i Lindome har inte haft någon RE på många år utan har en Pick-up till förfogande. Värnet i Frölunda blev av med sin RE i samband med flytten från Askim och har en Pick-up samt en Vattenenhet.
Enligt tidigare uppgifter skulle deltidsbilarna levereras under 2013, de tre Trafik 2-bilarna till heltiden 2014 och Trafik 3-bilen 2015, men det kan komma att ändras.
Två Alternativa släckenheter (ASE) skall byggas av Sala Brand på 5-tons MB chassi och bl.a. vara försedda med CAFS, skärsläckare och övertrycksfläktar. På grund av det är det inte troligt att de nya heltidsbilarna förses med skärsläckare. Jag tycker i så fall att de nya ASE skulle bli överflödiga. Levereras snarast och skall placeras på stationerna Lindome och Öjersjö.
En Gårdshävare med transportfordon är färdigbygg, levereras av Sala Brand och placeras på Gårda.
Transportbilen är en Volvo FE med ett bärgningsflak från Bro Bärgningsbyggen/COMEAR Italia och är av typen S42. Den bandgående hävaren är en dansk Ommelift med korg och med en arbetshöjd på ca 20 meter.
När det gäller Rakel-nummer borde det vara 55-5xxx för Kungsbacka/Frillesås och så ser det ut i de listor jag sett. 51-5xxx disponeras av räddningstjänsterna Tjörn och Orust så det måste blivit något fel vid beställningen/uppmärkningen.
MVH
Stefan Bergsten
-
Okej har läst och följt den här tråden och heltids och deltiderna var jag införstådd med men trodde inte deltiden på Öjersjö fanns kvar samt att Frölunda (gamla askim) hade kvar sin räddningsenhet så den som var avsedd för Öjersjö trodde jag skulle till Askim och därav blev jag förvånad över att inte Olofstorp skulle få ny bil... men nu är jag med på noterna ber om ursäkt för min virriga hjärna i det här fallet
-
Hej!
Öjersjö deltid finns men är en ren depåstyrka som består av två brandmän samt lastväxlaren 51-6360 lastad med rökskyddscontainer.
MVH
Stefan Bergsten
-
En ny Volvo FM (NJL479) backade in på Frillesås stationen för ca 15 minuter sedan
Tyvärr hade jag ingen kamera eller mobil med mig .
-
Ytterligare två nya FMX levererad tilll RSG.
Denna gång var det deltiden vid Kungsbacka (2 55-5110) & Lerum (2 52-4610) som fått nya bilar.
Likadana som dom två tidigare bilarna, minus frontvinschen ja.
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=533 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=533)
-
Ytterligare en leverans från Sala till RSG.
Denna gången en Gårdshävare med transportfordon, har tidigare skrivits lite om den;
En Gårdshävare med transportfordon är färdigbygg, levereras av Sala Brand och placeras på Gårda.
Transportbilen är en Volvo FE med ett bärgningsflak från Bro Bärgningsbyggen/COMEAR Italia och är av typen S42. Den bandgående hävaren är en dansk Ommelift med korg och med en arbetshöjd på ca 20 meter.
Mkt intressant om du frågar mej! :P
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=534 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=534)
Rakel-nr är som synes 2 51-2260.
-
Borde det inte bli leverans av dom två ASE-bilarna (Altenativ släckenhet) snarast?
Elr har dom redan kommit? :P
-
Sedan några veckor har räddningsvärnet i Olofstorp sin "nya" räddningsenhet 51-3510 i drift.
Det blev Frillesås tidigare bil 1105, en Scania P93M 280 från 1993 med påbyggnad av Autokaross, reg.nr. PTD817, pump 2500 l/m samt tankar om 2200 liter vatten och 200 liter skumvätska.
Denna bil är hela 5 år nyare än bil 1128 som den ersatte. Det var en Scania P92M från 1987 med påbyggnad av Hebra, reg.nr. MBN519, pump 2400 l/m samt tankar om 1500 liter vatten och 500 liter skumvätska.
Direkt när bilen togs ur bruk skulle den vara med i en scen i TV-serien som omtalas i en annan tråd i forumet.
Tyvärr blev scenen struken så det blev ingenting av med det och bilen är nu till försäljning.
Museiföreningen skulle gärna ta över den men vi har ingen plats att förvara den på.
MVH
Stefan Bergsten
-
Kul med alla uppdateringar Stebe!
Hur kommer det sig att Olofstorp aldrig fick sin nya RE som var tänkt samt beställd från början?
Den "nya" borde dock vara en klar förbättring.
-
såg på utryckning Örebro att Lindomes BAS bil från 2010 http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=16790 står som EX lindome..
någon som vet mer om det skall den inte användas längre, säljas? Är ju så gott som ny?
-
såg på utryckning Örebro att Lindomes BAS bil från 2010 http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=16790 står som EX lindome..
någon som vet mer om det skall den inte användas längre, säljas? Är ju så gott som ny?
Måste blivt ett fel, den kan knappast ersättas redan?
Eller har bilen varit inblandad i en olycka? Fast har visserligen inte själv läst om ngt sådant..
-
Nu är den ändrad till i bruk med rakel nummer istället så var inte värre än så :)
-
Mötte en IVECO Daily 4X4 söder om Kungsbacka idag , är det ett nytt fordon hos RSG ?
-
Mötte en IVECO Daily 4X4 söder om Kungsbacka idag , är det ett nytt fordon hos RSG ?
Kan det inte ha varit en demobil?
Vad var det för påbyggnad?
-
Mötte en IVECO Daily 4X4 söder om Kungsbacka idag , är det ett nytt fordon hos RSG ?
Kan det ha varit denna?
http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=17788
-
Falkenbergs ? Vågar inte gissa ,det gick snabbt den låg mitt i en kö på väg norrut
Reagerade först när jag var mitt emot , såg IVECO-emblemet och att den var förhöjd . Och att vare sig Frillesås eller Kungsbacka har någon . Detta var på gamla E6:an i höjd med Hanhals.
-
Det var inte den demobil som SALA Brand (salabrand.se) har till salu då månne ?
Peter.
-
Nej , Salas har vita fält denna hade gula
-
nu är RSG's nya alternativa släckenhet leverad -->http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=588
-
nu är RSG's nya alternativa släckenhet leverad -->http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=588
Två bilar dessutom, om man går tillbaka och kollar på den sidan där de listar alla leveranserna. Där står "Leverans av 2 st ASE fordon (Alternativ Släckenhet) till Storgöteborgs räddningstjänst (2014-05-20) " CAFS och Skärsläckare, korrekt?
-
ser så ut bilarna påminner lite om skärsläckarenheten som stod på Frölunda förut fast 4x4 :)
-
Bilen på bilen som tillhör Lindome har endast haft 1 ägare och har varit avställd sedan 2013-11-21.
-
gissar på att den stått hos påbyggaren
-
Nuvarande ägaren är ju RSG.
-
nu är RSG's nya alternativa släckenhet leverad -->http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=588
Två bilar dessutom, om man går tillbaka och kollar på den sidan där de listar alla leveranserna. Där står "Leverans av 2 st ASE fordon (Alternativ Släckenhet) till Storgöteborgs räddningstjänst (2014-05-20) " CAFS och Skärsläckare, korrekt?
Stämmer bra, en till Lindome och en till Öjersjö
-
Är det ingen som använder sökfunktionen?
Svaren på de flesta frågorna finns i tidigare inlägg.
-
en fråga ..har sett under en tid nu att Lunbys täckningsstyrkas bil används väldigt flitigt så undrar om någon vet ifall täckstyrkan och ordinarie styrkan bytt bas-bilar?
-
Nu har Lunby fått sin nya BAS bil från sala brand. Volvo FMX 370 Euro 5 4x2. Med Rosenbauer N30 pump. Conti-CAFS 15C och 2000l vatten + 200l skum.
Då bör det vara Frölundas tur här näst och Mölndal efter det.
-
RSG har den senaste tiden sålt ett par gamla tankbilar genom KVD Kvarndammen som senast rullat på ytterstationer.
Tänker främst på Frillesås & Hindås gamla bilar. Har dessa stationer fått ärva varsin Volvo FL10 lastväxlare?
-
Hejsan!
Vi som var med på SUF:s medlemsmöte i Sala fick se den leveransklara räddningsenheten till Lundby och den under byggande till Frölunda vid besöket hos Sala Brand.
Frölundas fordon bör vara klar för leverans om några veckor och Mölndals under början av 2015 (enligt planen).
Både Hindås och Frillesås har fått varsin uppfräschad Volvo FL10 lastväxlare med vattentank.
Med vänlig hälsning
Stefan Bergsten
-
Frölundas bil är nu levererad. En Volvo FMX såklart ðŸ‘Â
-
Hej!
Nu har nästan alla nya släckbilar levererats till RSG, den enda som är kvar är Mölndals nya bil som kommer efter årsskiftet.
Vi kan konstatera att samtliga bilar har utrustats med CAFS. Frölundas nya bil 2 51-1110 har även utöver CAFS & förhöjt lågtryck (något som endast heltidsbilarna har) utrustats med skärsläckare. Frölunda har ju som bekant "blivit av" med sin skärsläckarbil när dom nya ASE-bilarna kom. Alltså kommer man ha tre bilar med skärsläckare i fortsättningen, till skillnad från tidigare då man endast hade en skärsläckarbil.
Till skillnad från andra bilar ute i landet har inte dom nya släckbilarna (iallafall inte deltidsbilarna) ej någon centrumrulle för CAFS-systemet. Tryckluftsskumet tas direkt från de vanliga tryckuttagen.
Lastväxlaren som enligt uppgift placerades på Lindome brandstation för transport av bandvagnen står nu istället på en deltidsstation. Bandvagnen har flyttats till stationen i Lerum.
Senare i veckan kommer det info om dom nya bilarna på "Landet Runt". :)
-
Någon info om det är en av de äldre fl10:orna som blivit med bandvagn? Om jag inte missminner mig har även Kungsbackas hävare skärsläckare? Så i såfall är det 4 inom förbundet...
-
Någon info om det är en av de äldre fl10:orna som blivit med bandvagn? Om jag inte missminner mig har även Kungsbackas hävare skärsläckare? Så i såfall är det 4 inom förbundet...
Det stämmer, glömde bort Kungsbackas hävare.
Ursäkta, men vad menar du med det första..?
-
Lindome hade tidigare ingen lastväxlare som kunde transportera bandvagnen men det har man nu och vad jag vet så finns en bandvagn kvar.
Lerum har haft bandvagn ett bra tag nu.
Hindås och Frillesås har som ersättning för sina gamla tankbilar fått lastväxlare med tankcontainers.
Mvh
Stefan Bergsten
-
okej så det är inte så att Lerum eller Lindome fått en särskild lastväxlare bara för att stå lastad med bandvagnen/vagnarna?
-
Lindome hade tidigare ingen lastväxlare som kunde transportera bandvagnen men det har man nu och vad jag vet så finns en bandvagn kvar.
Lerum har haft bandvagn ett bra tag nu.
Nja.. Lerum har övertagit Lindomes gamla bandvagn 36 495 (reg.nr RYP 502). Lindome har i nuläget endast en lastväxlare (och ingen bandvagn..). Här är bilder på RYP 502: http://www.utryckning.com/orebro/visafordon_franindex.php?fid=16169# (http://www.utryckning.com/orebro/visafordon_franindex.php?fid=16169#)
Besökte nämligen stationen i Lindome i förra veckan, därför är jag så säker på min sak.. ;)
-
Nej ,Lindome har inte blivit av med sin bandvagn, den är trasig och man väntar på delar som kunde ta ett par veckor.
För övrigt har flera ur Lindomes värn gått en gedigen utbildning på bandvagnen, så det är inte aktuellt med någon flytt av bandvagnen från Lindome.
Marcus
V-672
En del av Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
-
Både Hindås och Frillesås har fått varsin uppfräschad Volvo FL10 lastväxlare med vattentank.
Kortedalas gamla lastväxlare AMX 132 är numera placerad i Frillesås som 2 55-5440.
Tidigare lastväxlaren på Lundby AJZ 108 finns i Hindås som 2 51-6740.
-
Både Hindås och Frillesås har fått varsin uppfräschad Volvo FL10 lastväxlare med vattentank.
Kortedalas gamla lastväxlare AMX 132 är numera placerad i Frillesås som 2 55-5440.
Tidigare lastväxlaren på Lundby AJZ 108 finns i Hindås som 2 51-6740.
Jag antar att du menar att AMX 032 är placerad i Frillesås.
//Bengt
-
Korrekt. Endast en felskrivning från min sida. ;)
AMX 032 stämmer
-
En ny Sprinter är under påbyggnad hos Sala Brand. Enl dom är det en bil för avancerad indikering, ska bli spännande ::)
-
Nytt fordon för avancerad indikering (bekostas av MSB) har varit på gång under ett par år men dragit ut på tiden av olika anledningar.
Vi som var med på SUF-mötet i Sala i höstas fick info av Sala Brand att de nu var på gång.
En till Storstockholm, en till Syd och en till Storgöteborg, där den placeras på station Kortedala.
/Stefan
-
Smakprov på den som ska till Gbg ::)
-
det hände en liten grej.... http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2727132-brandbil-valte-under-utryckning .... den lär nog ta ett tag att få ordning på... http://www.utryckning.com/orebro/visafordon_franindex.php?fid=17048
-
Någon som vet om det kommer att bli reparation eller skrot av Lundbys lastväxlare?
-
såg nu att Kortedalas 1440 är utlånad till Lundby över sommaren och rullar med deras eget skumflak som var med i olyckan. Vilket innebär att Torslandas 1640B upphottad Volvo FL10 rullar på Kortedala över sommaren. 1640B är extra resurs på Torslanda och står normalt lastade med storpump och slangkärra på Torslanda station. Dock undrar jag fortfarande om någon vet vad det blir av Lundbys 1740 efter olyckan?
-
Nu är Mölndals nya 1810 snart levererad.. Skulle inte den kommit redan i våras..?
Ledningsbilen 2 51-2280 (Ford Tristar) kommer under hösten att ersättas av en ny Mercedes Sprinter, byggd av Saab i Arboga. Två likadana bilar ska även inom kort levereras till Stockholm
-
Nya ledningsbil 2 51-2280
Presenteras i personaltidningen .
I fordonet finns det två operatörsplatser det finns också utrymme för fyra personer att hålla enklare former av samverkans möte. Bak på bilen är det färdigställt för en ledningsplats utvändigt. Önskas mer plats finns det en markis på sidan av bilen. I toppen på masten finns förutom en väderstation också en kamera monterad, för att överblicka en olycksplats på håll.
Text saxad ur Brandscoopet nr 3/2015
Mvh V-672
Marcus
-
Mölndals nya släck-/räddningsbil 2 51-1810 finns nu på stationen, dock en tagen i tjänst än.
Sala Brand har också nyligen levererat en ny lastväxlare som skall placeras på stationen i Kungsbacka. Den är dock märkt med 2 55-5140, innebär detta att Kungsbacka ska ha två lastväxlare framöver..?
Bilen är identisk med dom senaste lastväxlarna som levererades 2013. Alltså en Volvo FMX 410 6x2*4, reg.nr är HUO 145. Till bilen har även en ny lastväxlartank levererats.
-
Kungsbacka heltid har RAKEL-nummer 55-5100 och deltiden 55-5300 så det stämmer att lastväxlaren har 55-5140.
Nummerserierna med jämt 1000-tal används för förbundsgemensamma resurser.
Lastväxlaren och tanken inspekterades av mig i torsdags på Kålltorp men tyvärr så var det för mörkt att få bilder på dem.
En förändring av tanken mot tidigare levererade är att pumpen är helt inbyggd.
Angående Mölndals tidigare 1810 så har den under ett par veckor stått i vagnhallen på Kålltorp.
Med vänlig hälsning
Stefan Bergsten
-
Jaså.. Så om jag har förstått det rätt, det finns alltså inga fordon i Kungsbacka med rakel 2 55-50xx..?
-
Jaså.. Så om jag har förstått det rätt, det finns alltså inga fordon i Kungsbacka med rakel 2 55-50xx..?
Helt rätt!!
//Bengt
-
Mölndals gamla 1810 är såld till Charlottenberg i Värmland där den blir 2 22-4610 sedan kommer nu även lastväxlare nummer 6 av de nya FMX bilar som placeras på Öjersjö som 2 51-6140 och ersätter då scania (FXK364)
-
Och ingen som vet vilken lastväxlare som såldes till Bräcke i Jämtland?
Och vad hände med Mölndals Volvo FH 380 BAS 1, 7-83-5692, som ju lär ha varit till salu?
-
Lasse, kolla i tråden för Jämtland. Bengt har en trolig förklaring.
Ang Mölndal tidigare bil (2 51-1810, Volvo FM9 380 4x2 -05) har den, precis som "ra" skrev i inlägget ovan, sålts till Eda kommun i Värmland. Placering blir på stationen i Charlottenberg
-
Aha, jag trodde det var en lastväxlare som såldes till Charlottenberg. Det där med radionummer säger mig inte så mycket.
Vi får väl hoppas på att LOB klargör vad som sålts till Bräcke?
-
Någon som vet om RSG har några nya bilar på g? finns ju ett antal Scania Från 2007 som borde börja bli rätt slitna. Är väl om jag inte har fel Gårda, Angered, Kortedala, Lerum som har dessa och det är ju stationer med rätt hög larm frekvens iaf de tre förstnämnda... sedan är det väl även två lastväxlare den på Gårda och den på Lerum som också är 2007 två volvo Fm...Och hävaren på Frölunda... plus att de är ju inte ens Euro 5 på 2007:orna om jag räknat rätt...så miljö aspekten bör ju också spela in...
-
Någon som vet om RSG har några nya bilar på g? finns ju ett antal Scania Från 2007 som borde börja bli rätt slitna. Är väl om jag inte har fel Gårda, Angered, Kortedala, Lerum som har dessa och det är ju stationer med rätt hög larm frekvens iaf de tre förstnämnda... sedan är det väl även två lastväxlare den på Gårda och den på Lerum som också är 2007 två volvo Fm...Och hävaren på Frölunda... plus att de är ju inte ens Euro 5 på 2007:orna om jag räknat rätt...så miljö aspekten bör ju också spela in...
Vad jag hörde av en kompis som jobbar på Öjersjö så är en upphandling nog på gång på när det gäller nya släckbilar. Ny Hävare till Frölunda håller på att byggas enligt info jag fått.
-
Okej där ser man då var min aning inte helt fel...blir intressant att se om det blir fler volvo fmx eller nya scania p
-
Gårda fick i vintras en ny räddningsenhet samt en mindre Offensiv Enhet.
En ny hävare är på gång samt en tyngre lastbil till förråd.
Ett terränggående fordon för gräs- och skogsbränder är också på gång.
Stefan Bergsten
-
den hade jag helt missat trodde de hade den från 2007 fortfarande...vart blev den av efter den lämnade Gårda? Reservbil? här är en bild på den nya...https://twitter.com/kwr80/status/1053318527518683136?lang=de lite annorlunda än de senaste
-
ska rsg börja med martin horn som siren på sina bilar? https://www.youtube.com/watch?v=XlZbFxMGXb8
-
Såg en snabb skymt av rsgs nya hävare såg ut som en Volvo Fm med bronto bygge någon som vet mer?
-
Nya hävaren https://twitter.com/rsgtob/status/1232392532421730305/photo/1
-
Såg i lördags en sprillans ny bas bil vid Chapmanstorg.En scania utan radio nr,utan front vinch och såg ut som ett floby bygge.Någon som vet mer?
-
Nytt terrängfordon med placering i Kungsbacka...En Unimog rakel nummer 2 55-5150 ser ut att vara nära leverans lagom till skogsbrands säsongen https://twitter.com/rsgtob/status/1260113023269814278
-
Synd att man inte kunde få till vinschen lite bättre. Annars så den vettig ut :)
-
Ny BAS bil till Angered https://www.instagram.com/p/CLttwDBj42N/ vågar man gissa att även Lerum och Kortedala kommer få en likadan då deras nuvarande är samma årsmodell...Kanske även täckstyrkan på Lundby...
-
Det blir totalt 8st ny BAS bilar likadana som den Angered nu fått. Under 2021 blir det Angered (redan levererad), Kortedala, Lerum och Lindome (möjligtvis 4x4). Under 2022 blir det Kungsbacka, Öjersjö, Dagstyrkan Gårda och Täckstyrkan Lundby. Så misstänker att de flesta nu reservfordon kommer avyttras likaså de bilarna som är från 2007 (Angered, Lerum och Kortedala) och de från 2010 Lär nog bli (Kungsbacka, Öjersjö, Gårda, Lundby--> reservfordon/Övningsfordon) samt av de från 2010 lär nog Lindomes bil (eller Lundby täckstykans bil) kanske gå till värnet i Olofstorp och Olofstorps nuvarande lär nog avyttras.
-
Den första av 2 (gissar jag då Frölundas är lika gammel) stegbilar https://www.instagram.com/p/CP0XhWmDhjA/ och den första av 2 lastväxlare (Lerums är av samma års modell) https://www.instagram.com/p/CPQIgsmj065/ så tycks bli många nya bilar till RSG inom den närmsta tiden 8+2+2
-
Den första av 2 (gissar jag då Frölundas är lika gammel) stegbilar https://www.instagram.com/p/CP0XhWmDhjA/ och den första av 2 lastväxlare (Lerums är av samma års modell) https://www.instagram.com/p/CPQIgsmj065/ så tycks bli många nya bilar till RSG inom den närmsta tiden 8+2+2
Två stycken stegbilar är levererade till RSG och förutom Angered som ses på bilden så skall den andra till Frölunda som 2 51-1130, de är dock inte i drift ännu.
-
Räddningstjänsten storgöteborg utökas med 3 kommuner --> https://www.rsgbg.se/aktuellt/2022/raddningstjansten-storgoteborg-utokas-med-kommunerna-tjorn-stenungsund-och-lilla-edet/
jag vet ganska lite om fordonsflottan i de nya kommunerna men Lilla Edet har väll fått ny basbil + ny tankbil de senaste 1-2 åren och bilarna på Tjörn är väll sisådär 10 år gamla ungefär samma ålder som de Basbilar som precis bytts ut i Göteborg med omnejd....men är det någon som vet hur läget är i Stenungsund? Tänker mest om det behövs nyinvestering i många fordon eller om flottan är hyffsat up to date?
-
Några förändringar som tycks skett är att Mölndal har fått en ny lastväxlare av samma typ som Gårdas nya och gissar då att Mölndals gamla gick vidare ut i organisationen vet dock ej vart den hamnat. Täckstyrkans bas bil på Lundby tycks nu blivit första bil på Lundby om man går efter anropsnummret, lär väl dock vara tillfälligt misstänker jag med tanke på ålder och att Lundby nog är en av stationerna med högst larm frekvens lär ju en ny snart komma där.